Ny utgave av EUs dekkmerkingssystem

En revidert utgave av EUs dekkmerkingssystem trer i kraft 1. mai 2021. Det innebærer flere endringer i innholdet i merkingen og hvordan innholdet skal vises. Hva vil det si for deg som dekkforhandler?

En revidert utgave av EUs dekkmerkingssystem trer i kraft 1. mai 2021. Det innebærer flere endringer i innholdet i merkingen og hvordan innholdet skal vises. Hva vil det si for deg som dekkforhandler? 

EUs dekkmerking har vært obligatorisk på alle sommer- og piggfrie vinterdekk som har vært solgt siden 2012, og er beregnet på personbiler, SUV-er og varebiler. Målet med de tre klassifiseringskriteriene drivstofføkonomi, våtgrep og eksternt støynivå har vært å gi bileiere et godt informasjonsgrunnlag når de skal handle dekk. Med den nye dekkmerkingen skal det bli enda enklere å velge sikrere og mer drivstoffeffektive dekk.  

Hva er nytt på EU-dekkmerkingen etter 1. Mai 2021?   

  • Klassifiseringen for våtgrep og drivstoffeffektivitet er fornyet 
  • Merking for snø- og isgrep 
  • Inkluderer dekk til lastebil og buss 

Den nye merkingen har de samme tre klassifiseringene som før. Våtgreps- og drivstofføkonomiklassene fornyes, slik at de ligner klassene for husholdningsapparater. De tomme klassene fjernes, og skalaen går fra A til E. I tillegg merkes støyklassen nå med bokstavene A til C, men desibelnivå er likt som før.    

I tillegg til de gamle kriteriene inneholder det nye merket merking av snøog isgrep. Et dekk som er godkjent for tøffe snøforhold, har merking av snøgrep, og et dekk som har bestått den internasjonale isgreptesten, har merking av isgrep.    

Den nye merkingen har en QR-kode som kan skannes for å få mer informasjon om dekket i den europeiske databasen for energimerkede produkter (EPREL). Dekkmerkingen kan også lastes ned og skrives ut fra EPREL.   

Bruk av fysisk merking på dekkets slitebane vil også etter hvert omfatte lastbil- og bussdekk. Inntil nå har det bare vært påkrevd å vise dekkmerking i reklamemateriell og tekniske spesifikasjoner. Merking av isgrep gjelder ikke lastebil- og bussdekk.  

Hvorfor kommer det en ny utgave av dekkmerkingssystemet?    

  • Bedre trafikksikkerhet: Med de nye merkingene av snø- og isgrep blir det enklere for bileiere i områder med tøffe vinterforhold, som i nordiske land, å kjøpe dekk som er sikre på vinterføre.   
  • Lavere utslipp: Det nye dekkmerkingssystemet gjør det enklere for bileiere å velge mer drivstoffeffektive dekk og på den måten redusere utslipp fra trafikken.    

Hva må du gjøre?   

De nye reglene sier at merkingen må være lett synlig på utsalgsstedet. Hvis dekkene ikke er fysisk tilgjengelige i butikken, må informasjonen være tilgjengelig digitalt.    

Vær obs på at dekk som leverandører har tilgjengelig for salg før 1. mai 2021, ikke trenger ny merking. Det vil derfor være en overgangsperiode med dekk med gammel og ny merking. 

Artikler
18.01.2024

Minimer risikoen for vinterulykker i yrkestrafikken.

Les mer
Økonomisk kjøring gir besparelser for bedrifter
Artikler
20.11.2023

Mer økonomisk kjøring gir betydelige besparelser for bedrifter.

Les mer
Regummiering av dekk
Artikler
25.10.2023

Regummierte lastebilsdekk er kostnadseffektive og bærekraftige

Les mer

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Sammen finner vi en løsning som dekker ditt behov.