Vianor Proff

Under Vianor Proff vil du finne artikler om nyheter innenfor dekkfaget. Her vil både våre kunder og egne fagfolk dele av sine erfaringer.

- Det vi setter mest pris på er enkelheten ved eVianor

Rena Bilberging må kunne reagere kjapt under redningsaksjoner. Gjennom eVianor kan de både bestille dekk for lagerhold og behandle ordre som haster.

Med en svak vårvind i luften og sola i nakken suser hundrevis av biler forbi langs riksvei 3. Med fem bilbergingsbiler står Rena Bilberging klar dersom et uhell skulle skje - og her er det ingen oppdrag som er for små eller store. Daglig leder Stein Håvard Andraa forteller at de vanligste årsakene til behov for bilberging er punktering, feilfylling, batteriutfordringer og motorproblemer.

- Vi gjør alle typer servicer og reparasjoner på både dekk og bil. Som dekkreparasjoner på personbil-, landbruk-, traktor-, og trillebårdekk, fortsetter Andraa.

For å kunne operere fort i situasjoner som krever rask assistanse, er Rena Bilberging avhengig av å ha et godt dekklager. På lageret må de ha vinter- og sommerdekk, i alle prisklasser og med forskjellige bruksbehov.

Rena Bilberging har vært en Vianor-kunde i over tyve år, og de var en av de første kundene til å begynne å bruke nettportalen for B2B-kunder, eVianor.

- Vi planlegger og bestiller dekk for lagerholdet vårt igjennom eVianor. Her kan vi se pris og produktsortiment av dekkene som vi kan bestille, samt gjøre selve bestillingen. Ved hjelp av eVianor fyller vi dekklageret vårt to ganger årlig, én gang før sommersesongen, og én gang før vintersesongen. Da ser vi blant annet over dekkene som er på dekkhotellet og bestiller deretter.

Nordby forteller at de også blir nødt til å supplere litt hele tiden, da det dukker opp hastesituasjoner der kunden trenger dekk de ikke har på lager. Da bestiller de dekk til kunden igjennom eVianor, for så å få dem levert fra nærmeste Vianor-avdeling eller at de henter dekkene selv. Hvis de henter selv kan de også estimere leveringstid.

Kundebehandler Rune Nordby har ansvar for innkjøp og salg i Rena Bilberging, og han kan fortelle at eVianor har hjulpet dem i å effektivisere prosessene sine.

- Det vi setter mest pris på er enkelheten ved eVianor. Å kunne bestille alt online har spart oss for mye tid og ressurser. Vi kan sitte å se på hele produktsortimentet og ta oss tid på å bestemme hva vi ønsker oss, eller så kan vi gjøre det veldig kjapt hvis det er en bilbergingskunde som trenger noe spesielt.

Bilbergingsselskapet i Rena er nærmest Vianor Elverum, og de har samarbeidet tett med avdelingen, ofte på daglig basis. eVianors lagersaldo-funksjon gjør det mulig å se tilgjengeligheten på dekkene i alle Vianor-avdelinger.

- Dersom dekkene vi trenger ikke er tilgjengelige i Elverum, så sjekker vi naboavdelingene og bestiller fra de som har det på lager. Så enkelt får vi løst problemet, i stedet for å ringe frem og tilbake for å høre hvem som kan hjelpe oss, forklarer Nordby.

- Dagens privat- og bedriftskunder har mange muligheter åpne, og dersom det tar for lang tid med levering av dekk, så finner de noe annet. Det er derfor det er avgjørende for oss i Rena Bilberging at vi kan tilby de en lettvint og rask løsning, avslutter han.