Vianor Proff

Under Vianor Proff vil du finne artikler om nyheter innenfor dekkfaget. Her vil både våre kunder og egne fagfolk dele av sine erfaringer.

Dekkoptimalisering forbedrer drivstoffeffektiviteten

Drivstoffkostnadene er vanligvis den nest største kostnaden for transportselskaper, etter lønningene. Drivstofforbruk har også en direkte forbindelse til utslippene fra trafikken. Ettersom dekkenes rullemotstand har en direkte innvirkning på drivstofforbruket, kan det å ta hensyn til dekkene som brukes på kjøretøyene være en enkel måte å spare både penger og miljøet på.

Klimaendringer påvirker kjøringen i økende grad, og å kutte utslipp er en megatrend. Mange transportselskaper gjør sitt, og forbedrer driften for å bli mer miljøvennlig. Dekk spiller en viktig rolle i dette, da rullemotstand bidrar til utslipp av karbondioksid fra trafikken.

Rullemotstanden til et kjøretøy er en kombinasjon av flere faktorer som luftmotstand, hastighet, belastning, intern kjøretøymotstand og rullemotstand i dekkene. Når det er snakk om dekk og dekkenes innvirkning på rullemotstanden, er hovedfaktoren friksjonen mellom dekk og vei. Andre faktorer, som luftmotstand har ikke så stor effekt.

«Slitebanen representerer mer enn en tredjedel av det totale energitapet i et dekk, noe som betyr at dekkets mønsterdesign er avgjørende når vi snakker om energibesparelser og utslippsreduksjon. Og jo flere dekk det er på et kjøretøy, desto større innflytelse har dekkene på den totale motstanden», sier Ulf Neckmar Product Manager hos Vianor Skandinavia.

Spar drivstoff med lav rullemotstand

For en vanlig lastebil kan dekkenes effekt på drivstofforbruket være mer enn 30 %. Dette betyr at en reduksjon i dekkenes rullemotstand på 10 % kan redusere drivstofforbruket med mer enn 3 %.

«Når du bruker førsteklasses dekk som er konstruert for å ha lav rullemotstand, kan du på kort tid enkelt spare inn prisforskjellen sammenlignet med billige dekk. Førsteklasses regummierte dekk har samme mønsterdesign som nye dekk, og det er verdt å tenke på når du skal kjøpe dekk. I denne sammenhengen er regummierte dekk miljøvennlige, da det brukes mindre råvarer og energi i produksjonen av disse sammenlignet med produksjonen av nye dekk», sier Neckmar.

«Premium dekk som er designet for å ha lav rullemotstand, koster mer enn billige dekk, men denne investeringen vil betale seg selv ettersom drivstoffkostnadene reduseres. Du kan enkelt spare inn prisforskjellen på kort tid», sier Neckmar.

Sørg for optimale dekk for hver aksel og riktig lufttrykk

Drivstofføkonomien til lastebiler har utviklet seg betydelig. På 1960-tallet var det typiske drivstofforbruket for et 40 tonns kjøretøy opptil 60 liter/100 km. Nå er forbruket under 30 liter/100 km.

Å bruke dekk med lav rullemotstand er én ting, men selv med riktige dekk kan du ødelegge drivstoff-økonomien med feil dekktrykk. En reduksjon i lufttrykket på 30 % kan øke rullemotstanden med 15 %.

«Feil lufttrykk kan også ødelegge dekkene, så en investering i TPMS er smart», sier Neckmar.

Det er også verdt å merke seg at dekk som brukes på forskjellige aksler, bidrar til drivstoffbesparelser på en annen måte. Videre har brede enkeltdekk og dekk designet for motorvei lavere rullemotstandsverdier, og anleggsdekk kan for eksempel ha dobbel rullemotstandsverdi sammenlignet med dem. Dette er på grunn av slitestyrke og forskjellige grepsegenskaper.

«Tilhengerdekk kan gi størst besparelse, ettersom deres bidrag for hele kjøretøyet kan være 50 %. For å oppnå maksimal drivstoffbesparelse er det viktig å sørge for at dekkene i alle posisjoner er optimalisert», avslutter Neckmar.

Trenger du anbefalinger for drivstoffeffektive dekk? Vi er her for å hjelpe deg – Kontakt ditt lokale Vianor-salgsteam!

Tidligere artikler

Månedens Deal - kampanjepris på bobildekk!

Hver måned tilbyr vi deg ekstra gunstige priser på utvalgte produkter eller tjenester. I hele april har vi kampanjepriser på nyheten Nokian Hakka Van i utvalgte dimensjoner.

Til kampanjen! ×