Vianor Proff

Under Vianor Proff vil du finne artikler om nyheter innenfor dekkfaget. Her vil både våre kunder og egne fagfolk dele av sine erfaringer.

Forbered deg til sesongen og salg av vinterdekk

Forbered deg til sesongen og salg av vinterdekk

Når snøen faller og det blir isete på veiene, får alle det brenntravelt med å legge om til vinterdekk. Hva må dekkverkstedene passe på for å sikre en vellykket sesong? Her er tipsene du trenger om hva du bør ha i bakhodet når du forbereder deg til vinterdekk-sesongen.

Selv om mange av dagens dekkverksteder bruker et eller annet system for å kalle inn kundene i god tid før sesongen starter for fullt, blir det likevel ofte et rush når vinteren setter inn. Tomas Jansson, produktsjef hos dekk- og bilservicekjeden Vianor, kommer med smarte tips til hvordan du sikrer en god sesong uten flaskehalser.

Med tanke på alle de tilgjengelige dimensjonene er det ikke alltid lett å vite hvilke dekk man trenger å ha på lager når sesongen starter. Ettersom dekkene på nye biler blir stadig større, må du dessuten følge med på utviklingen i dekkdimensjoner. Dette stiller høye krav ikke bare til dekkverkstedene, men også til produktleverandørene, som må ha nok produkter på lager og kunne levere dem kjapt i sesongen.

«I tillegg må du ha dekk i ulike prisklasser på lager, for å innfri kundenes ulike behov. De fleste dekkverksteder bestiller inn sesongvarer lenge i forveien, dels for å sikre produkttilgjengelighet for kundene og dels for å kunne montere dekk for dekkhotellkundene i god tid før de kommer til verkstedet for dekkskift», påpeker Jansson.

Fokus på kundenes behov

En behovsanalyse er alltid å foretrekke når en snakker med kunden. For å kunne anbefale riktig type dekk, er en nødt til å vite hva kunden faktisk trenger. Dermed skaper en kundelojalitet gjennom god service, som sikrer at kundene kommer tilbake igjen neste sesong.

«Et klassisk spørsmål er om en skal anbefale piggdekk eller piggfrie dekk. Det avhenger av om kunden er en erfarer fører eller ikke, om bilen har firehjulsdrift, om kunden må kjøre bilen hver dag uansett vær og vind, og om kunden kjører på smale veier eller kun på motorvei. Er det flere i husholdningen som bruker bilen? Svarene du får, gjør det mye enklere å anbefale riktig type dekk», påpeker Jansson.

«Eventuelt kan det være lurt å minne kundene om at en trenger både sommer- og vinterdekk i Norden. Å kjøre med vinterdekk om sommeren er nesten like ille som å kjøre med sommerdekk om vinteren.»

Kundefordeler som salgsargumenter

Dekkprodusentene kan tilby fordeler til sine produktbrukere, og disse vil dekkforhandlerne og -verkstedene kunne bruke som slagkraftige salgsargumenter. I tillegg kommer produsentspesifikke dekkegenskaper som kan fremme salget av premium-produkter.

Nokian Tyres' Hakka-garanti er en unik tjeneste som kundene får når de kjøper Nokian Hakkapeliitta-vinterdekk (eller Hakka-sommerdekk). Det eneste kunden trenger å gjøre, er å aktivere den gratis Hakka-garantien på Nokian Tyres' nettsted. Når Hakka-garantien er aktivert, vil kunden få veihjelp og nytt dekk gratis hvis det skulle gå så galt at dekket ikke lar seg reparere.

Nokian Tyres er den eneste produsenten som tilvirker dekk med sidevegger i aramid. Fordelen med å ha aramidfibre – et materiale som blant annet brukes i skuddsikre vester – i sideveggene, er at dekket blir ekstremt motstandsdyktig mot støtskader fra for eksempel fortauskanter og steiner. Alle SUV- og varebildekk fra Nokian Tyres har sidevegger i aramid.

Finn flere argumenter og produktopplæringer hos Nokian Tyres eAcademy.

Tidligere artikler