Vianor Proff

Under Vianor Proff vil du finne artikler om nyheter innenfor dekkfaget. Her vil både våre kunder og egne fagfolk dele av sine erfaringer.

Forbered deg til sommerdekksesongen: kunnskap om trendene for ulike dekkdimensjoner støtter forretningsvirksomheten

For oss dekkforhandlere er innkjøp av riktige produkter, en viktig del av forberedelsene til kommende sesong.

Forhandlere som kjenner til trendene for dekkdimensjoner, vil enklere kunne plukke ut de mest etterspurte produktene og dermed lykkes både med smidig kundeservice og effektiv forretningsvirksomhet. Dekkdimensjonene 195/65R15 og 205/55R16, som tradisjonelt har stått for en betydelig markedsandel, går nå kraftig tilbake. De vil i stadig større grad fremover bli byttet ut med 17" og 18" dekk.

En av årsakene til dette, er at OE-dimensjonene for nye biler blir større. Per i dag går de opp til 18". Endringer i bilparken påvirker størrelsen av dekk på markedet, UHP- og SUV-dekk på 17" står for en økende andel av det totale salget.

- Det man ser, er at forbrukerne går for mindre dekkdimensjoner og ofte noe rimeligere dekk når de kjøper dekk til eldre biler. Nyere biler har større OE-størrelser, og flere brukere velger her premium-dekk, forteller Marika Päiväniemi, Vianors globale produktsjef for personbil- og varebildekk.

- Jo dyrere et produkt er, desto større er fortjenestemarginen for forhandleren. For å sikre fortjenestemarginen er det viktig å ha også de mest solgte UHP- og SUV-dimensjonene på lager, mener Päiväniemi.

Mellomrubrikk

Ifølge Päiväniemi vil dekkforhandlerne i fremtiden trenge flere dekkdimensjoner for å garantere smidig kundeservice. Samtidig blir det stadig viktigere at produktleverandørene har en rask service- og leveringskapasitet.

På sine egne servicesentre lagrer Vianor et bredt sortiment av dekkdimensjoner samt produkter i alle prissegmenter. I eVianor, Vianors nettbutikk for bedriftskunder, er det mulig å se lagersaldo. Ved behov kan det hentes produkter fra Vianors servicesentre, som har et landsdekkende nettverk.

- Henting av produkter fra lokale sentre er en tjeneste som kommer til å bli stadig viktigere fremover, tror Päiväniemi. - Muligheten til å bestille og hente produkter mer fleksibelt, gjør det enklere for forhandlerne å optimere sin egen sesong, og sørger for at sluttkundene får dekkproduktene de trenger, når de trenger dem.