Registrere
815 60 815
24 timers vakt telefon yrkestransport : 22 07 04 04
24 hours roadservice

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform

19.06.2013

Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

Mesteparten av året ruller bilen rolig mellom hjem og jobb. Den utsettes bare for normal belastning og fungerer uten nevneverdige problemer. Derfor kan en lang ferietur med tungt lass bli et skikkelig sjokk for bilen. Har man i tillegg ikke vært så nøye med service, kan ferieturen fort ende på veiskulderen. Reparasjon kan bli både dyrt og problematisk, spesielt om bilen får tekniske problemer utenlands.

Sjekk dekkene og unngå vannplaning

Du kan dra på ferietur med lettere hjerte dersom du lar bilen få service på et godkjent verksted før ferien. Mye kan du også sjekke selv, og noe av det viktigste å kontrollere er lufttrykk og dekkenes generelle tilstand.

- Det er viktig å sjekke dekkene i god tid før ferien. Loven krever en minimum mønsterdybde på 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig allerede når mønsterdybden er nede på 4 millimeter. Slitte dekk, tungt lastet bil og heftige regnbyger som hører til den norske sommeren er en farlig kombinasjon, selv for en erfaren bilfører.

Unngå å kjøre i de vannfylte sporene i asfalten, reduser hastigheten, og dersom bilen begynner å vannplane må du prøve å få tilbake veikontakten før du vrir på rattet, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.

Tester Nokian Tyres har gjort viser at en bil med slitte dekk begynner å vannplane ved en hastighet på 76 km/t (mønsterdybde under 1,6 mm og 5 mm vann på veien), mens en bil med nye dekk først vannplaner ved 96 km/t.

Alle Nokian Tyres sommerdekk har en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator), som viser gjenstående mønsterdybde i millimeter med tydelige sifre på slitebanen. Dekkene har også et vanndråpesymbol som forsvinner når dekket ikke lenger gir sikker beskyttelse mot vannplaning.

Mer luft i dekkene

En viktig kontroll er å sjekke lufttrykket i dekkene før ferieturen starter. Det er også en stor utfordring å pakke alt som skal være med på turen. Ofte legges forskjellige ting i takboks, men vær oppmerksom på at man her bare kan legge lette ting.

Med tung taklast endres bilens tyngdepunkt, noe som gjør at den lettere mister veigrepet ved en plutselig unnamanøver. Har dekkene i tillegg for lite luft, øker risikoen for å få en skrens. Start alltid med å legge de tyngste gjenstandene lavest mulig i bilen.

- Riktig lufttrykk er oppgitt i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent høyere trykk enn normalt. Dersom anbefalt dekktrykk er 250 kPa (2,5 bar), så skal trykket økes med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrykket kontrolleres alltid på kalde dekk. Etter ferieturen skal lufttrykket igjen reduseres til normalnivå, sier Hauge.

Riktig lufttrykk reduserer dekkslitasjen og forbedrer bilens kjøreegenskaper. Rullemotstanden blir også redusert, noe som i sin tur bidrar til lavere drivstofforbruk og mindre CO2-utslipp.

Kvalitetsdekk gir trygghet

Ferien blir ofte dyr, og derfor kan det være fristende å kjøpe billige sommerdekk. Her er det viktig å huske at kvalitet har en pris, og sommerdekktestene i bilbladene viser entydig at bare kvalitetsdekk gir sikre kjøreegenskaper og god beskyttelse mot vannplaning.

Nye dekk bør velges etter de kjøreforholdene du vanligvis har. Norske sommerforhold er helt forskjellige fra sentraleuropeiske forhold. Derfor er det alltid en god idé å velge sommerdekk som er utviklet for bruk her nord. De gir sikre og komfortable kjøreegenskaper under skiftende temperaturer, har lav rullemotstand og ruller stille også på grove norske asfaltveier.

Dessverre finnes det fortsatt bileiere som kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. Dette er direkte trafikkfarlig. Disse dekkene er utviklet for vinterkjøring, og gir ikke sikkert grep om sommeren. Gummiblanding og mønster er utviklet for vinterkjøring, og gir derfor ikke godt våtgrep. Den myke gummiblandingen gjør også at dekkene slites betydelig raskere enn gode sommerdekk.

Nokian Tyres Hakka-garanti – som følger med alle nye Hakka sommerdekk – gir ekstra trygghet under ferien. Dersom et dekk som er korrekt montert og normalt brukt går i stykker slik at det ikke kan repareres, får forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt hoe en dekkforhandler som selger Nokian Tyres produkter i Norge, Sverige og Finland.

Kjører du med campingvogn?

Dersom du har en campingvogn på slep, skal selvsagt også dekkene på denne sjekkes. En vanlig feil på campingvogner som står mye stille, er at dekksidene får små sprekker. Dette kommer av at dekkene er gamle, og at de har stått lange perioder i direkte sollys. Både dekk med slike skader – og selvsagt, slitte dekk – må naturligvis skiftes ut med nye dekk før ferieturen.

Også på campingvognen må lufttrykket kontrolleres. For lavt lufttrykk gjør at vognen lett vil svaie fra side til side ved sidevind og i kraftige unnamanøvre. Dekk på en campingvogn skal vanligvis ha betydelig høyere trykk enn bildekk, normalt 310-320 kPa (3,1-3,2 bar).

Når dekk og bil er sjekket kan du føle deg trygg foran bilferien. Det viktigste på selve turen er å kjøre forutseende og rolig. Man bør ikke stresse eller ha det travelt i ferien, slik at alle kan føle seg trygge og komfortable og nyte reisen.

Tips for sikker og trivelig bilferie:

  • Sjekk dekk og mønsterdybde. Sikkert grep = minst 4 millimeter mønsterdybde.
  • Sjekk lufttrykket. Tungt lastet bil trenger 0,25-0,40 bar høyere trykk i dekkene. Husk også å sjekke reservehjulet.
  • De beste dekkene skal alltid monteres på bilens bakhjul, uansett om bilen har forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
  • Husk at piggfrie dekk ikke er trygge om sommeren.
  • Husk også dekk og lufttrykk på eventuell campingvogn.
  • Sjekk nivå på motorolje, kjølevæske, spylervæske og styre- og bremseservo.
  • Sjekk lys, og kontroller remmer i motoren.
  • Ha med varseltrekant, refleksvest, lommelykt, førstehjelpsskrin, ekstra olje, kjølevæske, sikringer, bilens instruksjonsbok og nødvendig verktøy for hjulskift.
  • Plassér ingen tunge gjenstander i takboksen fordi dette forandrer bilens tyngdepunkt. Sjekk i instruksjonsboken hvor mye taklast som er tillatt – og husk å trekke fra vekten av takboksen.
  • Vask frontruten også innvendig.
  • Beregn god tid på turen.
  • Bruk ikke håndholdt mobiltelefon når du kjører!
  • Kjør forsiktig og hold god avstand.
  • Ta ofte en stopp for å hvile.
  • Ha en trygg og sikker tur!

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Dekk som passer til din bil og din kjørestil:
http://www.nokiantyres.no/sommerdekk
http://www.nokiantyres.no/hvordan-pavirker-dekk-trafikksikkerheten

Hakka-garanti:
http://www.nokiantyres.no/hakkagaranti

Riktig lufttrykk:
http://www.nokiantyres.no/luftrykk

Vanlige spørsmål om dekk:
http://www.nokiantyres.no/spor-om-dekk

Mer informasjon:
Fredrik Hauge
produktsjef Nokian Dekk AS – 6484 7700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

 


Vianors siste nyheter

September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


September, 2014

Nokian Tyres introduserer fem nye SUV-sommerdekk og fornyer sitt dekkutvalg til varebiler
Verdens nordligste dekkprodusent utvider sitt produktutvalg med fem nye SUV-dekk. Produktutvalget for SUV-segmentet utvider seg stadig og er det mest moderne på markedet. I gummiblandingen tar de blant annet i bruk aromatiske polyamidfibre som også brukes av luftfarts- og militærindustrien.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

Nytt økonomisk piggfritt vinterdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta CR3 – komfort for krevende profesjonelle brukere
Nokian Tyres lanserer nå et nytt piggfritt vinterdekk for skap- og distribusjonsbiler, Nokian Hakkapeliitta CR3. Dekket sparer drivstoff, og gir godt grep og komfortable kjøreegenskaper både i glatte gatekryss i byen og på dårlig brøytede landeveier. Foruten den lave rullemotstanden, er dekkets trygge kjøreegenskaper spesielt utviklet for isete, snødekte og våte veier.

Første vinterdekk oppfunnet for 80 år siden: Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre
Verdens første vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det såkalte ”Kelirengas” (vinterføredekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk ble oppfunnet.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Mars, 2013

Ny verdensrekord for kjøring på is: Svimlende 335,71 km/t med piggdekk!
Med en hastighet på hele 335,71 km/t kjørte Nokian Tyres testfører Janne Laitinen inn til ny verdensrekord på is. Rekorden ble satt 9. mars i bitende vinterkulde på en isbane på Bottenviken utenfor Uleåborg. Testbilen var utstyrt med nyeste generasjon Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk (255/35R20 97 T XL) fra Nokian Tyres, verdens ledende produsent av vinterdekk.

 


Februar, 2013

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand
Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø.

Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet
I tillegg til nye vinterdekk for personbiler, lanserer Nokian Tyres også et nytt piggfritt vinterdekk for SUV-modeller. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir robust vintergrep med presise og komfortable kjøreegenskaper.

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk – for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon!
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier