Mange glemmer å sjekke dekkene når de skal kjøpe bruktbil. Det kan vise seg å bli en dyr og farlig forglemmelse, ettersom dårlige dekk går utover kjøresikkerheten, øker drivstofforbruket og svekker kjørekomforten.
Kjøp av bruktbil er veldig vanlig i Norge. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken utgjorde import og kjøp av bruktbil 4 av 5 bilkjøp i 2019. Foreløpige tall viser at denne andelen økte ytterligere i 2020.
Er du en av de som skal kjøpe bruktbil i år, er det et par ting du bør ha i bakhodet når du sjekker dekkene på bilen.
Dekkmønsteret er kanskje det viktigste, ettersom det har stor betydning for kjøresikkerheten. Ifølge loven må mønsterdybden på sommerdekk være minst 1,6 millimeter, og på vinterdekk minst 3 millimeter. Allikevel svekkes sikkerheten til dekket betydelig, spesielt på våte veier, når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter.
– I tillegg til mønsterdybden, er det også lurt å sjekke at dekkene er jevnt slitt. Hvis dekkene har ujevn slitasje, kan det bety at hjulstillingen er feil eller at dekkene har blitt kjørt med for lavt lufttrykk over lengre tid, sier Harald Nordseth, servicesjef i Vianor Skandinavia.
Dekkenes alder har mye å si
Det er også en god idé å sjekke hvor gamle dekkene er. For jo eldre dekkene er, jo hardere blir gummiblandingen, og det vil svekke dekkets egenskaper. Hvis dekkene er over ti år gamle, bør de ikke kjøres med lengre, selv om de har stått ubrukt mye av denne tiden. Hvis du ikke vet hvor gamle de er, kan du lese av produksjonsuke- og år på dekksiden.
På dekksiden står også navnet på dekket. Hvis bilen har dekk med forskjellige navn, vil også egenskapene til disse dekkene være forskjellige. Det kan gå utover trafikksikkerheten, spesielt om du havner i situasjoner hvor dekkene settes på prøve. Samme type dekk på alle fire hjul, er derfor anbefalt.
Hvis vinterdekk også er inkludert i kjøpet, bør du sjekke dem på samme måte. Er det piggdekk, bør du i tillegg sørge for at de har tilstrekkelig med pigger igjen.
Lasteindeksen og felgene bør også sjekkes
I bilens vognkort kan du lese av hvilken lasteindeks dekkene skal ha. Dette er viktig, ettersom dekkene slites raskere, og i verste fall kan gå i stykker under kjøring, om de ikke har riktig lasteindeks.
Hvilken lasteindeks dekkene er godkjent for, kan leses av på dekksiden. I følgende eksempel har dekket en lasteindeks på 94:
205/55 R16 94 V XL.
Du bør for øvrig være ekstra forsiktig om du har tenkt å kjøpe en importert bruktbil. Disse bilene har som regel ikke skikkelige vinterdekk, noe som betyr at du må kjøpe både nye vinterdekk og felger.
– Hvis du kjøper en importert bruktbil, bør du sørge for at dekkene er trygge å kjøre på i Norge. Dekk laget i Sentral-Europa er optimalisert for forholdene de har der. De vil med andre ord ikke nødvendigvis ha egenskaper som passer norske forhold. Eksempelvis vil piggfrie vinterdekk fra Sentral-Europa ikke gi et godt vintergrep i Norge, fordi vi har betraktelig mer is og snø her, sier Harald.