EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.
Selv om flertallet av bilistene vet at nordiske forhold stiller helt spesielle krav til bilkjøring om vinteren, så svarte hver fjerde i Norge (24 prosent), hver femte i Finland (21 prosent) og hver tiende i Sverige (13 prosent) at vinterdekk med gode våtegenskaper også har godt grep på isete veier. 18 prosent av de norske bilistene, eller de som var ansvarlig for kjøp av dekk, mente at et bra sentraleuropeisk vinterdekk også gir bra grep under våre nordiske forhold. Tilsvarende tall for Sverige og Finland, var henholdsvis 10 prosent og 17 prosent.
- Teknisk sett er våtgrep og isgrep nesten helt motsatte egenskaper. Dessverre forteller EUs nye dekkmerking ingen ting om vinterdekkenes grep på is, selv om dette er en svært viktig sikkerhetsegenskap i Norden. Vi er redde for at dekkmerkingen derfor skal villede en del av forbrukerne slik at de velger feil dekktype. Å stole blindt på dekkmerkingen kan derfor skape fare for både bilisten selv og for andre trafikanter, sier Tuija Aro, sjef for kunderelasjoner i Nokian Tyres.
Flertallet av de som svarte på markedsundersøkelsen vil kjøpe vinterdekk med godt våtgrep. 79 prosent i Norge, 76 prosent i Sverige og 66 prosent i Finland vil kjøpe vinterdekk med god våtgrepsklassifisering. Nokian Tyres mener at vinterdekk også burde ha en klassifisering for is- og snøgrep.
EUs nye dekkmerking, som trer i kraft i november, gir sammenlignbar informasjon om vinter- og sommerdekks drivstoffeffektivitet, våtgrep og ekstern dekklyd, noe som skal gjøre det enklere å velge dekk. Merkingen omfatter imidlertid ikke piggdekk.
Mer informasjon: www.nokiantyres.no