Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

13.09.2017

Den norske høsten er tiden for mørkere kvelder og en hel del regnvær. Plutselige regnbyger og vannpytter i veiene kan forårsake vannplaning, noe som kan gi ukontrollerbare og farlige situasjoner. Sjansen for å få vannplaning er størst i hjulsporene i veiene mens du kjører i krappe svinger. Der kan det være flere centimeter vann mellom dekket og veien. Du kan likevel kjøre trygt i regnværet, så lenge du har noen grunnleggende huskeregler i bakhodet.

To ting er av avgjørende betydning når det regner, nemlig fart og tilstand på dekkene. Når vann oversvømmer veien og dekkene er slitt, bør du først senke farten, ifølge Kjetil Røssel, dekkekspert og produktsjef i Nokian Dekk AS.

- Kraftig regnskyll og slitte dekk er en farlig kombinasjon. Kjører du imidlertid for fort, vil bilen få vannplaning selv med gode dekk. I kraftig regnvær kan det være nødvendig å senke farten med opptil 15-20 km/t for at dekkmønsteret skal ha mulighet til å lede vannet bort fra dekket, sier Røssel.

Selv med gode dekk er risikoen for vannplaning tilstede, men med slitte dekk blir vannplaning nærmest uunngåelig. Forskjellen ble synliggjort i en test utført av det finske dekkmagasinet Tekniikan Maailma. På en rett asfaltert vei med 6mm vann fikk et høykvalitets sommerdekk i god tilstand vannplaning i en fart på 80 km/t. Et slitt sommerdekk fikk vannplaning allerede i 70 km/t, og et piggfritt vinterdekk presterte enda svakere.

Høsten krever mer av dekkene dine

Ofte sliter man ut dekkene på høsten og kjøper nye dekk til våren – selv om fordelene med et godt rustet sett med dekk er aller størst om høsten.

- Jo nyere dekket er, jo bedre fungerer det under alle forhold. Det motsatte er jo da også naturlig. Altså at desto mer slitt dekket er, desto større sjans har er det for vannplaning. Grunnen til det er at mønstervolumet i dekket er for lavt til å lagre og lede bort vannet, sier Røssel.

Mønsterdybden til et nytt sommerdekk er omtrent åtte millimeter. I Norge har vi en lovpålagt minimumsdybde på 1.6 millimeter på sommerdekk, men realiteten er at disse dekkene ikke lenger er trygge. Når mønsterdybden nærmer seg fire millimeter er det på tide å skifte dem ut. Hvis den blir lavere vil dekkets egenskaper mot vannplaning reduseres kraftig.

Lufttrykket i dekkene har også en stor betydning for hvordan bilen håndterer kraftig regnvær. Det er lurt å kontrollere lufttrykket regelmessig, ettersom lavt lufttrykk øker risikoen for vannplaning, i tillegg til at det påvirker dekkets kjøreegenskaper.

Oppmerksom kjøring er nøkkelen

Vannplaning inntreffer når et lag med vann oppstår mellom dekket og veien, og gir deg følelsen av å skli på vann. Bilen responderer ikke lenger til rattet, du mister veigrep og styreresponsen blir borte. Nøkkelen som sjåfør, er evnen til å forutse farlige situasjoner og unngå å kjøre i dype hjulspor.

- Mange sjåfører kjører i hjulsporene selv når det regner, enda det er der risikoen for vannplaning er aller størst. Kjøring i hjulspor sliter også mer på dekkene, ettersom asfalten er grovere her, sier Røssel.

Dersom vannplaning, på tross av alle forholdsregler, skulle inntreffe, er det viktig å beholde roen og reagere korrekt. Trykk inn clutchen, slipp gasspedalen og hold rattet stødig. Ikke sving på rattet, ettersom bilen ikke vil respondere på det.

Tips for å kjøre trygt i kraftig regnvær

  1. Senk farten
  2. Hold deg unna vannfylte hjulspor der risikoen for vannplaning er størst
  3. Kjør med dekk som er i god stand, og som har en mønsterdybde på minimum 4 millimeter.
  4. Kontroller lufttrykket
  5. Dersom du får vannplaning, behold roen, trykk inn clutchen og hold rattet stabilt.

 

Mer informasjon:

Risiko for vannplaning: https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/slaps-og-vannplaning/

Nokian Dekk AS

Kjetil Røssel, Produktsjef.

tel. +47 911 55 274. kjetil.rossel@nokiantyres.com


Siste nytt fra Vianor

Mai, 2020

NOKIAN TYRES TAR BÆREKRAFTIG GREP MED DEKKPOSER
Som første dekkprodusent i verden lanserer Nokian Tyres miljøvennlige dekkposer. Ved å lage posene ved hjelp av biomateriale, reduseres utslippene av karbondioksid med opptil 75 prosent, sammenlignet med vanlig produksjon.

Fem tips for lagring av dekk
Riktig lagring forlenger dekkets levetid. Når dekkene blir tatt godt vare på, forblir de trygge og brukbare i lengre tid. I følge en studie utført på vegne av Nokian Tyres, lagrer bare 14 prosent av finske bilister dekkene sine på et dekkhotell. Dette til tross for at dekkene på et dekkhotell er beskyttet ikke bare av optimale lagringsforhold, men også av forsikring.

 


April, 2020

Sommervei betyr sommerdekk
I disse spesielle tider kan dekk virke som en liten bekymring. Det kan føles som at det å bruke piggfrie vinterdekk i sommer er mindre bry enn å bytte til sommerdekk - spesielt ettersom mange av oss ikke kjører så mye som vanlig akkurat nå. Imidlertid er dekk en like viktig del av trafikksikkerheten som alltid, og med sommerdekk i god stand vil du øke sikkerheten på sommerveiene betraktelig. Dette er grunnen til at du ikke bør glemme å se nøye på hva som ruller under bilen din.

Velg kvalitetsdekk for sikkerhet på sommerveien - lavere drivstofforbruk gir også besparelser
Dekk er et viktig utstyr som påvirker bilens sikkerhet, da de er kjøretøyets eneste kontaktpunkt med veibanen. Når du kjøper nye dekk, kan billigere dekk virke som et godt alternativ for lommeboka, men på lang sikt er ofte kvalitetsdekk mer lønnsomt og fremfor alt sikrere.

Utsatt frist for å ta av piggdekkene frem til 1. mai
I år er det en svært spesiell tilstand, og Korona-situasjonen gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Vegvesenet har vedtatt å gi unntak fra de ordinære piggdekk-fristene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet. Vanligvis skal piggdekk av innen første mandag etter 2. påskedag i Sør-Norge, og innen 1. mai for Nord-Norge. I år gjelder altså ut april måned både i sør og nord.

 


Mars, 2020

Viktig informasjon vedrørende koronavirus og smittefare
Vi ivaretar sikkerheten til våre kunder og ansatte. På alle våre servicesentre har tiltak blitt iverksatt for å håndtere korona-situasjonen, slik at kunder kan få et trygt besøk hos oss. Vi følger situasjonen nøye, og iverksetter tiltak etter utviklingen og anbefalinger.

 


Februar, 2020

Sjekk dette før du legger ut på langtur med bilen
Dette er sjekkpunktene på dekkene du må gå gjennom før du legger ut på lange kjøreturer i vinterferien.

 


September, 2019

Økt risiko for vannplaning med dårlig mønsterdybde
Risikoen for vannplaning er kanskje størst om høsten i Norge, men mer regn over lengre perioder hele året og dårlige veier gjør dette til en risikofaktor året rundt. Dekkets mønsterdybde og førerens kjørestil betyr mer enn våtgrep-klassifiseringen.

 


Juni, 2019

Slik gjør du motorsykkelen sommerklar!

Viktigheten av å etterstramme etter hjulskift

 


Februar, 2019

Nå blir det nye regler for EU-kontroll

 


Januar, 2019

Skal du snart ta EU-kontroll på bilen din? Da bør du vite dette!

Kjørte 5000 kilometer på arktisk isbre i løpet av 20 dager

Hvordan unngå at spylervæsken fryser til is

Sjekk dette for å unngå batteritrøbbel

 


Desember, 2018

Få 500 kroner i prisavslag ved å registrere deg på SnapSkan

Sørg for at bilen din er klar for kulden

 


November, 2018

Dette kan du gjøre hvis du opplever batteritrøbbel på vintertiden

Har du husket å etterstramme hjulene dine?

Fra dekk til bil: Nytt bilverksted og kontrollorgan på Bryn

 


Oktober, 2018

Oslo motorshow 26.-28. oktober

Skal du gjenbruke fjorårets vinterdekk?

Du bør bytte til vinterdekk - nå

Alt du trenger å vite om vinterdekk for din elbil

Disse dekkene vant NAF-testen

 


August, 2018

Slik lagrer du sommerdekkene dine

Gjør motorsykkelen sommerklar slik!

 


Mai, 2018

Nokian Tyres starter byggingen av nytt teknologisenter i Spania

Er du klar for sommerdekksesongen? Her får du noen tips og råd

 


Mars, 2018

Nokian Tyres feirer 120 år

Nokian Tyres går tilbake til røttene og lanserer nytt design

 


Januar, 2018

Lavere utgifter og mindre utslipp med nye dekk fra Nokian Tyres

 


September, 2017

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier