Registrere
815 60 815
24 timers vakt telefon yrkestransport : 22 07 04 04
24 hours roadservice

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke

05.02.2014

Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold.

Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø. I dekksiden er det materialløsninger med basis i aramid-fiber, kjent fra fly- og forsvarsindustri, noe som optimerer dekkets slitestyrke.

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har meget gode greps- og slitasjeegenskaper, noe som gir trygghet til SUV-førere som gjerne nyter sin bils ytelser. Det nye dekket gir logiske kjøreegenskaper uten ubehagelige overraskelser, typisk for alle Nokian Hakkapeliitta vinterdekk. Det nye SUV-dekket fra verdens nordligste dekkprodusent utnytter effektivt de samme innovasjonene og tekniske løsningene som kom med Nokian Hakkapeliitta 8, personbil-piggdekket som har vunnet en rekke dekktester.

Produktutvalget for robuste Nokian Hakkapeliitta 8 SUV omfatter 47 produkter fra 16 til 21 tommer, og salg til forbruker starter høsten 2014. I det omfattende utvalget finnes også spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har høyest mulig bæreevne. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Ekte vinterdekk – større slitestyrke

Hovedfokus for produktutviklingen var å utvikle et ekte vinterdekk for høye og tunge SUV-modeller – et dekk som fungerer pålitelig under skikkelige vinterforhold med is, snø og sørpeføre. Også prinsippet om bærekraftig utvikling var førende for utviklingen av dekket. Viktig var det dessuten at dekket skal gi best mulig sikkerhets- og kjøreegenskaper også når dekket begynner å bli slitt og er litt eldre. Dette førte til valg av eksepsjonelle material- og konstruksjonsløsninger.

- Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har det nyeste piggkonseptet Nokian Eco Stud 8, noe som sikrer topp vintergrep, mens andre innovasjoner øker kjørestabiliteten. SUV-eiere setter spesielt pris på at dekkene er slitesterke. Derfor benytter vi et sterkere materiale enn før i dekksidene, eksempelvis aramid-fiber og en ny slitebanegummiblanding som gir dekket meget høy slitestyrke på grove nordiske veier, sier utviklingssjef i Nokian Tyres, Juha Pirhonen, om de nye løsningene som er utviklet.

Nye Nokian Eco Stud 8 konsept – balansert grep ved krevende SUV-kjøring

Piggkonseptet Nokian Eco Stud 8 ble første gang benyttet i testvinneren Nokian Hakkapeliitta 8, og er nå videreutviklet skreddersydd for tyngre SUV-biler. Dette gir det nye dekket både glimrende vintergrep og følsom veikontakt på alle underlag.

I konseptet inngår den nye generasjonen av mer miljøvennlige ankerpigger. Piggflensens form demper piggens anslag mot veien, og fra andre Hakkapeliitta-produkter kommer Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt samtidig som pigganslaget mot veien også dempes.

De brede piggene med flere kanter og den nye formen på piggflensen samarbeider eksemplarisk med hverandre. Den mykere gummiblandingen under piggflensen fungerer som en fjær for piggen: Den demper piggens anslag mot kjørebanen og reduserer både stikkraft og støynivå. Også piggene er spesialutviklet for SUV-dekket for å optimere grepet.

- Takket være det nye piggkonseptet er isgrepet både rett forover og sideveis meget balansert, noe som er en forutsetning for at bilføreren skal kunne stole på at bilen beholder sine kjøreegenskaper og stabilitet også i uventede situasjoner.

Når piggdempingen fungerer godt, blir dekkets veislitasjeeffekt klart lavere enn den grenseverdien loven fastsetter. Piggene holder lengre, og dekkstøyen blir lavere, forklarer Juha Pirhonen.

Den nye piggteknikken som optimerer både vintergrep og miljøvennlighet gir rom for et større antall pigger i dekket. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er skånsom mot veien til tross for at dekket har i gjennomsnitt 50 prosent flere pigger enn forgjengeren Nokian Hakkapeliitta 7 SUV. Eksempelvis har dekket i dimensjon 235/65 R17 totalt 190 pigger, eller over 80 pigger pr løpemeter.

Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett etter hverandre, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner. Samtlige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV dekk pigges i fabrikken, en garanti for høy kvalitet og funksjonalitet.

Nokian Aramid Sidewall-teknikk beskytter dekksidene mot skader

Det har tatt nesten fire år å utvikle det sportslige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Dekket har gjennomgått utallige tøffe tester på Nokian Tyres testbaner i Ivalo og Nokia, noe som garanterer at dekket bærer tung hjulbelastning stabilt og sikkert på is, snø, sørpe og på barmark. Andre utfordringer for dekkene er dårlige veier med teleskader og skarpe fortauskanter.

Undersøkelser viser at det er dekksidene som er mest utsatt for skader på en SUV. I Nokian Hakkapeliitta 8 SUV optimerer teknikken Nokian Aramid Sidewall dekkets beskyttelse mot slag- og stikkskader.

Gummiblandingen i dekksidene, som gir meget god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale benyttes også ved produksjon av fly og til militære formål. Aramid-fibrene gjør dekksidene stivere og sterkere slik at de bedre tåler støt og trykk mot felgfoten.

Bremsekraftforsterkere øker sikkerheten på snø

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er, i likhet med forgjengeren, retningsbestemt. Tusentalls vintertester beviser alle det samme: Et symmetrisk retningsbestemt mønster er det mest ideelle alternativet for krevende og skiftende vinterforhold. Det symmetriske mønsteret støtter den brede piggplasseringen, noe som optimerer grepet og reduserer dekkstøyen. Det kraftige pilmønsteret gir også god beskyttelse mot sørpeplaning. Samtidig har mønsteret best mulig selvrensingseffekt ved kjøring i dyp snø.

Robuste Hakkapeliitta 8 SUV har et stort antall mønsterblokker og en kraftig 3D lamellering med flere grepskanter som forsterker grepet på is og snø. Stort antall mønsterblokker sikrer at piggene kan plasseres mer nøyaktig og bredere.

På den bakre kanten av mønsterblokkene finnes et kraftig sagtannmønster som øker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes (Brake Booster) sagtannmønster utvider grepsoverflaten og forsterker grepet, spesielt på snø.

Det stabile piggfestet forbedrer bremsegrepet ytterligere. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen låser piggen effektivt fast til mønsterblokken, stabiliserer kjøringen på tørre veier og bidrar til jevn slitasje.

3-D låslameller og Stiffness Zone: Presise og komfortable kjøreegenskaper på alle slags føre

Mange nye, effektive innovasjoner forsterker de stabile kjøreegenskapene for Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. De store mønsterblokkene midt på slitebanen er sammenføyd til en sterk helhet som balanserer kjøreegenskapene. På skulderområdet mellom mønsterblokkene finnes et spesielt stivt område (Stiffness Zone) som forsterker skulderområdet. Dette gir mer presise og harmoniske kjøreegenskaper, spesielt på tørr asfalt.

Lamelleringen består av to typer 3D-låslameller. De skrådde 3D støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon, og bidrar til at dette reagerer raskt og følsomt på styringen. 3D-låslamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøver.

Den slitesterke doble stammekonstruksjonen gir robuste kjøreegenskaper ved behov. Dekkets forsterkede beltepakke tåler godt ujevnheter i veien og beholder formen.

Holdbar slitebanegummiblanding

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har en Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblanding som er spesielt skreddersydd for nordiske forhold. Den fungerer meget godt ved skiftende temperaturer takket være en høyere andel naturgummi enn i forgjengeren. Vintergrepet er meget godt både når temperaturen ligger rundt null og ved meget lave temperaturer. Rapsoljen i gummiblandingen forsterker beskyttelsen mot stikk- og sårskader og forbedrer isgrepet.

Silan (Cryosilan) i gummiblandingen gir god slitestyrke, samtidig som den nye generasjonen vintersilica gir godt våtgrep og den laveste rullemotstanden på markedet. Drivstofforbruk og skadelige utslipp reduseres dermed ytterligere, noe som understreker dekkets ”grønne” natur.

Informasjon om dekket

På dekksiden av Nokian Hakkapeliitta 8 SUV finnes det en inforute for dekkets plassering på bilen og lufttrykk. Nytt er at man her også kan markere strammemomentet for dekkboltene.

På slitebanen finnes dessuten en slitasjevarsler (DSI = Driving Safety Indicator) som er patentert av Nokian Tyres. Sifrene midt på dekkets slitebane viser gjenværende mønsterdybde i millimeter. Snøkrystall-symbolet – eller vinterslitasjevarsleren, WSI – er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når dette symbolet blir borte, indikerer det at det er på tide å skifte til nye vinterdekk for å bevare trygge kjøreegenskaper.

Nordisk sikkerhet – Hakkapeliitta vinterdekk og Hakka-konsept

Nokian Tyres utviklet og produserte verdens første vinterdekk allerede i 1934. To år senere ble det første Nokian Hakkapeliitta for nordiske vinterforhold lansert. I dag er Nokian Hakkapeliitta et av verdens mest kjente vinterdekkmerker, og i 2014 feirer altså vinterdekket sitt 80-års jubileum.

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for å gi sikre kjøreegenskaper på alle slags føre. Alle som kjøper et sett Nokian Hakkapeliitta dekk får også med den unike Hakka-garantien med veihjelp inkludert. Dersom et dekk som er riktig montert og normalt brukt går i stykker slik at det ikke kan repareres, får kunden et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til dekket har minst fire millimeter mønsterdybde igjen, eller inntil ett år etter kjøpsdato. Dersom dekket går i stykker under kjøring, kan man bare ringe etter veihjelpen.

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV – enestående grep og slitestyrke

  • Overlegent vintergrep
  • Aramid-forsterket konstruksjon øker slitestyrken
  • Meget stabile og presise kjøreegenskaper under alle vinterforhold

 

Viktigste innovasjoner:

Eco Stud 8 Konsept. Ekstremt vintergrep og mykere veikontakt. Bedre vintergrep, komfort og slitestyrke. Unik piggteknikk. Ny generasjon mer miljøvennlige ankerpigger, ny form på piggflensen som demper pigganslaget mot veien, samt Eco Stud pute under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien. Unik dataoptimert piggplassering. Piggene står ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.

Nokian Aramid Sidewall-teknikk. Slitestyrke og sikkerhet i overraskende situasjoner. Gummiblandingen i dekksidene, som gir god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale brukes også i flyproduksjon og til militære formål. Aramid-fibre gjør dekksidene meget stive og sterke, noe som gjør at de også tåler støt og trykk mot felgens fot bedre.

Bremsekraftforsterker (Brake Booster). Bedre bremsegrep. På bakkanten av mønsterblokkene finnes et kraftig sagtannmønster som øker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes sagtannmønster gjør grepsflaten større og forsterker grepet, spesielt på snø.

Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 slitebanegummiblanding. Godt vintergrep ved alle temperaturer, meget høy slitestyrke og lavere drivstofforbruk. Takket være en høy andel naturgummi holder slitebanegummiblandingen seg fleksibel i alle situasjoner. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner eller variasjoner i friksjon. Rapsolje øker dekkets slitestyrke og forbedrer is- og snøgrep.

Stivt område (Stiffness Zone). Mer komfortable og presise kjøreegenskaper. På skulderområdet mellom mønsterblokkene finnes et spesielt stivt område som forsterker skulderområdet. Dette gir mer presise og harmoniske kjøreegenskaper, ikke minst på tørr asfalt.

Skrådde 3D-støttelameller. De skrådde 3D-støttelamellene midt på slitebanen forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket reagerer raskt på styringen, noe som gir sikre og følsomme kjøreegenskaper.

3D-låslameller. Mer presise kjøreegenskaper. 3D-låslamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøvre.

Mer informasjon:

Nokian Renkaat plc

Produktutviklingssjef Juha Pirhonen
tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri
tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Nokian Dekk AS

Produktsjef Fredrik Hauge
tel. 64 84 77 00
Fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge

http://www.youtube.com/NokianTyresCom

 

 


Vianors siste nyheter

September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


September, 2014

Nokian Tyres introduserer fem nye SUV-sommerdekk og fornyer sitt dekkutvalg til varebiler
Verdens nordligste dekkprodusent utvider sitt produktutvalg med fem nye SUV-dekk. Produktutvalget for SUV-segmentet utvider seg stadig og er det mest moderne på markedet. I gummiblandingen tar de blant annet i bruk aromatiske polyamidfibre som også brukes av luftfarts- og militærindustrien.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

Nytt økonomisk piggfritt vinterdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta CR3 – komfort for krevende profesjonelle brukere
Nokian Tyres lanserer nå et nytt piggfritt vinterdekk for skap- og distribusjonsbiler, Nokian Hakkapeliitta CR3. Dekket sparer drivstoff, og gir godt grep og komfortable kjøreegenskaper både i glatte gatekryss i byen og på dårlig brøytede landeveier. Foruten den lave rullemotstanden, er dekkets trygge kjøreegenskaper spesielt utviklet for isete, snødekte og våte veier.

Første vinterdekk oppfunnet for 80 år siden: Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre
Verdens første vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det såkalte ”Kelirengas” (vinterføredekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk ble oppfunnet.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Mars, 2013

Ny verdensrekord for kjøring på is: Svimlende 335,71 km/t med piggdekk!
Med en hastighet på hele 335,71 km/t kjørte Nokian Tyres testfører Janne Laitinen inn til ny verdensrekord på is. Rekorden ble satt 9. mars i bitende vinterkulde på en isbane på Bottenviken utenfor Uleåborg. Testbilen var utstyrt med nyeste generasjon Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk (255/35R20 97 T XL) fra Nokian Tyres, verdens ledende produsent av vinterdekk.

 


Februar, 2013

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand
Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø.

Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet
I tillegg til nye vinterdekk for personbiler, lanserer Nokian Tyres også et nytt piggfritt vinterdekk for SUV-modeller. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir robust vintergrep med presise og komfortable kjøreegenskaper.

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk – for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon!
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier