Registrere
815 60 815
24 timers vakttelefon yrkestransport : 22 07 04 04
24 hours roadservice

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand

25.02.2013

Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø. Det nye dekket er i tet på sikkerhet og miljøvennlighet, og takler selv ekstreme situasjoner uten problemer. Dekket er stillegående og har lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Produktsortimentet for det nye flaggskipet for nordiske veier omfatter 59 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket passer både til mindre familiebiler og til mer sportslige biler. I det moderne utvalget finnes også spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har høyere bæreevne. Nokian Hakkapeliitta 8 kommer i salg til forbruker høsten 2013 når vinterdekksesongen starter. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Meget sikre vinteregenskaper, mykere veikontakt

Ifølge en nordisk undersøkelse vil bilistene ha vinterdekk med godt is- og snøgrep. Grunnelementet for alle Hakkapeliitta dekk er et absolutt sikkert grep og komfortable kjøreegenskaper under skiftende vinterforhold. Forbildet for utviklingen av den nye generasjonen Hakkapeliitta piggdekk var piggdekket Nokian Hakkapeliitta 7, som ble lansert i 2009. Dekket har vunnet en rekke dekktester og er verdensmester i sin kategori: Mer enn 30 testseire i vinterdekktester i motorblader i perioden 2009-2012.

Det krever nesten fire års konsentrert utviklingsarbeide og tester for å skape et nytt vinterdekk. Nye Hakkapeliitta 8 er som forgjengeren retningsbestemt. Tusenvis av tester bekrefter det samme: Et symmetrisk mønster med bestemt rulleretning er den ideelle løsningen for piggdekk, siden det styrker den brede piggplasseringen som optimerer grepet og reduserer dekklyden.

- Ifølge vår ideologi skal et ekte vinterdekk fungere optimalt under skikkelige vinterforhold, med andre ord på is, snø og i slaps. Som bransjens pionérbedrift ville vi sikre at det nye dekket har både utmerket grep og komfortable kjøreegenskaper. Nokian Hakkapeliitta 8 representerer en helt ny epoke, som kombinerer enestående sikkerhet med lav veislitasje, forteller Juha Pirhonen, utviklingssjef i Nokian Tyres, om det utfordrende utviklingsarbeidet.

Nytt Eco Stud 8 konsept gir enestående vintergrep

En forutsetning for å skape verdens beste vintergrep er at piggteknikken, mønsteret og gummiblandingen fungerer optimalt sammen. I helheten inngår også tøffe tester under virkelige vinterforhold. Nokian Hakkapeliitta 8 mestrer ekstreme forhold med egenskaper som er finslipt nord for Polarsirkelen, på Nokian Tyres vintertestsenter lengst nord i Finland.

Et nytt piggkonsept gir det nye dekket et overlegent vintergrep og følsom veikontakt på alle underlag. Piggkonseptet oppfyller kravene i den nye nordiske pigglovgivningen. Loven omfatter piggdekk produsert etter 1. juli 2013.

Sikkerhet under ekstreme situasjoner og de balanserte kjøreegenskapene er forbedret med det nye konseptet Eco Stud 8 Concept. I konseptet inngår den nye generasjonen mer miljøvennlige ankerpigger, piggflensens form som demper anslaget mot veien og – kjent fra andre Hakkapeliitta-produkter – Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien.

Piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 gir enestående sidegrep og grep rett frem. Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett bak hverandre, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.

- Dekkets sidegrep og grep rett frem er meget balansert, noe som gir dekket kjøreegenskaper uten overraskelser selv på meget glatte og isete veier. Den gode piggdempingen øker piggenes levetid, og også dekklyden er behagelig lav, sier Juha Pirhonen.

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 er skånsom mot underlaget. Veislitasjeeffekten er mer enn 12 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen som trer i kraft fra 1. juli 2013.

Trygghet også i ekstreme situasjoner

Det stabile piggfestet styrker dekkets bremseegenskap, som er i toppklasse. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base-konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen låser effektivt fast piggen i mønsterblokken, stabiliserer kjøringen på tørre veier og bidrar til jevn slitasje.

Dekket har flere innovasjoner som føreren vil merke under kjøring. Den unike piggplasseringen og konseptet Eco Stud 8 gir meget gode vinteregenskaper: Overlegent grep ved bremsing og akselerasjon, bedre slitestyrke - og den tryggheten som sikre og komfortable kjøreegenskaper gir.

Samtlige Nokian Hakkapeliitta 8 dekk pigges på fabrikken, noe som garanterer høy kvalitet og funksjonalitet.

Flere mønsterblokker, mer eksakte kjøreegenskaper og grep

En viktig innovasjon i det nye dekket er at det har betydelig flere symmetriske mønsterblokker enn forgjengeren, det suksessrike Nokian Hakkapeliitta 7. Dette forbedrer vintergrepet og slitestyrken, og reduserer dekklyden.

Et større antall mønsterblokker med flere skarpe kanter forbedrer grepet på is og snø. Stort antall mønsterblokker muliggjør også en bred og mer eksakt piggplassering. Mønsterblokkene er dessuten mindre, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og i sin tur bidrar til å øke slitestyrke og levetid. Det reduserer dessuten dekkets rullemotstand og dermed drivstofforbruket, noe som gjør Nokian Hakkapeliitta 8 til et økonomisk dekk i bruk.

Mønsterblokkene på midten av slitebanen er samlet til en sterk enhet som stiver av dekket og balanserer kjøreegenskapene. Mønsteret med sine kraftige mønsterspor og åpne mellomrom mellom mønsterblokkene sikrer at snø og slaps ikke fester seg i mønsteret.

Spesielle bremsekraftforsterkere på bakkanten av mønsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep, spesielt på snø.

Komfort og stabilitet på asfalt

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 har en ny mønsterform som forbedrer kjøreegenskapene på tørr asfalt. De skrådde 3D-støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon, noe som gjør at det reagerer raskt og følsomt på styringen. 3D-låselamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, og bedrer kjøreegenskapene i svinger og ved unnamanøvre.

Den avstivede beltepakken gjør at dekket beholder sin form også på ujevne veier. Dekksidenes komponent- og materialvalg demper dekklyden inne i kupéen og øker komforten.

Unik gummi i slitebanen

Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta 8 er resultat av et omfattende utviklingsarbeide. De viktigste elementetene i den nye Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblandingen er silica, rapsolje og naturgummi.

Katalysator i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som gjør at silica og naturgummi fungerer godt sammen, og øker styrken til gummien i slitebanen. Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske forhold. Naturgummien fungerer godt ved varierende temperaturer, spesielt når temperaturen ligger nær null eller når det er meget kaldt.

Takket være den høye andelen med silica i gummiblandingen, og det helt nye mønsteret, har Hakkapeliitta 8 meget lav rullemotstand, nesten 5 prosent lavere enn forgjengeren Hakkapeliitta 7, som også hadde lav rullemotstand. Miljøvennlige Hakkapeliitta 8 reduserer derfor både drivstofforbruk og CO2-utslipp ytterligere.

Slitasjevarsler øker vintersikkerheten

På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.

En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene.

Hakkapeliitta vinterdekk og Hakka – et spesielt nordisk konsept

Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk allerede i 1934. To år senere ble det første Nokian Hakkapeliitta for nordiske vinterforhold lansert. I dag er Nokian Hakkapeliitta et av verdens mest kjente vinterdekkmerker.

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for å gi sikre kjøreegenskaper under alle slags forhold og på all slags føre. Hakka-garanti og Hakka veihjelp øker tryggheten ytterligere. Om et dekk som er korrekt montert og riktig brukt blir skadet slik at dette ikke kan repareres, får forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garanti gjelder til dekket har minst 4 millimeter mønsterdybde igjen, og i ett år regnet fra kjøpsdato. Dersom dekket går i stykker under kjøring behøver man bare å ringe Hakka veihjelp, så sender de assistanse.

Nokian Hakkapeliitta 8 ­- vinterens hersker

  • Unikt vintergrep
  • Miljøvennlig: Lavere drivstofforbruk, redusert dekk støy, mindre dekkslitasje
  • Stabile og eksakte kjøreegenskaper

Hoved innovasjoner:

Eco Stud 8 Concept. Ekstremt vintergrep og mykere veikontakt. Bedre grep, komfort og slitestyrke. Unik piggteknikk. Ny generasjon med mer miljøvennlige ankerpigger, ny form på piggflens som demper pigganslaget mot veien, samt Eco Stud pute under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper piggens anslag mot veien. Unik piggplassering ved hjelp av dataoptimering. Piggene står ikke i rekker, men er jevnt plassert over hele slitebanen. Det at ikke piggene ligger etter hverandre gir best mulig grep i alle situasjoner.

Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 gummi i slitebanen. Godt vintergrep ved alle temperaturer, meget god slitestyrke og lavere drivstofforbruk. Katalysator i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som gjør at silica og naturgummi fungerer optimalt sammen. Gummien i slitebanen er fleksibel i alle situasjoner, og mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner eller variasjoner i grepet. Rapsolje øker dekkets slitestyrke og styrker is- og snøgrep.

Bremseforsterkere. Bedre bremsegrep. Spesielle bremsekraftforsterkere på bakkanten av mønsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep spesielt på snø.

Skrådde 3D-støttelameller. De skrådde 3D-støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket reagerer raskt på styringen, noe som gir sikre og følsomme kjøreegenskaper.

3D-låselameller. Mer eksakte kjøreegenskaper. 3D-låselamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøvre.

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,

Produktutviklingssjef Juha Pirhonen 
tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri
tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef Fredrik Hauge
tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk sjef
070-244 8820
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com


Vianors siste nyheter

September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


September, 2014

Nokian Tyres introduserer fem nye SUV-sommerdekk og fornyer sitt dekkutvalg til varebiler
Verdens nordligste dekkprodusent utvider sitt produktutvalg med fem nye SUV-dekk. Produktutvalget for SUV-segmentet utvider seg stadig og er det mest moderne på markedet. I gummiblandingen tar de blant annet i bruk aromatiske polyamidfibre som også brukes av luftfarts- og militærindustrien.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

Nytt økonomisk piggfritt vinterdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta CR3 – komfort for krevende profesjonelle brukere
Nokian Tyres lanserer nå et nytt piggfritt vinterdekk for skap- og distribusjonsbiler, Nokian Hakkapeliitta CR3. Dekket sparer drivstoff, og gir godt grep og komfortable kjøreegenskaper både i glatte gatekryss i byen og på dårlig brøytede landeveier. Foruten den lave rullemotstanden, er dekkets trygge kjøreegenskaper spesielt utviklet for isete, snødekte og våte veier.

Første vinterdekk oppfunnet for 80 år siden: Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre
Verdens første vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det såkalte ”Kelirengas” (vinterføredekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk ble oppfunnet.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Mars, 2013

Ny verdensrekord for kjøring på is: Svimlende 335,71 km/t med piggdekk!
Med en hastighet på hele 335,71 km/t kjørte Nokian Tyres testfører Janne Laitinen inn til ny verdensrekord på is. Rekorden ble satt 9. mars i bitende vinterkulde på en isbane på Bottenviken utenfor Uleåborg. Testbilen var utstyrt med nyeste generasjon Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk (255/35R20 97 T XL) fra Nokian Tyres, verdens ledende produsent av vinterdekk.

 


Februar, 2013

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand
Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø.

Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet
I tillegg til nye vinterdekk for personbiler, lanserer Nokian Tyres også et nytt piggfritt vinterdekk for SUV-modeller. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir robust vintergrep med presise og komfortable kjøreegenskaper.

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk – for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon!
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier