Registrere
815 60 815
24 timers vakttelefon yrkestransport : 22 07 04 04
24 hours roadservice

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold

03.02.2013

Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

I likhet med forgjengeren Nokian Hakkapeliitta R med sine mange testseire, er det nye Nokian Hakkapeliitta R2 et naturlig førstevalg for bilister som vil ha komfortable kjøreegenskaper og et miljøvennlig dekk. Dekkets meget lave rullemotstand reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg har man videreutviklet dekkets sikre kjøreegenskaper på isete, snødekte og våte veier.

Produktsortimentet for det nye lettkjørte Nokian Hakkapeliitta R2 omfatter 56 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket (hastighetsklasse R – 170 km/t) passer til alle moderne bilmodeller. Nokian Hakkapeliitta R2 kommer i salg høsten 2013 til vinterdekksesongen. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Nye Cryo Crystal Concept: Optimalt grep

Raskt skiftende værforhold er typisk for nordisk vinter. Selv om man hovedsakelig kjører på godt føre vinters tid, så hender det innimellom at et kraftig snøfall eller glatt nullføre kan overraske bilføreren. Det lettrullende Nokian Hakkapeliitta R2 har sikkerhetsegenskaper i toppklasse, takket være den nye generasjonen gummiblanding, skreddersydd mønster og konseptet Cryo Crystal som styrker grepet.

Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Gummien i slitebanen gir meget godt grep, og dekket beholder sine gode egenskaper også når mønsterdybden nærmer seg minimum for sikker vinterkjøring – 4 millimeter.

- Nye Nokian Hakkapeliitta R2 viser at det er mulig å beholde både presise kjøreegenskaper og et godt grep, selv når dekket blir eldre. De mikroskopiske små krystallene med sine skarpe kanter i gummien fungerer som innebygde pigger. Når dekket begynner å bli slitt, vil de jevnt fordelte miljøvennlige krystallene komme frem og forbedre grepet, forteller Juha Pirhonen, Nokian Tyres utviklingssjef, om det nye dekkets spesielle egenskaper.

Godt grep – ruller lett

Det unike konseptet Cryo Crystal og gummien i slitebanen for piggfrie vinterdekk danner sammen en komplett helhet. Den nye vinter silica gummiblandingen som er basert på cryosilan fungerer sikkert over et bredt temperaturspekter, uavhengig av om veien er våt eller farlig glatt. Katalysatoren i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som sørger for at silica og naturgummi sammen fungerer optimalt. På samme måte som i det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8, er andelen naturgummi øket betydelig også i Nokian Hakkapeliitta R2.

Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske vinterforhold. Naturgummi fungerer godt ved skiftende temperaturer. Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta R2 holder seg fleksibel under alle forhold. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner og grepsforhold. Rapsoljen gjør dekket mer slitesterkt, og styrker is- og snøgrepet.

Gummiblandingen gir Hakkapeliitta R2 usedvanlig godt is- og våtgrep, i tillegg til meget god slitestyrke ved skiftende temperaturer. Takket være den høye andelen silica og det helt nye mønsteret har Nokian Hakkapeliitta R2 mer enn fem prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, det meget lettrullende Hakkapeliitta R. Utviklingen er imponerende når man husker at Hakkapeliitta R hadde absolutt laveste rullemotstand i motorbladenes vinterdekktester.

Greps- og slapsklør gir ekstra sikkerhet i ekstreme situasjoner

Flere nye innovasjoner, og videreutvikling av gamle løsninger som fungerer godt, er grunnlaget for det gode grepet og de balanserte kjøreegenskapene som er typiske for Hakkapeliitta dekk. I det aggressive mønsteret finnes et tettere nett av lameller som gir ekstra grep når friksjonen er på sitt dårligste, for eksempel på våt is.

De spesielle greps- og slapsklørne på mønsterblokkene styrker grepet under strenge nordiske vinterforhold. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og forbedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes det spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å hindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de hindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.

Dekkets forbedrete vintergrep merkes spesielt på is, der Nokian Hakkapeliitta R2 har over 10 meter kortere bremsestrekning enn forgjengeren Hakkapeliitta R, som er kjent for sitt gode isgrep.

Pumpelameller styrker våtgrepet

Nokian Hakkapeliitta R2 har i likhet med forgjengeren lommeformete lameller i mønsterblokkene i skulderområdet for å fjerne – eller heller: pumpe bort – vann fra underlaget og styrke grepet. De patenterte pumpelamellene med økt volum og et stort antall zikk-zakk lameller styrker våt- og isgrepet ytterligere.

Lamellvekkerne er kjent fra tidligere vinterdekkmodeller, og finnes både i skulder- og midtområdet. Lamellvekkerne garanterer kjøresikkerheten på raskt skiftende føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen, som styrker veigrepet i ekstreme situasjoner der det knapt finnes veigrep igjen.

Stabile og eksakte kjøreegenskaper

Det nye retningsbestemte mønsteret med sammenhengende midtribbe forbedrer stabiliteten. Det robuste midtområdet øker kjøresikkerheten ytterligere. Det gir også et mer balansert slitasjemønster, noe som øker sikkerheten når dekket blir eldre.

Det nye dekket har en konstruksjonen i slitebanen med flere lag som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk. Sammen med gummien i slitebanen gjør konstruksjonen Hakkapeliitta R2 betydelig mer stabilt enn vanlige piggfrie vinterdekk. Dekket ”vandrer” ikke på veien, men styrer presist uansett vinterføre. De eksakte kjøreegenskapene hjelper bilisten å merke endringer i grepet og reagere i tide. Mønstergeometrien forbedrer kjøreegenskapene også på sporete veier.

Ny slitasjevarsler og inforute

På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.

En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene. Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes også Nokian Hakkapeliitta R2 av den unike Hakka-garantien.

Nokian Hakkapeliitta R2 – nordisk komfort

  • Meget sikkert på is og snø
  • Overlegne kjøreegenskaper på våte og tørre veier
  • Sparer drivstoff

Hoved innovasjoner:

Nokian Cryo Crystal Concept. Meget godt vintergrep, mer presise kjøreegenskaper. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Den nye cryosilan baserte vintergummiblandingen fungerer sikkert ved skiftende temperaturer. Blandingen gir usedvanlig godt is-, snø- og slapsgrep og øker slitestyrken.

Tett lamellnett med brede lameller. Optimalt grep og optimale kjøreegenskaper. I det aggressive mønsteret finnes et tettere lamellnett enn tidligere. De få bredere lamellene på midten av dekket styrker grepet, spesielt når friksjonen er som dårligst, eksempelvis på våt is.

Pumpelameller. Bedre våtgrep. De lommeformede lamellene i mønsterblokkene på skulderområdet tar bort, eller snarere pumper unna vann fra kjørebanen og styrker grepet. De patenterte pumpelamellene med større volum og et stort antall zikk-zakk lameller øker våt- og isgrepet ytterligere.

Grepsklør. Forbedrer is- og snøgrepet. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og bedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon.

Lamellvekkere. Bedre is- og snøgrep. Lamellvekkerne på skulderområdet bedrer kjøresikkerheten på veldig glatt føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen.

Slapsklør. Forhindrer slapsplaning. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å forhindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de forhindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,

Produktutviklingssjef Juha Pirhonen
tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri
tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktchef Fredrik Hauge
tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk sjef
070-244 8820
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge

www.youtube.com/NokianTyresCom


Vianors siste nyheter

September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


September, 2014

Nokian Tyres introduserer fem nye SUV-sommerdekk og fornyer sitt dekkutvalg til varebiler
Verdens nordligste dekkprodusent utvider sitt produktutvalg med fem nye SUV-dekk. Produktutvalget for SUV-segmentet utvider seg stadig og er det mest moderne på markedet. I gummiblandingen tar de blant annet i bruk aromatiske polyamidfibre som også brukes av luftfarts- og militærindustrien.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

Nytt økonomisk piggfritt vinterdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta CR3 – komfort for krevende profesjonelle brukere
Nokian Tyres lanserer nå et nytt piggfritt vinterdekk for skap- og distribusjonsbiler, Nokian Hakkapeliitta CR3. Dekket sparer drivstoff, og gir godt grep og komfortable kjøreegenskaper både i glatte gatekryss i byen og på dårlig brøytede landeveier. Foruten den lave rullemotstanden, er dekkets trygge kjøreegenskaper spesielt utviklet for isete, snødekte og våte veier.

Første vinterdekk oppfunnet for 80 år siden: Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre
Verdens første vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det såkalte ”Kelirengas” (vinterføredekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk ble oppfunnet.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Mars, 2013

Ny verdensrekord for kjøring på is: Svimlende 335,71 km/t med piggdekk!
Med en hastighet på hele 335,71 km/t kjørte Nokian Tyres testfører Janne Laitinen inn til ny verdensrekord på is. Rekorden ble satt 9. mars i bitende vinterkulde på en isbane på Bottenviken utenfor Uleåborg. Testbilen var utstyrt med nyeste generasjon Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk (255/35R20 97 T XL) fra Nokian Tyres, verdens ledende produsent av vinterdekk.

 


Februar, 2013

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand
Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø.

Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet
I tillegg til nye vinterdekk for personbiler, lanserer Nokian Tyres også et nytt piggfritt vinterdekk for SUV-modeller. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir robust vintergrep med presise og komfortable kjøreegenskaper.

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk – for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon!
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier