Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk for sikkerhetens skyld

24.06.2012

Å velge nye dekk til bilen sin, handler om mye mer enn å fastslå at dimensjonen eksempelvis er 215/60 R 16, 225/55 R 17 eller lignende. Med slike – og andre - dimensjoner finnes det en hærskare av produkter – men langt fra alle av dem passer til din bil.
 
Noe av det som er svært viktig, er bilens toppfart og vekter, eksempelvis tillatt totalvekt og tillatt aksellast.

Grundig testing

Når bilprodusenter velger dekk til nye modeller, tester de meget grundig og nøyaktig for å avgjøre hvilke dekk og lufttrykk som arbeider perfekt i samspill med bilens oppheng, støtdempere og andre komponenter.
 
- Vi anbefaler derfor våre kunder å følge bilprodusentens anbefalinger når det gjelder hastighetsmerking og lastfaktor når man skal kjøpe nye dekk.
 
På denne måten kan man være trygg på at dekkene fungerer som de skal også i en kritisk situasjon, og at de arbeider akkurat slik bilprodusenten har ønsket at de skal gjøre, fastslår Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk.
 
- I noen tilfeller ønsker man kanskje å skifte til en annen dekkdimensjon, enten for å ”spisse” kjøreegenskapene, eller for å øke kjørekomforten. Uansett årsak, må man i slike tilfeller få informasjon fra bilprodusent eller bilimportør for å velge korrekt erstatningsdimensjon på hjul og dekk, understreker Gulbrandsen.
 
- Dekkene er bilens kanskje aller viktigste sikkerhetskomponent, og feil dekkvalg kan i en kritisk situasjon utløse en ulykke. Det ligger mange gode grunner bak bilprodusentens anbefalinger når det gjelder dekkvalg, og viktigst av dem er hensynet til sikkerheten for fører og passasjerer, sier Gulbrandsen.

Lufttrykk og våtgrep

Viktig for sikkerheten er det dessuten å passe på lufttrykket i dekkene. Dette bør sjekkes regelmessig, minst hver tredje uke. Ikke minst når bilen lastes maksimalt, er det viktig å sørge for riktig lufttrykk. Mange ganger lastes det også i takboks, noe som forandrer bilens tyngdepunkt. Med for lite luft i dekkene, kan bilen da lett komme i skrens ved en rask unnamanøver.
 
ADAC i Tyskland har testet hvordan for lavt lufttrykk pvirker bilens kjøreegenskaper. Dersom bare et av forhjulene har 1 bar for lavt trykk, øker bremselengden med 10 prosent på våt vei. Dersom alle dekkene har 1 bar for lavt trykk, blir sidegrepet ca. 55 prosent dårligere enn med riktig lufttrykk i dekkene. Risikoen for skrens øker kraftig, spesielt når bilen er tungt lastet – gjerne også med last i takboksen.
 
Lavt lufttrykk øker dessuten både drivstofforbruk og dekkslitasje. Bare 0,4 bar for lite trykk øker drivstofforbruket med 2 prosent – og dekkslitasjen med 30 prosent.
 
- Riktig lufttrykk finner man i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent høyere lufttrykk i dekkene enn en bil med normal belastning. Dersom anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal man med fullt lass øke trykket med 0,25 – 0,40 bar. Lufttrykket måles på kalde dekk, og etter feriekjøring med tung bil er det også viktig å senke trykket igjen til normalt nivå, sier Tron Gulbrandsen.
 
Å slite dekkene for langt ned er også en ulykkesrisiko. Selv om loven tillater bruk av sommerdekk med så lite som 1,6 mm mønsterdybde, har tallrike tester utført av Nokian Tyres dokumentert at det livsviktige våtgrepet svekkes farlig mye allerede når mønsterdybden synker under 4 millimeter. Risikoen for vannplaning øker kraftig, og bremselengden øker i tillegg betydelig. Samtidig blir bilen vanskeligere å kontrollere når den nærmer seg grenseområdene for at hjulene mister grepet.
 
Nokian Tyres tester jevnlig dekk under ulike forhold. Våtgrepstester viser at med fem millimeter vann på veien vannplaner en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde allerede ved 76 km/t, mens bilen med nye dekk først begynte å vannplane ved 96 km/t.
 
- Når dekkene begynner å bli slitt, tenker nok mange at ”de holder en sommer til”. I ferietiden kjører mange langt, og i Norden er det ikke uvanlig med heftige regnskurer – både i juni, juli og august måned. Er mønsterdybden under fire millimeter, anbefaler derfor vi at man kjøper nye dekk før ferieturen. Da blir kjøringen både tryggere og mer avslappende for alle, sier Gulbrandsen, som minner om at det er like galt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, som å kjøre med glatte sommerdekk på islagte veier:
 
- Det er direkte livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Disse dekkene har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset vinterføre. Om sommeren vil de gi mye dårligere grep - spesielt på våt vei - lengre bremsestrekning, og mindre stabilitet ved en unnamanøver. Enda verre kan det blir dersom man også har takboks med last i på bilen, advarer han.

Redusert forbruk

Riktig dekkvalg kan bety penger spart fra dag til dag: Velger man dekk med lav rullemotstand, og passer på at lufttrykket er riktig, kan man redusere drivstofforbruket med opptil 0,5 liter pr. 10 mil. Over tid betyr dette penger spart. Samtidig reduseres i tillegg CO2-utslippene.

Nordens eneste

Nokian Tyres er Nordens eneste dekkprodusent, og er samtidig eneste dekkprodusent som utvikler dekk i Norden og spesielt for nordiske kjøreforhold – både på sommer- og vinterføre. Både de meget anerkjente Nokian Hakkapeliitta vinterdekkene og den nye Nokian Hakka-familien av sommerdekk går derfor jevnlig til topps i dekktester i en rekke land – også i Norge.
 
Nokian Tyres er i tillegg en pionérvirksomhet på miljø i dekkindustrien globalt, og var først i verden med å fjerne alle helseskadelige høyaromatiske (HA) oljer fra produksjonen. De rensede oljene Nokian Tyres bruker, ligger alle godt innenfor de grenseverdiene EU setter.

Nokian Tyres

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 910 avdelinger i 23 land. Nokian Tyres omsetning i 2011 ble 1.456 millioner euro, og antall ansatte er nærmere 4.000. Nokian Tyres-aksjen noteres på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon på www.nokiantyres.com
 
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
 
Nokians sommerdekkutvalg:
http://www.nokiantyres.no/produktgruppe?group=1.02
 
Mer informasjon:
Tron Gulbrandsen
Salgsdirektør Nokian Dekk
– 6484 7700
tron.gulbrandsen(at)nokiantyres.com
 
www.nokiantyres.no


Vianors siste nyheter

August, 2018

Slik gjør du motorsykkelen sommerklar

 


Mai, 2018

Nokian Tyres starter byggingen av nytt teknologisenter i Spania

Er du klar for sommerdekksesongen? Her får du noen tips og råd

 


Mars, 2018

Nokian Tyres feirer 120 år

Nokian Tyres går tilbake til røttene og lanserer nytt design

 


Januar, 2018

Lavere utgifter og mindre utslipp med nye dekk fra Nokian Tyres

 


September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier