Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk for sikkerhetens skyld

24.06.2012

Å velge nye dekk til bilen sin, handler om mye mer enn å fastslå at dimensjonen eksempelvis er 215/60 R 16, 225/55 R 17 eller lignende. Med slike – og andre - dimensjoner finnes det en hærskare av produkter – men langt fra alle av dem passer til din bil.
 
Noe av det som er svært viktig, er bilens toppfart og vekter, eksempelvis tillatt totalvekt og tillatt aksellast.

Grundig testing

Når bilprodusenter velger dekk til nye modeller, tester de meget grundig og nøyaktig for å avgjøre hvilke dekk og lufttrykk som arbeider perfekt i samspill med bilens oppheng, støtdempere og andre komponenter.
 
- Vi anbefaler derfor våre kunder å følge bilprodusentens anbefalinger når det gjelder hastighetsmerking og lastfaktor når man skal kjøpe nye dekk.
 
På denne måten kan man være trygg på at dekkene fungerer som de skal også i en kritisk situasjon, og at de arbeider akkurat slik bilprodusenten har ønsket at de skal gjøre, fastslår Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk.
 
- I noen tilfeller ønsker man kanskje å skifte til en annen dekkdimensjon, enten for å ”spisse” kjøreegenskapene, eller for å øke kjørekomforten. Uansett årsak, må man i slike tilfeller få informasjon fra bilprodusent eller bilimportør for å velge korrekt erstatningsdimensjon på hjul og dekk, understreker Gulbrandsen.
 
- Dekkene er bilens kanskje aller viktigste sikkerhetskomponent, og feil dekkvalg kan i en kritisk situasjon utløse en ulykke. Det ligger mange gode grunner bak bilprodusentens anbefalinger når det gjelder dekkvalg, og viktigst av dem er hensynet til sikkerheten for fører og passasjerer, sier Gulbrandsen.

Lufttrykk og våtgrep

Viktig for sikkerheten er det dessuten å passe på lufttrykket i dekkene. Dette bør sjekkes regelmessig, minst hver tredje uke. Ikke minst når bilen lastes maksimalt, er det viktig å sørge for riktig lufttrykk. Mange ganger lastes det også i takboks, noe som forandrer bilens tyngdepunkt. Med for lite luft i dekkene, kan bilen da lett komme i skrens ved en rask unnamanøver.
 
ADAC i Tyskland har testet hvordan for lavt lufttrykk pvirker bilens kjøreegenskaper. Dersom bare et av forhjulene har 1 bar for lavt trykk, øker bremselengden med 10 prosent på våt vei. Dersom alle dekkene har 1 bar for lavt trykk, blir sidegrepet ca. 55 prosent dårligere enn med riktig lufttrykk i dekkene. Risikoen for skrens øker kraftig, spesielt når bilen er tungt lastet – gjerne også med last i takboksen.
 
Lavt lufttrykk øker dessuten både drivstofforbruk og dekkslitasje. Bare 0,4 bar for lite trykk øker drivstofforbruket med 2 prosent – og dekkslitasjen med 30 prosent.
 
- Riktig lufttrykk finner man i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent høyere lufttrykk i dekkene enn en bil med normal belastning. Dersom anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal man med fullt lass øke trykket med 0,25 – 0,40 bar. Lufttrykket måles på kalde dekk, og etter feriekjøring med tung bil er det også viktig å senke trykket igjen til normalt nivå, sier Tron Gulbrandsen.
 
Å slite dekkene for langt ned er også en ulykkesrisiko. Selv om loven tillater bruk av sommerdekk med så lite som 1,6 mm mønsterdybde, har tallrike tester utført av Nokian Tyres dokumentert at det livsviktige våtgrepet svekkes farlig mye allerede når mønsterdybden synker under 4 millimeter. Risikoen for vannplaning øker kraftig, og bremselengden øker i tillegg betydelig. Samtidig blir bilen vanskeligere å kontrollere når den nærmer seg grenseområdene for at hjulene mister grepet.
 
Nokian Tyres tester jevnlig dekk under ulike forhold. Våtgrepstester viser at med fem millimeter vann på veien vannplaner en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde allerede ved 76 km/t, mens bilen med nye dekk først begynte å vannplane ved 96 km/t.
 
- Når dekkene begynner å bli slitt, tenker nok mange at ”de holder en sommer til”. I ferietiden kjører mange langt, og i Norden er det ikke uvanlig med heftige regnskurer – både i juni, juli og august måned. Er mønsterdybden under fire millimeter, anbefaler derfor vi at man kjøper nye dekk før ferieturen. Da blir kjøringen både tryggere og mer avslappende for alle, sier Gulbrandsen, som minner om at det er like galt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, som å kjøre med glatte sommerdekk på islagte veier:
 
- Det er direkte livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Disse dekkene har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset vinterføre. Om sommeren vil de gi mye dårligere grep - spesielt på våt vei - lengre bremsestrekning, og mindre stabilitet ved en unnamanøver. Enda verre kan det blir dersom man også har takboks med last i på bilen, advarer han.

Redusert forbruk

Riktig dekkvalg kan bety penger spart fra dag til dag: Velger man dekk med lav rullemotstand, og passer på at lufttrykket er riktig, kan man redusere drivstofforbruket med opptil 0,5 liter pr. 10 mil. Over tid betyr dette penger spart. Samtidig reduseres i tillegg CO2-utslippene.

Nordens eneste

Nokian Tyres er Nordens eneste dekkprodusent, og er samtidig eneste dekkprodusent som utvikler dekk i Norden og spesielt for nordiske kjøreforhold – både på sommer- og vinterføre. Både de meget anerkjente Nokian Hakkapeliitta vinterdekkene og den nye Nokian Hakka-familien av sommerdekk går derfor jevnlig til topps i dekktester i en rekke land – også i Norge.
 
Nokian Tyres er i tillegg en pionérvirksomhet på miljø i dekkindustrien globalt, og var først i verden med å fjerne alle helseskadelige høyaromatiske (HA) oljer fra produksjonen. De rensede oljene Nokian Tyres bruker, ligger alle godt innenfor de grenseverdiene EU setter.

Nokian Tyres

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 910 avdelinger i 23 land. Nokian Tyres omsetning i 2011 ble 1.456 millioner euro, og antall ansatte er nærmere 4.000. Nokian Tyres-aksjen noteres på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon på www.nokiantyres.com
 
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
 
Nokians sommerdekkutvalg:
http://www.nokiantyres.no/produktgruppe?group=1.02
 
Mer informasjon:
Tron Gulbrandsen
Salgsdirektør Nokian Dekk
– 6484 7700
tron.gulbrandsen(at)nokiantyres.com
 
www.nokiantyres.no


Siste nytt fra Vianor

April, 2021

Derfor bør du sjekke dekkene ved kjøp av bruktbil

Mange glemmer å sjekke dekkene når de skal kjøpe bruktbil. Det kan vise seg å bli en dyr og farlig forglemmelse, ettersom dårlige dekk går utover kjøresikkerheten, øker drivstofforbruket og svekker kjørekomforten.


Mars, 2021

Viktig informasjon vedrørende koronavirus og smittefare

Vi ønsker å ivareta sikkerheten til både våre kunder og ansatte på best mulig vis. På alle våre servicesentre har vi iverksatt tiltak for å håndtere korona-situasjonen, slik at kunder kan få et trygt besøk hos oss. Vi følger situasjonen nøye, og reviderer fortløpende tiltak etter de til enhver tid gjeldende pålegg og anbefalinger fra myndighetene.


Oktober, 2020


Juli, 2020

Sjekk bremsene dine – før de ikke stopper deg

Bremsene er bilens viktigste sikkerhetsutstyr, men når sjekket du dem egentlig sist? De kan nemlig være dårligere enn du tror, og uten at du legger merke til det. Som bilfører er du ansvarlig for bilens tekniske stand, hvilket innebærer at du må vite at bremsene fungerer optimalt.

Dette betyr varsellampene

Unngå motortrøbbel og stans langs veien i sommer! Som bilsjåfør blir en fort godt kjent med at det tennes lys i symbolene for drivstoffnivå, setebelte, nær- og fjernlys og blinklys. Så var det alle disse andre symbolene i dashbordet; hva betyr de egentlig? Og hva gjør du når de plutselig lyser? Vi gir deg svarene på hva de mest vanlige varsellampene betyr, og hvordan du skal håndtere det når en eller flere tennes.

Slik blir dere klare for bilferien

Intens varme, unger i baksetet som vil ha is, myggstikk som klør, innestengt luft i bilen, tomt for spylevæske og det er langt til neste bensinstasjon. Det er ikke til å stikke under en stol at ferie kan ha sine utfordringer. Like fullt er bilferie med familie eller venner en fantastisk måte å oppleve landet på. For å gi sommeren på hjul de beste forutsetninger, er det noen forberedelser du kan gjøre i god tid. Vi gir deg våre beste tips for bil-sommeren!


Juni, 2020

Tips for trygge sommerdekk

Svært få sjekker mønsterdybden på sommerdekkene sine, faktisk bare halvparten av alle nordmenn. Slitte sommerdekk gjør bremselengden lengre, og øker sannsynligheten for vannplaning. Ta derfor en ekstra sjekk før du legger ut på reise i sommer!


Mai, 2020

NOKIAN TYRES TAR BÆREKRAFTIG GREP MED DEKKPOSER

Som første dekkprodusent i verden lanserer Nokian Tyres miljøvennlige dekkposer. Ved å lage posene ved hjelp av biomateriale, reduseres utslippene av karbondioksid med opptil 75 prosent, sammenlignet med vanlig produksjon.

Fem tips for lagring av dekk

Riktig lagring forlenger dekkets levetid. Når dekkene blir tatt godt vare på, forblir de trygge og brukbare i lengre tid. I følge en studie utført på vegne av Nokian Tyres, lagrer bare 14 prosent av finske bilister dekkene sine på et dekkhotell. Dette til tross for at dekkene på et dekkhotell er beskyttet ikke bare av optimale lagringsforhold, men også av forsikring.


April, 2020

Sommervei betyr sommerdekk

I disse spesielle tider kan dekk virke som en liten bekymring. Det kan føles som at det å bruke piggfrie vinterdekk i sommer er mindre bry enn å bytte til sommerdekk - spesielt ettersom mange av oss ikke kjører så mye som vanlig akkurat nå. Imidlertid er dekk en like viktig del av trafikksikkerheten som alltid, og med sommerdekk i god stand vil du øke sikkerheten på sommerveiene betraktelig. Dette er grunnen til at du ikke bør glemme å se nøye på hva som ruller under bilen din.


Februar, 2020


September, 2019

Økt risiko for vannplaning med dårlig mønsterdybde

Risikoen for vannplaning er kanskje størst om høsten i Norge, men mer regn over lengre perioder hele året og dårlige veier gjør dette til en risikofaktor året rundt. Dekkets mønsterdybde og førerens kjørestil betyr mer enn våtgrep-klassifiseringen.












Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning

Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Dekksiden gir nyttig informasjon

For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden

EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.


Månedens Deal - kampanjepris på hjulstillingskontroll!

Hver måned tilbyr vi deg ekstra gunstige priser på utvalgte produkter eller tjenester. I hele mai tilbyr vi hjulstillingskontroll til kun kr. 1495!

Til kampanjen! ×