Registrere
815 60 815
24 timers vakt telefon yrkestransport : 22 07 04 04
24 hours roadservice

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning

24.06.2012

Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.
 
MHF (som tilsvarer norske Motorførernes Avholdsforbund – MA) testet kjøreegenskaper med to typer sommerdekk på en testbane med 6 mm vann. Bilen med slitte lavprisdekk – 3 mm gjenstående mønsterdybde - begynte å vannplane ved en hastighet på 75,3 km/t, mens bilen med nye premium dekk – Nokian Hakka Green – først begynte å vannplane vannplaning ved 91,5 km/t.
 
Det var også forskjell på bremsestrekning. Bilen med de billige dekkene hadde 6 m lengre bremsestrekning fra 80 km/t enn bilen med nye dekk.
 
Vannplaning er et av de største risikomomentene under en bilferie. Kraftige tordenvær kan komme svært overraskende, og da øker faren for vannplaning raskt, og mer jo mer slitt dekkene er. Også kvaliteten på dekkene spiller en viktig rolle. Testen i Sverige viser at billige og slitte dekk gir vesentlig dårligere beskyttelse mot vannplaning enn nye sommerdekk av høy kvalitet.

Sjekk dekkene før ferien

Mønsterdybden på dekkene bør sjekkes før man reiser på ferietur. Flere tester viser at ulykkesrisikoen – og spesielt faren for vannplaning – øker kraftig når mønsterdybden er mindre enn 3-4 millimeter. Alle Nokian Hakka sommerdekk har en slitasjevarsler (DSI) midt på slitebanen. Her ser man med tydelig sifre hvor mange millimeter av mønsterdybden som gjenstår. Mønsterdybden kan du også sjekke selv. Det finnes enkle og effektive hjelpemidler til dette på bensinstasjoner.
 
- Det er vesentlig sikrere og mer avkoblende å kjøre på ferie med en bil som har gode dekk. I ferien kjører man ofte lange strekninger, og været kan skifte raskt – fra sol til tordenvær og kraftige regnskyll. Våre nordiske asfaltveier har ofte spor som kan fylles med vann. Unngå å kjøre i disse sporene der risikoen for vannplaning er størst, og senk farten, anbefaler Allan Ostrovskis, teknisk sjef i Nokian Tyres.

Piggfrie vinterdekk er ikke sommerdekk!

Enkelte fortsetter å kjøre på piggfrie vinterdekk om sommeren. Dette er ikke ulovlig, men direkte livsfarlig. Vinterdekk er utviklet for vinterføre, og ikke for varme sommerforhold.
 
- Piggfrie vinterdekk har en myk gummiblanding og et mønster som gir optimalt grep om vinteren. Derfor gir de ikke like godt våtgrep som sommerdekk. Den myke gummiblandingen gjør dessuten at dekkene slites fort i sommertemperaturer, sier Allan Ostrovskis.
 
Man skal alltid velge dekk som passer best til de kjøreforholdene man oftest har. Sommeren i Norden er annerledes enn sommeren i Sentral-Europa, og det er derfor en god idé å kjøpe sommerdekk som er utviklet nettopp for varierende nordiske sommerforhold. Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Z er alle premiumdekk, skreddersydd for nordiske sommerforhold. Alle disse dekkene har lav rullemotstand, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Eksempelvis har Nokian Tyres nyeste produkt – Nokian Hakka Blue – en rullemotstand som er blant de laveste i sin hastighetsklasse.

Tung last – mer luft

Når bilen er ferielastet skal man sjekke lufttrykket i dekkene og øke trykket litt. Dersom anbefalt lufttrykk er 250 kPa (2,5 bar) skal trykket økes med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrykket kontrolleres på kalde dekk, og justeres etter sommerferien ned for normal kjøring igjen.
 
For lavt lufttrykk øker både dekkslitasje og drivstofforbruk. Dessuten blir kjøreegenskapene dårligere, spesielt ved unnamanøver da bilen lettere kan få en skrens. Risikoen øker ytterligere dersom bilen har en takboks som forandrer tyngdepunktet.
 
- Dersom lufttrykket er 20 prosent for lavt, reduseres dekkets levetid med en femtedel. 30 prosent for lavt lufttrykk halverer levetiden. De minst slitte dekkene skal monteres på bakakselen, uavhengig av om bilen har forhjulstrekk, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Dekk med korrekt lufttrykk gir maksimal komfort, ruller lett og styrer presist, sier Allan Ostrovskis.
 
Ved å velge dekk med lav rullemotstand, og sørge for å ha korrekt lufttrykk, er det mulig å spare opptil en halv liter drivstoff pr. 100 kilometer. Samtidig kan CO2-utslippene reduseres med ca. 12 gram pr kilometer.
 
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/savefuel
 
Mer om emnet:
www.nokiantyres.no/vannplaning
www.nokiantyres.no/luftrykk
www.nokiantyres.no/sikre-og-konomiske-sommerdekk-av-hy-kval
 
Mer informasjon:
Allan Ostrovskis
Teknisk sjef
070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com


www.nokiantyres.no
 
www.facebook.com/nokiantyres
www.youtube.com/NokianTyresCom


Vianors siste nyheter

September, 2017

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Nokian Hakka Blue 2 er årets beste sommerdekk
Hvert år er det høye forventninger til NAFs tradisjonsrike kåring av årets beste sommerdekk. Fjorårets vinner var Nokian Hakka Green 2, og det var knyttet stor spenning til om de kunne fortsette suksessen også i 2017. Nykommeren Nokian Hakka Blue 2 gikk nemlig helt til topps i årets kåring, og Nokian Tyres kan juble over førsteplassen for andre år på rad. De viktigste egenskapene Hele 18 ulike dekkmerker ble testet. Disse var i forskjellige prisklasser og forskjellige kvaliteter, og ble testet med samme biltype og under like forhold på et testanlegg i Marseille i Frankrike. Testen bestod av åtte ulike testdisipliner, og sluttresultatet ble basert på de oppnådde poeng i hver testdisiplin.Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning, samt et godt veigrep er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Nokian Hakka Blue 2 scorer jevnt godt i alle disiplinene, og har i tillegg klassens laveste støymåling.- Vi er utrolig stolte over at Nokian Hakka Blue 2 er kåret til det beste sommerdekket på markedet, særlig i en uavhengig og så tradisjonsrik dekktest som det Motor tilbyr, sier Fredrik Hauge, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge.Les mer

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Januar, 2016

Ny teknologi: Nokian Tyres utvider bruken av Aramid Sidewall-teknologi– Ultrasterke aramidfibre gir lengre holdbarhet for deg som kjører SUV
Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, øker nå bruken av den innovative Aramid Sidewall-teknologieni sine nye SUV vinterdekk.

 


Oktober, 2015

Nokian Tyres til topps igjen
For andre gang i år har vinterdekkene til Nokian Tyres stukket av med seieren i en viktig vinterdekktest. Nokian Hakkapeliitta 8 og Nokian Hakkapeliitta R2 kåret til beste pigg og piggfrie dekk i Autor Motor og Sport sin vinterdekktest.

Dobbeltseier til Nokian i årets vinterdekktest
Gikk helt til topps i kategoriene for pigg- og piggfrie vinterdekk, for andre året på rad.

 


April, 2015

Vinteren er ikke over – har du gode nok dekk til påskeferien?
Dette må du sjekke før du drar på påskeferie.

 


Mars, 2015

Øker utvalget med 30 prosent: Dette er årets sommerdekk fra Nokian Tyres
Nokian Tyres Hakka sommerdekk-familie vokser stadig.

 


September, 2014

Nokian Tyres introduserer fem nye SUV-sommerdekk og fornyer sitt dekkutvalg til varebiler
Verdens nordligste dekkprodusent utvider sitt produktutvalg med fem nye SUV-dekk. Produktutvalget for SUV-segmentet utvider seg stadig og er det mest moderne på markedet. I gummiblandingen tar de blant annet i bruk aromatiske polyamidfibre som også brukes av luftfarts- og militærindustrien.

 


Mai, 2014

Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.

 


Februar, 2014

Verdens første piggfriksjonsdekk: Piggdekket som også er piggfritt!
I forbindelse med 80-års jubileet for vinterdekket presenterer nå Nokian Tyres sitt konseptdekk som viser hvordan fremtidens piggteknikk kan se ut. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke
Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold. Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø.

Nytt økonomisk piggfritt vinterdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta CR3 – komfort for krevende profesjonelle brukere
Nokian Tyres lanserer nå et nytt piggfritt vinterdekk for skap- og distribusjonsbiler, Nokian Hakkapeliitta CR3. Dekket sparer drivstoff, og gir godt grep og komfortable kjøreegenskaper både i glatte gatekryss i byen og på dårlig brøytede landeveier. Foruten den lave rullemotstanden, er dekkets trygge kjøreegenskaper spesielt utviklet for isete, snødekte og våte veier.

Første vinterdekk oppfunnet for 80 år siden: Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre
Verdens første vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det såkalte ”Kelirengas” (vinterføredekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk ble oppfunnet.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Mars, 2013

Ny verdensrekord for kjøring på is: Svimlende 335,71 km/t med piggdekk!
Med en hastighet på hele 335,71 km/t kjørte Nokian Tyres testfører Janne Laitinen inn til ny verdensrekord på is. Rekorden ble satt 9. mars i bitende vinterkulde på en isbane på Bottenviken utenfor Uleåborg. Testbilen var utstyrt med nyeste generasjon Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk (255/35R20 97 T XL) fra Nokian Tyres, verdens ledende produsent av vinterdekk.

 


Februar, 2013

Nytt piggdekk for nordiske forhold: Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand
Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø.

Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet
I tillegg til nye vinterdekk for personbiler, lanserer Nokian Tyres også et nytt piggfritt vinterdekk for SUV-modeller. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir robust vintergrep med presise og komfortable kjøreegenskaper.

Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre: Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk – for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon!
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier