Transportselskapet Kuljetus Nukala

Tømmertransport med ekstremt grep fra regummierte dekk

Det finske transportselskapet Kuljetus Nukala har spesialisert seg på tømmertransport siden slutten av 1960-tallet og lastebilmodifisering siden 1980-tallet.      Med kjøring på dårlige, snøkomprimerte skogsveier om vinteren og på humpete grusveier om sommeren, topper veigrep listen over dekkegenskaper. Vianor holder hjulene til Kuljetus Nukala i gang med dekkløsninger som er tilpasset de krevende forholdene. 

Dekk som passer for tung last og ulendt terreng 

Vinteren er den travleste tiden på året i nordisk skogbruk. I de kaldeste månedene er Kuljetus Nukalas fem fargerike lastebiler i flittig bruk, og kjører dypt inn i skogene i Sør-Österbotten for å hente nyhogd tømmer.  

  

«I 1,5 - 2 måneder kjører vi på smale, snølagede skogsveier og resten av året på dårlig vedlikeholdte grusveier», forklarer Mika Nukala, andregenerasjons eier av Kuljetus Nukala. «Grep er den viktigste dekkfunksjonen, spesielt om vinteren når vi kjører på snø og is. Om sommeren verdsetter vi dekk med punkteringsmotstand og et slitebanemønster som ikke samler opp steiner.» 

  

Mikas far, Mikko Nukala, begynte å transportere trær på slutten av 1960-tallet og ble senere kjent for sine spektakulært utsmykkede lastebiler. I dag teller den finske familiebedriften seks ansatte og fem lastebiler i aktiv bruk. Tømmertransport er fortsatt hovedvirksomheten, men de transporterer også poteter til industriell bruk.  

  

Kuljetus Nukala har nylig inngått et samarbeid med Vianor for å sikre at lastebilene alltid er klare for selv de tøffeste jobbene, og Mika Nukala er fornøyd med Vianors dekkekspertise og raske service. «Det er lett å nå gutta på telefon, og de klarer ofte å løse problemet vårt allerede under samtalen», bemerker han.  

  

Premium regummierte dekk levert på døren 

  

I årevis har Kuljetus Nukala brukt Nokian Tyres Truck F2-dekk på forhjulene. «Grepet er bra, slitasjen er jevn, og de varer i mange kilometer», forklarer Mika Nukala. 

  

På drivakslene finner du vanligvis regummierte dekk. For tiden går Kuljetus Nukala over fra Nokian Tyres Noktop 21 til neste generasjons regummierte dekk, Nokian Tyres Noktop E2. "Vi har fortsatt ikke brukt de nye E2-dekkene, så jeg kan ikke gi en fullstendig kjennelse, men de ser bra ut," sier Mika Nukala, som har sett og prøvd utallige dekk i løpet av sine 30 år i bransjen.  

  

"Med regummiering fremmer vi resirkulering samtidig som vi får et premiumprodukt til prisen av et billig dekk. Hvis stammen er bra, er kvaliteten på et regummiert dekk utmerket." 

  

I tillegg til fordelene med selve regummieringen, gjør Vianor prosessen enkel ved å plukke opp brukte dekk og returnere dem til Kuljetus Nukala med nye slitebaner. «Med 60 kilometer til servicesenteret i Seinäjoki er det en veldig praktisk tjeneste som sparer oss for mye tid», sier Nukala.  Infografikk om regummiering 

Gamle lastebiler brakt tilbake til sin fordums prakt  

Mikas far, Mikko Nukala er en pionèr innen finsk lastebilmodifisering. «Lastebilene våre er verktøy, og vi bryr oss ikke om de skiller seg ut fra mengden», sier Mika Nukala.  

  

Han hadde lenge tenkt på å reparere en av farens gamle modifiserte «skjønnheter» fra 1980-tallet. «Jeg ville at folk skulle se hvordan lastebiler ble satt sammen tidligere, så da vi fant de rette partnerne, startet vi prosjektet.» 

  

Restaureringsprosjektet vokste raskt til å inkludere en malespesialist, billakkererstudenter, Kuljetus Nukala-mannskapet og alle andre som var villige til å hjelpe. «Det tok litt av», ler Mika Nukala. «Sommeren gikk med til dette prosjektet pluss alt det vanlige arbeidet. Det var en enorm innsats, sprøtt faktisk.» 

  

Belønningen kom på sensommeren 2024 på en av de største kjøretøymessene i Norden, Power Truck Show i Härmä, Finland. Her vant den restaurerte versjonen av «Lila Madonna» fra 1988, æresprisen kalt «Mikko Nukala's Kustom Kunkku» – oppkalt etter Mikas far, som gikk bort for noen år siden.  

  

«Jeg har sett den lastebilen mesteparten av livet mitt, og selv om det har vært tøft, er det fantastisk å se den restaurert», sier Mika Nukala, som planlegger å delta på Power Truck Show igjen i 2025.  

  Mika Nukala har fikset farens lastebil «Lila Madonna» fra 1980-tallet. Han vil at folk skal se hvordan lastebiler ble laget tidligere.

Mika Nukala har fikset farens lastebil «Lila Madonna» fra 1980-tallet. Han vil at folk skal se hvordan lastebiler ble laget tidligere.  

Nukalas splitter nye, modifiserte lastebil «Pink Eagle» og den restaurerte showbilen «Lila Madonna» i bakgrunnen.

Nukalas splitter nye, modifiserte lastebil «Pink Eagle» i bakgrunnen og den restaurerte showbilen «Lila Madonna».  

Kuljetus Nukala Oy 

Sted: Ala-Härmä, Sør-Österbotten, Finland 

Etablert: Sent på 1960-tallet 

Omsetningsklasse: 1.2 – 1.4 millioner euro. 

Personell: 6 

Kjøretøy: 5 lastebiler 

  


  

Nokian Tyres Noktop regummierte lastebil- og bussdekk er et kostnadseffektivt og godt alternativ av høy kvalitet til nye dekk. Nokian Tyres Noktop-slitebanen kan brukes på bedriftens eksisterende dekkstammer som vanligvis regummieres minst to ganger, avhengig av tilstanden. Finn ut mer om regummiering av dekk for bedrifter. 

  

La Vianor holde hjulene dine i gang, slik at du kan konsentrere deg om virksomheten din. Våre eksperter ser frem til å finne den riktige løsningen for din bedrifts dekkbehov. Kontakt salgsavdelingen direkte eller finn nærmeste Vianor-servicesenter 

Flere referanser

Ett sett med traktordekk for alle jobber året rundt

Styrke og grep i alle situasjoner med Nokian Tyres Ground King-dekk

Full tillit til Vianors vedlikeholdsservice for firmabiler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Sammen finner vi en løsning som dekker ditt behov.