Vianors salgs- og leveringsbetingelser for forbrukerkunder

1.4.2025

Selger:
Vianor AS
Foretaksnummer: 935429447
Adresse: Postboks 43, 2027 KJELLER
Tlf. +47 64 84 77 60
[email protected]

1. Generelt

Ved å legge inn en bestilling i nettbutikken og krysse av for godkjenning av vilkårene i kassen, aksepterer kunden disse vilkårene. Hvis kunden nekter å godta dem, vil ikke kunden kunne bestille fra nettstedet.

Vianor forbeholder seg retten til når som helst å endre disse vilkårene. Når kunden bestiller produkter fra oss, skal de vilkårene og betingelsene som gjelder på bestillingstidspunktet gjelde for avtalen mellom kunden og oss. Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene viser seg å være ugyldig, ulovlig eller ikke kan håndheves, vil denne bestemmelsen bli håndhevet i den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov. Dette vil ikke på noen måte påvirke gyldigheten, lovligheten eller håndhevbarheten av de gjenværende bestemmelsene.

Vi har også rett til, uten særskilt varsel og uten ansvar, å begrense eller avbryte bruken av nettbutikken, fjerne deler av nettbutikken fra bruk eller begrense bruken av visse funksjoner eller tjenester i nettbutikken helt eller delvis.

Disse vilkårene påvirker ikke kundens lovfestede rettigheter som ikke kan oppheves eller innskrenkes ved avtale.

2. Leveringsbetingelser og betalingsmåter i nettbutikken

Henting fra et servicepunkt

Du kan hente eller få installert produktene du har kjøpt fra Vianors nettbutikk 3 virkedager etter kjøpet hvis produktene er på lager, ellers 3–6 dager etter kjøpet (unntatt kjøpsdatoen) på et Vianor-servicestøttepunkt etter eget valg. Leveringstiden for moped-, scooter- og motorsykkeldekk er ca. 3–6 virkedager. Tjenesten du har bestilt blir tilgjengelig på det tidspunktet som er angitt i ordrebekreftelsen.

Vær forberedt på å legitimere deg når du henter bestillingen din. Hvis produktene hentes av en annen person enn den som bestilte, må vedkommende ha en fullmakt signert av den opprinnelige kunden.

Endringer i bestilte servicetider fra kundens side

Hvis du ikke kan delta på det bestilte tidspunktet, kan du kontakte det valgte verkstedet for å flytte bestillingen din. Endringer i den bestilte tiden må gjøres 24 timer i forveien, med mindre annet er avtalt.

Forutsatt at du ikke har benyttet deg av angreretten (se punkt VIII) i forbindelse med en tjenesteavtale, har Vianor rett til å holde tilbake betaling for en tjeneste som du ikke benytter deg av ved å ikke møte opp hos Vianor på det forhåndsbestilte tidspunktet.

Betalingsmetoder

Hvilke betalingsmåter som er tilgjengelige på et gitt bestillingstidspunkt kan variere. Du blir informert om hvilke betalingsmåter som tilbys før du legger inn bestillingen. Betaling med kredittkort er tilgjengelig. Ved kjøp med kredittkort belastes kredittkortet ditt når vi bekrefter bestillingen din.

3. Bekreftelse av bestilling

Når du sender inn bestillingen i nettbutikken vår, legger du inn en bindende bestilling av varene i handlekurven din.  En bindende avtale inngås når du mottar ordrebekreftelsen fra oss.

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post. Du mottar en faktisk kvittering for kjøpet ditt på et servicepunkt når du mottar produktet eller tjenesten du har kjøpt.

Hvis leveringstiden for produktene eller tjenesten endres, kontakter Vianor kunden og informerer om den nye leveringstiden.

4. Vianors rett til å kansellere en bestilling

Vianor har rett til å kansellere avtalen med kunden

  • hvis betalingsmåten kunden har valgt ikke kan belastes,
  • hvis vi ikke kan levere de bestilte produktene av årsaker som avhenger av kunden, eller,
  • i unntakstilfeller, er ikke Vianor forpliktet til å levere bestillingen din hvis våre leverandører ikke leverer lagerbeholdningen korrekt eller i tide, til tross for at Vianor har fulgt korrekt bestillingspraksis hos dem. For at dette unntaket skal gjelde, må vi ha varslet deg om situasjonen uten ugrunnet opphold. Vi er kun forpliktet til å levere fra vårt tilgjengelige lager og fra det lageret vi har bestilt fra hos våre leverandører. Vi påtar oss ikke risikoen for å måtte anskaffe bestilte produkter andre steder.

Ved kansellering returnerer Vianor kjøpesummen ved å bruke betalingsmåten du brukte for de opprinnelige transaksjonene.

5. Endringer i bestilte servicetider fra kundens side

Hvis du ikke kan delta på det bestilte tidspunktet, kan du kontakte det valgte verkstedet for å flytte bestillingen din. Endringer i den bestilte tiden må gjøres 24 timer i forveien, med mindre annet er avtalt.

Forutsatt at du ikke har benyttet deg av angreretten (se punkt VIII) i forbindelse med en tjenesteavtale, har Vianor rett til å holde tilbake betaling for en tjeneste som du ikke benytter deg av ved å ikke møte opp hos Vianor på det forhåndsbestilte tidspunktet.

6. Priser

Prisene på dekkene inkluderer en gjenvinningsavgift på 25 kroner per dekk og 25 % merverdiavgift. Prisene på felger og andre produkter inkluderer 25 % merverdiavgift. Tjenestene inkluderer merverdiavgift på 25 %.

Kjøretøy med dekktrykkovervåkningssystem: Eventuelle sensorer og tilhørende installasjonsarbeid belastes separat.

En åpenbar skrivefeil i prisen på produktet (prisen er ikke i nærheten av det generelle nivået på markedet) binder ikke selgeren.

7. Garanti

Alle produktene våre som selges i nettbutikken leveres med garanti. Garantiene varierer, det er produsenten av produktet som er ansvarlig for garantien. Mer detaljert informasjon om garantiperioder er tilgjengelig fra Vianors servicesentre.

Garantiene begrenser ikke forbrukerens rettigheter som følger av gjeldende lovgivning.

8. Informasjon om utøvelse av angrerett ved kjøp i nettbutikk (fjernsalg)

Angrerett 

Du har rett til å kansellere en avtale inngått i nettbutikken innen 14 dager uten å oppgi noen årsak.

Angreretten utløper 14 dager etter at varen er mottatt eller tjenesteavtalen er inngått. Hvis du har bestilt en tjeneste, kan du utøve angreretten for tjenesten inntil tjenesten er påbegynt i henhold til bestillingen din, men ikke etter at 14-dagersfristen nevnt ovenfor er utløpt. 

Produktene må være i original stand for at angreretten skal gjelde. Vianor forbeholder seg retten til å nekte angrerett hvis produktene er skadet eller brukt, med mindre produktene er skadet eller endret på grunn av tiltak som er nødvendige for å undersøke dem.

For å utøve angreretten må du informere oss om dette på det servicestedet du har valgt for henting av produktene, eller via e-post til [email protected].

For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender melding om utøvelse av angreretten før angrefristen er utløpt.

Dersom en tvist om en kjøpsavtale ikke kan løses gjennom forhandlinger mellom partene, kan forbrukeren bringe saken inn for Forbrukerrådet (https://www.forbrukerradet.no/). Dersom meklinga ikke fører fram, kan du ta saka videre til Forbrukerklageutvalget (FKU). 

Følger av angrerett 

Hvis du angrer på denne avtalen, refunderer vi alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (med unntak av merkostnader ved valg av en annen leveringsmåte enn den rimeligste standard leveringsmåten vi tilbyr) uten forsinkelse og under alle omstendigheter, senest 14 dager etter at vi har mottatt meldingen om angrerett. Vi kan imidlertid holde tilbake tilbakebetalingen til vi har mottatt varene tilbake, eller til du har vist til at du har sendt varene tilbake. Vi foretar tilbakebetalingen ved hjelp av betalingsmåten du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet, og i alle tilfeller på en slik måte at du ikke pådrar deg noen kostnader for tilbakebetalingen av betalingene.

Du må sende varene tilbake eller overlevere dem til oss på det servicestedet der varene ble hentet, uten opphold og senest 14 dager etter at angreretten ble gjort gjeldende. Fristen er overholdt hvis du sender varen tilbake før utløpet av den aktuelle 14-dagersperioden.

Kontakt alltid Vianor for instruksjoner hvis du ønsker å returnere varene med transportør. Du må selv dekke kostnadene ved å returnere varene.

9. Personopplysninger og bruken av dem

Du kan lese om bruken av personopplysningene dine og dine rettigheter som registrert i personvernerklæringen.

10. Begrensning av ansvar

Med unntak av lovbestemt ansvar som ikke kan utelukkes ved lov, er vi ikke juridisk ansvarlige for eventuelle tap som:

  • ikke var forutsigbare for kunden og oss på tidspunktet for avtaleinngåelsen (f.eks. tekniske problemer);
  • ikke skyldes et avtalebrudd fra vår side;
  • tap av fortjeneste; og/eller
  • tap til ikke-forbrukere.

Hvis du har kjøpt dekkskifteservice fra oss, må du etterstramme boltene etter 100 km kjøring etter dekkskiftet. Kunden kan få etterstrammingen utført gratis hos Vianors servicesenter.  Vianor er ikke ansvarlig for skader som skyldes at kunden ikke har etterstrammet boltene etter dekkskiftet, slik det er instruert.