« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

Slik maksimer startbatteriet om vinteren

Kaldstart, setevarme, oppvarming av frontruten og motorvarmer krever ekstra mye energi på vinteren. I tillegg jobber startbatteriet ekstra hardt om det er i dårlig stand, og utlades dermed raskere når det er kaldt ute.

– Dersom du ikke har en batterlilader, ikke kan lade batteriet regelmessig og ofte kjører korte distanser kan det være lurt å kjøre minst en halvtime innimellom for at batteriet skal holde på ladningen. Et startbatteri i god stand kan imidlertidig klare seg uten problemer når temperaturen er rundt null grader eller varmere, sier Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor AS.

Slik holder du startbatteriet i god stand

– Hvis du ikke er sikker på hvilken stand batteriet ditt er i, kan det være lurt å la et bilverksted kontrollere det. Selv om det finnes måleinstrumenter for å teste batteriet hjemme, kan ikke disse instrumentene gi deg en fullverdig måling. Målingen viser kun batteriets hvilespenning, og dette viser ikke batteriets egentlige tilstand, fortsetter Nordseth.

For at startbatteriet skal fungere uten problemer er det viktig å holde batteriet ladet og kontaktflatene rene. Det som minsker ladningsnivået aller mest på vinteren er regelmessige, korte kjøringer, som fører til at batteriet ikke rekker å lade seg opp. Dette kan føre til at bilen ikke starter.

– Etter en kaldstart på vinteren må du kjøre minst 20 minutter for at batteriet skal rekke å lade seg opp igjen. Hvis bilen har en drivstoffdrevet motorvarmer krever det en enda lengre kjørestrekning. Tommelfingerregelen er å kjøre like lenge som motorvarmeren har vært på, sier Nordseth.

Hvis bilen trenger et nytt batteri er det viktig å kjøpe riktig type. Hovedregelen er at det nye batteriet skal være av samme type som bilens originale batteri. Moderne biler krever at batteriet skal registreres i bilens strømsystem med hjelp av et digitalt verktøy. På el- og hybridbilder er 12-voltsbatteri en del av bilens system, her inngår til og med kjørebatteri av høy spenning. Dermed er det tryggest å la et bilverksted bytte batteriet. Dessuten skal det gamle batteriet håndteres riktig og sendes til gjenvinning.

Startbatteriet på ladehybrider

Startbatteriet på ladehybrider lades ofte ikke samtidig som kjørebatteriet lader, noe som kan overraske eieren. Hvis visse ladehybrider gjør dette, stoppes ofte ladning av startbatteriet når kjørebatteriet har oppnådd et visst ladenivå. Noen ladehybrider forvarmes før start og under kjøringen med en drivstoffsdrevet motorvarmer som bruker strøm fra startbatteriet.

– På vinteren utgjør kombinasjonen av brenseldrevet motorvarmer og et utilstrekkelig ladenivå en risiko. Dette kan føre til at startbatteriet utlades, selv om bilens kjørebatteri har ladet. Når startbatteriets ladenivå blir for lavt, stoppes forvarmingen av kjørebatteriet og derfor kan brenselmotoren starte for å lade startbatteriet, selv om kjørebatteriet fortsatt har tilstrekkelig med strøm for kjøring, sier Nordseth. 

Slik maksimerer du batteriets levetid

  • La et bilverksted kontrollere batteriet om du er usikker på batteriets stand
  • Hold batteriet så fulladet som mulig, og pass på at batteriets kontaktflater er rene
  • Ved minusgrader skal du etter en kaldstart kjøre minst 20 minutter for at batteriet skal rekke å lade seg opp igjen, og enda lenger hvis du har brukt drivstoffsvarmer. Det gjør at motoren rekker å varme seg ordentlig opp.
  • Hvis det trengs et nytt batteri så skal det være av samme type som det originale. Det nye batteriet skal registeres i bilens strømsystem med hjelp av et ditigalt verktøy.
  • La et bilverksted bytte startbatteriet på en elbil eller ladehybrid.
  • Lad batteriet på en ladehybrid med lav strøm, dette gjør at ladingen tar lengre tid og startbatteriet lades ordentlig.
Ekstra kraft med profesjonell
batteriservice hos Vianor.
Bestill time
Fagfolk sjekker bilens startbatteri