I våre nordlige strøk forekommer det mye nedbør, noe som stiller høye krav til dekkenes kjøreegenskaper. Regnvann i hjulsporene gjør at faren for vannplaning blir stor. Med aktpågivende kjøring og godt mønster i dekkene reduseres faren for vannplaning.
Hva er vannplaning?
Vannplaning oppstår når det bygger seg opp en vannpute under dekket, som gjør at bilen ikke lenger reagerer på styring. Tidligere var dette hovedsakelig et vanlig fenomen på høsten, men med tiltagende ekstremvær gjelder dette nå hele sommerhalvåret.
Nye dekk med godt dekkmønster som effektivt leder vannet bort fra dekket, er det beste våpenet mot vannplaning. Ifølge tester kan vannplaning oppstå allerede ved 76 km/t ved at vann trenger inn under utslitte dekk (mønsterdybde under 1,6 mm), mens tilsvarende for nye dekk skjer først ved 96 km/t.
7 tips for å unngå vannplaning
1. Sjekk at mønsterdybden på dekkene dine er god nok, spesielt hvis du ikke har sjekket dette siden forrige dekkskift. Vi anbefaler at mønsterdybden bør være minst fire millimeter.
2. Unngå å kjøre i de vannfylte hjulsporene i veien. Du bør for øvrig heller ikke kjøre i disse sporene på tørr vei dersom det trygt kan unngås, da asfalten i sporene er grovere og sliter mer på dekkene.
3. Juster hastigheten etter forholdene og hold god avstand til bilen foran. Hvis det regner mye, kan det være lurt å sette av ekstra tid til turen og redusere farten.
4. Kontroller lufttrykket i dekkene. For lavt lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper, spesielt i ekstreme situasjoner. Drivstofforbruket ditt blir også høyere om lufttrykket er feil. Anbefalt lufttrykk står som regel i siden på førerdøren eller i drivstofflokket til bilen din.
5. Det er alltid tryggest å kjøre når alle fire dekkene er i like god stand, men skulle det være forskjell i slitasje mellom dekkene foran og bak bør de minst slitte dekkene alltid monteres på bakakselen.
6. Rengjør vindusviskerbladene og erstatt eventuelt slitte blader med nye for å sikre best mulig sikt. Dersom vindusviskerbladene etterlater striper på ruta er det på tide å skifte dem ut.
7. Om du likevel skulle oppleve vannplaning, er det viktig at du holder hodet kaldt. Ta føttene av pedalene og unngå å vri rattet. Om du vrir rattet til høyre eller venstre, kan du plutselig havne utenfor veien når bilen får grep igjen, noe som kan skje fort og plutselig når farten reduseres.
Kjøring på vått føre – utfordrende forhold
I Norge vil du oppleve opptil 200 nedbørsdager hvert år, alt etter hvor i landet du bor. Det betyr at man i praksis ikke kan unngå å kjøre mens det er vått på veien. Enn så lenge finnes det ingen teknologi som helt og holdent kan forsikre sjåfører mot vannplaning – dekkene på bilen din er det eneste praktiske forsvaret du har i disse situasjonene.
Visse ting i livet er lettere sagt enn gjort. De aller fleste sjåfører er vel vitende om at man får bedre kontroll over kjøretøyet om man senker farten og tar det med ro – noe man absolutt burde gjøre når man kjører under utfordrende forhold. Allikevel leser man ofte om ulykker i trafikken forårsaket av vannplaning. Erfaring er bra å ha, men det kan også være farlig å bli for selvsikker – husk at det kan skje selv erfarne sjåfører, selv om det kan ha gått bra hittil.
Bilkjøring i høy hastighet på vått føre er risikofylt, og ingen burde ta for lett på det, selv med mange års erfaring.
Gode og riktige dekk forebygger vannplaning
Rent bortsett fra å tilpasse farten etter forholdene, er nye og gode dekk den beste måten å unngå vannplaning på. Vedlikehold og kontrollering av dekkene som vi var inne på ovenfor, kan gjøre at de holder seg kjøredyktige lengre. Men det kommer til et tidspunkt hvor brukte dekk ikke lenger yter like godt som nye dekk.
Glem heller ikke at vinterdekk er dårlig egnet til kjøring om sommeren, og da spesielt på vått føre. Gummiblandingen og mønstrene i vinterdekk er langt dårligere skikket til å forebygge vannplaning når det er vått på veien – derfor må du ha to sett med dekk til bilen din. Det er en fin linje, og det kan noen ganger være vanskelig å vite akkurat når man burde skifte til vinterdekk om høsten. En generell regel fra ekspertene er å kjøre på sommerdekkene så lenge som mulig, for å unngå å bruke vinterdekkene på varme og våte veier.
Mønsterdybden i nye sommerdekk ligger i gjennomsnitt på rundt 8-9 millimeter – mange ganger så mye som minimumskravet. Mønstrene i bildekkene har som hovedansvar å drenere bort vannet i veibanen og sørge for både veigrep og trekkraft. Når dette mønsteret blir slitt ned, klarer ikke lenger dekkene å få bort nok vann i tide, og kjøreegenskapene nedsettes.
Sommerdekk er derfor overlegne når det kommer til å forebygge vannplaning, og et nytt dekk vil alltid prestere bedre enn gamle og slitte dekk – du får mange kjøremessige fordeler med nye dekk med god mønsterdybde.
Er det på tide med nye dekk?
Generelt sett er det kjøreforholdene som tilsier om du trenger nye dekk. Situasjonen kan være svært ulik for hver enkelt person basert på mange variabler; hva slags veier du kjører på, hvor langt du kjører og værforholdene der du kjører er bare noe av det som kan være med å avgjøre om det er på tide å skifte dekk. I det store og det hele handler det om at dekkene må være forsvarlige å kjøre på.
Hos Vianor får du rask og sikker service når det er på tide med et dekkskift, og vi sjekker dekkenes tilstand for deg helt gratis før et eventuelt skift.
Svært nedslitte dekk burde alltid byttes ut, men det er ikke alltid så lett å vite når tiden er inne. Derimot finnes det visse tegn du kan holde et øye med, om at dekkene ikke lenger er tilstrekkelig gode nok til å unngå vannplaning, og burde byttes:
- Mønsterdybden er mindre enn fire millimeter
- Mønstrene i dekkene ikke lenger drenerer bort vann raskt nok
- Forholdene tilsier at dekkene ikke lenger er forsvarlige å kjøre på
- Hvis vinterdekkene fortsatt sitter på når våren og regnet kommer
- Dekket er synlig slitt eller har vært i bruk i 7-10 år
Trygg reise!