« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

Hjulmuttere og hjulbolter

Hjulmuttere og hjulbolter er to ulike metoder som brukes for å feste hjulene på bilen, der hjulbolter er den mest brukte. En rekke bilprodusenter foretrekker å bruke muttere framfor bolter, men det er en fordel å kjenne til begge systemene. En fordel med å bruke muttere er at det går raskere og enklere å skifte dekk.

Har bilen muttere eller bolter?

Hvis du ikke er sikker på hvilket system bilen din bruker, kan det være en god ide å identifisere det først. Selv om du ikke har erfaring med muttere og bolter fra tidligere, kan du lett se hvilket system bilen din har. Biler med muttersystem har gjengestenger som peker utover etter at hjulet har blitt tatt av. Hjulmuttere har enten et konisk (kjegleformet) eller kuleformet design, og skrus fast på de såkalte gjengestengene. På den måten holdes hjulet på plass.

I et system med bolter er det tilpassede hull i hjulnavet, som boltene skrus inn i. I hjulboltsystemet må hjulet justeres riktig når det byttes, slik at boltene kan settes inn og deretter holde hjulet på plass.

Hjulmuttersystemet er av den grunn noe enklere, ettersom man slipper å justere dekket selv. På den andre siden er det viktig at hjulmuttere etterstrammes etter at man har kjørt noen kilometer på de nye hjulene, samtidig som de ikke skal strammes for hardt – det kan forårsake skade på felgen og festemekanismen. Se bilens instruksjonsbok for mer informasjon.

Når du bruker hjulmuttere, er det viktig at du bruker den typen som passer til din bil – enten kjegleformede eller kuleformede. Om man bruker feil type, kan man risikere at mutterne blir løse når man kjører, og i verste fall kan hele hjulet falle av.

Fordelene med de ulike systemene

Hjulbolter er det mest brukte systemet i dag, men det finnes fortsatt flere bilprodusenter som hovedsakelig benytter seg av hjulmuttere. Begge systemene kommer med noen fordeler og ulemper, der mutternes største fordel er at det går raskere og enklere å skifte dekk. Ettersom dekket skyves direkte på gjengestangene, henger det stabilt på plass selv før det har blitt festet. Ulemper med hjulmuttersystemet er blant annet at de må etterstrammes kort tid etter de har blitt festet, samt at mutterne kan være vanskelige å fjerne om de har rustet.

Hjulbolter gir på sin side mer fleksibilitet til brukeren, blant annet ved at de kommer i flere lengder og utforminger. Du kan på den måten tilpasse boltene til tykkelsen på felgen. De er også lettere å ta ut, selv ved forekomst av rust og ved bruk av mindre optimalt verktøy. Dette kan være spesielt viktig ved en punktering eller annen situasjon der man er nødt til å skifte dekk i veikanten på kort varsel.

Både mutter- og boltsystemet kommer i et sikkerhetssett som bare kan løsnes med hjelp av en spesialnøkkel. Dette kan være fordelaktig om man bruker dyrere felger av høy kvalitet, for å sikre dem mot tyveri – en spesialbolt eller -mutter per hjul er nok til at de ikke kan løsnes lett.

Fest hjulene riktig

Før du skifter dekk, bør du ta en kikk i bilens instruksjonsbok. Mutterne eller boltene skal først skrus til for hånd, før man strammer de skikkelig ved hjelp av verktøy. Både muttere og bolter skal strammes til med det riktige dreiemomentet, der det skal dreies om minst seks ganger for å sikre at bolten sitter tilstrekkelig – vær samtidig forsiktig med å ikke stramme for hardt, da det kan forårsake skade på boltene.

Hjulboltene eller -mutterne trekkes til med det moment som er oppgitt i bilens instruksjonsbok, som vil variere noe fra bil til bil. Som oftest ligger det mellom 90-120 Nm (newtonmeter). Til dette anbefales det å bruke en momentnøkkel eller momentstav.

For hjulmuttersystemer er det viktig å sørge for at hjulnavene er rene før dekket settes på. Sand og annet rusk kan gjøre at hjulet sitter løst, og øker sjansen for at det løsner. Det er også viktig å huske på at hjul festet med muttere må etterstrammes når man har kjørt omkring 10-15 mil.

Pålitelig dekkskift hos Vianor

Hvis du ikke kjenner deg bekvem med å bytte dekkene selv, kan du også overlate jobben til kvalifiserte fagfolk hos Vianor. Med et dekkskift hos oss er du garantert et trygt og godt resultat. Jobben blir utført på godkjente verksteder av erfarne fagfolk, der det mest moderne utstyret sørger for et optimalt resultat. Servicen inkluderer også kontroll av dekkene, riktig lufttrykk, boltpose og etterstramming.

Om ønskelig kan du la det andre settet med dekk bli igjen hos oss, på vårt dekkhotell. Vi både skifter og vasker hjulene for deg, sjekker tilstanden, og sørger for trygg og korrekt oppbevaring. Når det er på tide med et nytt dekkskifte, kontakter vi deg med en foreslått tid – raskt, sikkert og komfortabelt!

God tur og trygg reise!

På tide å skifte dekk?
Vianors dekkmontører tar seg av jobben.
Bestill time