Hvordan lese dekkets sidevegginformasjon?
Dekkmerkinger kan virke kompliserte i begynnelsen, men forstår du det mest grunnleggende, blir det lettere. Dekkstørrelsen er den viktigste informasjonen, og den kan se slik ut: 205/55 R 16 94 R XL. Du finner de samme tallene og bokstavene i bilens registreringsdokument, og det vil fortelle deg hvilken type dekk som passer til bilen din. Her er hva dekkinformasjonen i eksemplet betyr:
- 205 - er bredden på dekket i mm
- 55 - er sideforholdet (høyde til bredde-forhold)
- R - angir at dekket har radial konstruksjon
- 16 - er felgdiameteren i tommer
- 94 - er belastningsindeksen
- R - er hastighetsvurderingen
- XL - betyr ekstra lastekapasitet (extra load)
Dekkstørrelse
Når det gjelder å velge riktige dekk til kjøretøyet ditt, er dekkstørrelsen den viktigste informasjonen. Tre dekkmerkinger er viktige for å lese dekkstørrelsen. Disse er dekkbredde, sideforhold og felgdiameter:
- De første sifrene i merkingen, 215, viser dekkbredden i millimeter. Dekkbredden måles fra sidevegg til sidevegg.
- Sideforhold er forholdet mellom høyden og bredden på dekket. I motsetning til dekkbredde er sideforholdet en prosentandel, så eksempeldekkets høyde er 60% av seksjonsbredden.
- Den tredje markeringen som indikerer dekkstørrelsen er felgdiameteren i tommer. I eksemplet er felgdiameteren 16 tommer.
Dekkonstruksjon
Bokstaven R i eksempelet indikerer dekkonstruksjonen. I et personbildekk inneholder merkingen sannsynligvis bokstaven R, som indikerer at dekket er et radialdekk.
Belastningsindeks
Et dekks belastningsindeks forteller hvor mye vekt et enkelt dekk kan bære. Et dekk kan ha en belastningsindeks mellom 75 og 105, der hvert tall tilsvarer en spesifikk lastekapasitet. I eksemplet er belastningsindeksen 99, noe som betyr at ett dekk kan bære en belastning på 670 kg. Du bør velge riktig lastindeks for bilen din, ellers vil dekkene slites ut raskere enn vanlig og kan bli skadet under kjøring.
Hastighetskode
Dekkets hastighetsklassifisering er merket med en bokstav, fra A til Å. Hastighetsklassifiseringen indikerer dekkets maksimale kontinuerlige kjørehastighet. Hvilken hastighetsklassifisering du bør velge for kjøretøyet ditt, avhenger av bilens merke og modell. Bruk av dekk med for lav hastighetsklassifisering kan svekke kjøreytelsen, mens for høye hastigheter kan redusere kjørekomforten.
I dekkmerkingseksemplet er merkingen R som tilsvarer 170 km/t. De vanligste hastighetsvurderingene er:
- Q = 160 km/t
- R = 170 km/t
- S = 180 km/t
- T = 190 km/t
- H = 210 km/t
- V = 240 km/t
- W = 270 km/t
- Y = 300 km/t
XL-merking
Et dekk med XL-merking (Extra Load) tåler høyere belastninger enn et dekk uten denne merkingen. Disse dekkene tåler høyere dekktrykk og de genererer ikke så mye varme, noe som raskere forbruker dekket under kjøring. Extra Load-dekk kan bære tyngre last og kan brukes på SUV-er eller elbiler.
Extra Load-dekket krever også høyere trykk og kan pumpes opp til 2,9 bar (41 psi). Ved samme trykk som et vanlig dekk med samme belastningsindeks har Extra Load-dekket en lavere lastekapasitet. For å få lastekapasiteten på 670 kg for en belastningsindeks på 94, må et Extra Load-dekk pumpes opp til 2,9 bar. Ved 2,5 bar vil den ha en lastekapasitet på bare 595 kg.
Ekstra dekkmerking
HL-merking
Fremveksten av elbiler og andre tunge kjøretøy har resultert i et behov for dekk som tåler enda tyngre belastning. Dekk merket med HL (High Load) foran dekkstørrelsesbetegnelsen er designet for å bære en høyere belastning ved samme referansetrykk. Hvis XL-merkingen legger til 10 % mer lastekapasitet sammenlignet med et standarddekk, gir HL-merkingen nesten 25 % mer lastekapasitet.
Run flat-merking
Run flat-dekkmerkingen brukes til en spesiell type slangeløst dekk. Merkingen kan variere, men akronymer som RFT (Run Flat Technology), SSR (Self Supporting Run Flat) og ROF (Run On Flat) vil fortelle deg at dekket er et run flat-dekk. Disse dekkene kan kjøres på selv om dekket er skadet. Tanken er at disse dekkene lar deg kjøre til garasjen selv om du har punktering.
Produksjonsdatoen
DOT-koden (US Department of Transportation) gir produksjonsinformasjonen for det dekket. De to første sifrene er fabrikkkoden, som indikerer fabrikken, byen og produksjonslandet. For eksempel indikerer koden YL at dekket ble produsert i Finland ved Nokias dekkfabrikk.
De firesifrede DOT-kodenumrene på dekkets sidevegg indikerer uken og året et dekk ble produsert. For eksempel ble 1824 produsert i uke 18 i 2024. En generell anbefaling er å skifte dekk etter 6 år i drift, eller 10 år fra produksjonsdatoen, avhengig av hva som kommer først.
Innvendig/utvendig og retningsmarkeringer
Dekkmerkinger kan også gi informasjon om dekkinstallasjonen. En retningspil indikerer retningen som dekket skal rotere i. Innvendig/utvendig merking, typisk for asymmetriske dekk, indikerer hvilken side av dekket som skal vende utover og hvilken side som skal vende innover når det er montert på kjøretøyet.
Merking av sidevegger for vinterdekk
Dekkprodusenter bruker dekkmerking for å hjelpe bileiere med å finne dekk for krevende vinterforhold.
Merking av snøgrep
Symbolet for tre-topps fjellsnøfnugg (3PMSF), også kjent som en snow grip-merking, på vinterdekk indikerer at det er designet for utfordrende snøforhold og gir ekstra trekkraft for sikker kjøring. Dette symbolet legges til dekkets sidevegg etter å ha bestått vintertester.
Merking av isgrep
Isgrep-symbolet indikerer at passasjerdekkene er designet for bruk under isete forhold. Dette dekket er testet på isete overflater i henhold til de høyeste standardene satt av International Organization for Standardization (ISO). Merking av isgrep garanterer at dekket er egnet for harde nordiske vintre.
M+S-merking
Et dekk merket med M+S-symbolet (gjørme og snø) er egnet for mindre krevende kjøreforhold. M+S-dekket er ideelt for sporadisk snøfall og våte, gjørmete veier. Fra 1.12.2024 er M+S-merkingen alene ikke lenger nok for vinterdekk. Vinterdekket må være godkjent for krevende vinterforhold, det vil si at vinterdekket må ha en merking av isgrep, eller dekket må være pigget. Et terrengdekk merket POR kan også brukes som vinterdekk.