Dette betyr dekkmerkingen

For de aller fleste er dekkstørrelsen det viktigste å vite når man skal kjøpe seg nye dekk eller felger. Størrelsen angis som en serie med tall og bokstaver som for eksempel 205/55 R 16 94 V XL:

  • 205 Dekkets slitebanebredde i millimeter (bredden på dekket)
  • 55 Dekkets profil dvs. høyden på gummien (fra felg til ytterkant). Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden på dekket.
  • R Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet Radialdekk
  • 16 Felgens størrelse, diameter i tommer
  • 94 Belastningsklasse, angir tyngden dekket er tillatt å bære. Se tabell nedenfor.
  • V Hastighetskode. Hvor fort dekket er tillatt å kjøre. Se tabell nedenfor.
  • XL EXtra Load. Høyere belastningsklasse
Dekksideinformasjon - all informasjon om dine dekk

I tillegg finner du følgende informasjon:

  • Varemerke/produsent og produktnavn: for eksempel Nokian Tyres Hakka Green 3
  • Tubeless: altså et slangeløst dekk
  • E: tilpasset ECE standard R30
  • 4 = kode for hvor tester er utført, 4 betyr Nederland
  • Godkjennelsesnummer etter ECE R30
  • Produksjonsland
  • Kode for produsent, dekkstørrelse og type
  • Kode for produksjonstidspunkt: f. eks. 0219 = uke 2 i 2019
  • DOT = godkjent av U.S. Department of Transportation
  • TWI (Tread Wear Indicator): en forhøyning i hovedrillen på mønsterbunnen som indikerer slitasjen på dekket (slitasjevarsler)

Hastighetskoder

Hastighetskoden viser dekkets maksimalt tillatte, kontinuerlige kjørehastighet. Valg av hastighetskode avhenger av biltype og modell. Bruk av dekk med for lav hastighetskode påvirker kjøreegenskapene og dekk med for høy hastighetskode reduserer kjørekomforten.

Her er de viktigste hastighetskodene:

Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h

Belastningsklasse

Belastningsklasse, eller load index (LI), er en tallkode som forteller hvor stor belastning hvert dekk er godkjent for å tåle. Tallkoden angis på dekkets sidevegg ved siden av dekkdimensjonen. Belastningsklasse 94 betyr at hvert dekk er godkjent for inntil 670 kg.

Her er belastningsklassene:

Belastningsklasser

Kjøp nye dekk her

Tid for nye dekk?

Her kan du enkelt søke etter dekk vha. registreringsnummer, bilmodell eller dekkstørrelse.

Finn dekk

Hva betyr dekkmerking

Dekkmerking viser til alle markeringene som er trykt inn i gummien på siden av dekket. De betyr mange ulike ting, men kort fortalt gir de alle informasjon om dekkene dine.

Ved å lese dekkmerkingene på siden av dekkene dine kan du lære masse om deres egenskaper. Det kan være spesielt nyttig når man skal kjøpe nye dekk, eller generelt sett skifte dekkene på et kjøretøy. Hvis du kjøper dekk gjennom Vianor, kan du bruke vår dekkvelger for å enkelt finne fram til dekkene som passer til din bil.

Hvis du er usikker på hvilke dekk du vil ha, er du hjertelig velkommen innom et av våre mange serviceverksteder over hele landet, der vi gjerne hjelper deg!

Som oftest er belastning, hastighet og dekkdimensjon de tre mest brukte markeringene på dekkene. Disse er viktige for sikkerheten, og hjelper deg å velge dekk som passer til din bil og ditt bruk. Den mest aktuelle informasjonen på dekket er tydelig markert og sitter lengst mot ytterkanten, men det finnes også mye annen nyttig info på dekket, som er trykt i mindre størrelse nærmere felgen.

Dekkdimensjon

Dekkdimensjonen brukes til å beskrive størrelsen på dekket og felgen, samt hvilken type dekk det er, og er tallene i dekkmerkingen de fleste kjenner igjen. Alle biler kommer med en anbefalt dekkdimensjon fra produsentens side, som finnes i vognkortet. Når du bytter ut dekkene dine, har du mulighet til å velge dekk av en annen størrelse – men vær oppmerksom på at det finnes regler for maksimalt avvik i forhold til anbefalt størrelse som du må følge.

Dekkenes alder

Alle bildekk har markeringer som viser når dekket ble produsert. Denne markeringen kalles DOT-koden og er trykt i den indre ringen på dekket, nær felgen. Koden består av fire siffer, der de to første sifrene beskriver uken dekket ble produsert i, mens de to siste er året. Dekk burde generelt sett byttes ut når de har vært i aktiv bruk i 6 år, eller når totalalderen er 10 år. Dekk kan imidlertid slites ut også før dette, og da er det spesielt tilstrekkelig mønsterdybde man burde være obs på.

EUs dekkmerking

I 2012 ble EUs dekkmerkingssystem innført. Dette er en separat etikett som likner på energimerkene man finner på hvitevarer, og som gir mye nyttig informasjon om dekket – det er derimot ikke det samme som dekksidemerkingene. På EUs dekkmerkingssystem finner du informasjon om våtgrep, rullemotstand, støynivå og CO2-utslipp, samt om de egner seg for bruk på is og snø.

Slitasjevarsler i dekk

Slitasjevarsler i bildekk er en annen form for dekkmarkering som ikke sitter i sideveggen. Disse kalles TWI (Tread Wear Indicator), og symboliseres med bokstavene TWI eller en liten trekant som er plassert helt ytterst på dekket. Trekanten peker mot der slitevarslerne er plassert, som forteller hvor slitt dekket er gjennom hvor mye mønsterdybde som gjenstår. Sommerdekk skal ha minst 1,6 mm mønsterdybde, mens vinterdekk skal ha minst 3 mm – det anbefales imidlertid å bytte dekk før de slites helt ned til minstekravet.

Dekk fra Nokian Tyres kommer også med en markør som kalles for DSI (Driving Safety Indicator). Denne markøren viser tydelig hvor slitt dekket er, og når de begynner å nærme seg slutten av levetiden.

God tur og trygg reise!