« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

Bremser du elbilen hardt nok?

Elbilen dominerer nybilsalget i Norge. Men er du klar over vedlikeholdsbehovet som skiller den fra tradisjonelle biler?  

Økt klimabevissthet og fallende priser har gjort elbiler og hybridbiler stadig mer populære. Ved utgangen av oktober var det registrert 103.350 nye personbiler, hvorav 89 prosent var helelektriske, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det ser man også i oversikten over de ti mest solgte bilene i året til oktober, som alle er elektriske. 

Mens flere og flere mennesker omfavner denne typen biler, er færre klar over deres spesifikke service- og vedlikeholdsbehov, erfarer Vianor. 

Brems hardt en gang i uken

En viktig ting å huske på er at elektriske og hybridbiler hovedsakelig bruker generativ bremsing, dette betyr at den elektriske motoren hjelper til med å bremse kjøretøyet ved bremsing som reduserer slitasje på både dekk og vei. 

– For førere av elektriske eller hybridbiler er det viktig å bremse skikkelig innimellom for å holde de fysiske bremsene i god stand. Ellers bygger det seg opp smuss og rust, noe som kan føre til at bremsene setter seg fast og svekker bremseeffekten – noe du spesielt vil unngå når du virkelig trenger å stoppe plutselig, sier Harald Nordseth, Bilservicesjef i Vianor. 

For å holde bremsene i god form, gir Harald Nordseth et enkelt råd: at en gang i uken bør man gjøre en hard oppbremsing og la de fysiske bremsene få jobbe. Dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan gjøre. Generativ bremsing gjør jobben sin i hverdagen, men den kan ikke erstatte de fysiske bremsene i en situasjon der rask bremsing er nødvendig. 

Viktig å sjekke fjæringssystemet og batteriet

Elektriske kjøretøy veier vanligvis mer enn tradisjonelle biler på grunn av batteriets vekt. Denne ekstra vekten påvirker fjæringen og kan føre til høyere belastning på støtdempere, fjærer og andre komponenter. Det er viktig å sørge for at fjæringssystemet er i god stand for å håndtere vekten på en trygg og effektiv måte, dette kontrolleres når bilen er på service. 

– Batterier på elektriske kjøretøy er vanligvis plassert under kjøretøyet og er utsatt for støtskader, spesielt når du kjører på ujevne veier som skog og landeveier. Det er viktig å sjekke batteriet regelmessig, da selv små bulker kan skade den ytre beskyttelsen og de indre delene, noe som kan påvirke både funksjon og sikkerhet, sier Nordseth. 

Mens elektriske kjøretøy skiller seg fra tradisjonelle biler i konstruksjonen, ligner hybrider dem desto mer.  I tillegg til anbefalingen om å utføre regelmessig kraftig bremsing, er servicekravene veldig like biler med forbrenningsmotor, som regelmessig skifte av motorolje og oljefilter. 

Elektriske kjøretøy er ikke "vedlikeholdsfrie" i Norden

Noen elbilmerker tilbyr ikke noe standardisert vedlikeholdsprogram i Norden. Årsaken er at de anses som «vedlikeholdsfrie» i mildere klima, som California. Men under nordlige forhold med kaldere klima står elbiler overfor helt andre utfordringer, som slitasje på bremser og understell på grunn av salt, fuktighet og minusgrader. 

– Løftet om ingen vedlikehold betyr at mange velger å ikke ta med kjøretøyene sine til service. Men de som bruker elbil i nordisk klima bør vurdere å gjøre det årlig, sier Harald Nordseth. 

Periodisk vedlikehold av elbiler 

For å møte de spesifikke behovene til elektriske kjøretøy, inkludert vedlikeholdsfrie kjøretøy, tilbyr Vianor tjenester skreddersydd for elbiler. Dette inkluderer inspeksjon av blant annet bremser, fjæring og batteri.  

Leter du etter andre bilvedlikeholdstjenester for din elbil, hybrid eller forbrenningsmotor? Se vårt brede tilbud av bilvedlikeholdstjenester eller kontakt ditt nærmeste Vianor-servicesenter.  

Topp ti mest solgte biler i år 

Tesla Model Y 

Volvo EX30 

Volkswagen ID.4 

Tesla Model 3 

Toyota bZ4X 

Skoda Enyaq 

Volkswagen ID.3 

Nissan Ariya 

Toyota Yaris 

Audi Q4 e-tron 

Bilservice fra Vianor.
Vi hjelper deg å holde bilen igang
Be om pristilbud