« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

EU-kontroll for elbil

Vianor-ekspert gjennomfører EU-kontroll på elbil – profesjonell kontrolltjeneste for elbiler 2025.

EU-kontroll for elbiler er en obligatorisk periodisk sjekk som sikrer at kjøretøyet møter gjeldende sikkerhets- og miljøkrav. Formålet er å avdekke slitasjeskader og tekniske feil, slik at bilen forblir trygg og fungerer som den skal. Under kontrollen inspiseres en rekke komponenter, inkludert bremser, lys og dekk, samt elektriske systemer og batteripakken. Nye elbiler skal kontrolleres første gang etter fire år, deretter annethvert år. 

Når og hvor ofte skal elbiler på EU-kontroll?

Elbiler er underlagt de samme reglene for EU-kontroll som biler med forbrenningsmotor. Det vil si at første EU-kontroll, eller periodiske kjøretøykontroll (PKK) som det egentlig heter, skal gjennomføres innen fire år etter førstegangsregistrering. 

Deretter skal bilen kontrolleres annethvert år. Selv om elbiler har færre bevegelige deler enn bensin- og dieselbiler, må de like fullt inspiseres jevnlig for å oppdage eventuelle feil som kan påvirke sikkerheten. Formålet med EU-kontrollen er å sikre at bilen oppfyller kravene til trafikksikkerhet og miljø, uavhengig av drivlinje. 

Som bileier har du frihet til å velge når du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen, så lenge den gjennomføres innen fristen som er satt for din bil. Sørg imidlertid for å ikke vente til siste liten – bilen må være ferdig godkjent innen fristen, ellers kan den få kjøreforbud. 

Hva sjekkes under en EU-kontroll for elbiler?

EU-kontrollen er en sikkerhets- og miljøsjekk som skal avdekke feil og mangler som kan gjøre kjøretøyet trafikkfarlig eller ulovlig å bruke. Selv om elbiler skiller seg fra fossildrevne biler ved å ha færre mekaniske komponenter, må de fortsatt oppfylle de samme sikkerhetskravene for å bli godkjent. 

Under EU-kontrollen blir flere viktige deler av bilen inspisert for å sikre at den er trygg og oppfyller kravene. Noen av de mest aktuelle kontrollpunktene for elbiler inkluderer: 

Ladesystem og batteripakke: Batteriet og ladestasjonen inspiseres nøye for å sikre at de fungerer som de skal.

Bremser: Sjekk av bremseklosser og -skiver for rust og slitasje, samt funksjonen til regenerativ bremsing.

Dekk: Mønsterdybde, slitasje, lufttrykk og eventuelle skader på dekkene.

Hjuloppheng og styring: Kontroll av foringer, ledd og stag for å sikre stabilitet og kjøreegenskaper.

Lys og elektroniske systemer: Inspeksjon av hovedlys, blinklys, bremselys og andre varsel- og sikkerhetssystemer.

Høyvoltsystem og kabler: Visuell inspeksjon av høyspenningskabler og batterifesting for å avdekke skader eller løse deler.

Karosseri og understell: Sjekk for rust, skader og svakheter som kan påvirke bilens sikkerhet.

Vinduer, speil og sikt: Kontroll av frontrute, vindusviskere og speil for synlighet og funksjonalitet. 

Når må elbilen på etterkontroll?

Dersom elbilen ikke blir godkjent i EU-kontrollen, må den gjennom en etterkontroll for å dokumentere at feilene er utbedret. Dette gjelder hvis kontrollen avdekker mangler som påvirker sikkerheten eller bilens tekniske tilstand. 

Etterkontrollen må gjennomføres innen to måneder etter den opprinnelige EU-kontrollen, eller før fristen for din bil går ut – det som kommer først gjelder. Hvis fristen overskrides, må bilen gjennom en fullstendig ny EU-kontroll. Det er derfor fordelaktig å utbedre feilene så raskt som mulig for å unngå ekstra kostnader og potensielt kjøreforbud.

Smilende Vianor-ekspert inspiserer elbil på verksted – profesjonell elbilservice i 2025.

Vanlige feil ved EU-kontroll for elbil

Den vanligste feilen elbiler får i EU-kontrollen er rust på bremseskivene. Siden elbiler benytter regenerativ bremsing for å redusere hastigheten, blir de mekaniske bremsene brukt sjeldnere. Dette kan føre til at bremseskivene ruster, som reduserer bremseeffekten og kan føre til underkjenning i kontrollen. 

I tillegg til bremseproblemer er dekk en annen hyppig årsak til feil. Siden elbiler er tyngre enn tilsvarende bensin- og dieselbiler, slites dekkene ofte raskere, særlig på grunn av den umiddelbare akselerasjonen elbiler gir. 

Typiske feil ved inspeksjonen inkluderer blant annet: 

Rust på bremseskivene: Regenerativ bremsing reduserer bruken av de mekaniske bremsene, som ofte fører til rustdannelse og ujevn slitasje.

Hjuloppheng og fjæringer: Elbilers tunge batteripakke legger ekstra belastning på hjuloppheng og fjærer, som også styrkes ved kraftige akselerasjoner.

Slitte eller ujevnt slitte dekk: Den tunge vekten kombinert med kraftigere akselerasjon kan gi dekkene hard medfart. Det kan også dreie seg om feil dekkdimensjon eller for lite mønsterdybde.

Feil på lys og varslingssystemer: Ødelagte eller feiljusterte hovedlys, bremselys og blinklys kan føre til anmerkninger. Elbiler har avanserte elektroniske systemer, og feil i disse kan også føre til underkjenning. 

Forberedelser til EU-kontroll for elbil

For å redusere risikoen for feil og etterkontroll, kan det lønne seg å forberede seg litt på forhånd. Først og fremst bør du sørge for at påbudt sikkerhetsutstyr som varseltrekant og refleksvest er på plass. Vognkortet skal være i bilen, og for elbiler skal også ladekabelen kontrolleres. 

Deretter bør du kontrollere bilens bremser, da rust på bremseskivene er en av de vanligste årsakene til feil under inspeksjonen. For å fjerne eventuell rust kan du foreta noen kraftige nedbremsinger fra moderat hastighet på et trygt sted. Dette bidrar til å rengjøre skivene og forbedre bremseeffekten.

Gjør en inspeksjon av dekkene og se etter synlige skader. Se også etter skjev dekkslitasje og mål mønsterdybden (minimum 1,6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk). Det er også en fordel å justere lufttrykket i henhold til produsentens anbefalinger. 

Videre bør du teste alle lys og sikkerhetssystemer, inkludert hovedlys, blinklys, bremselys og tåkelys. Sørg for at alt fungerer som det skal, og bytt ut defekte pærer før kontrollen. Det er også lurt å sjekke frontruten for steinsprutskader, samt at vindusviskerne fungerer som de skal. 

Til slutt kan det være en god idé å få bilen sjekket av et verksted i forkant dersom du mistenker feil eller mangler. På den måten kan eventuelle problemer utbedres før selve EU-kontrollen, slik at du unngår behov for etterkontroll. 

Ta EU-kontrollen hos Vianor

Hos Vianor har vi lang erfaring med bilservice og utfører EU-kontroll også for elbiler. Våre dyktige mekanikere kjenner godt til elbilens spesifikke behov og utfører en grundig sjekk av bilen din for å sikre at den oppfyller alle krav. Skulle vi finne feil, kan vi hjelpe deg med å utbedre disse raskt og effektivt. 

Husk at bilen må være godkjent innen fristen, som betyr at man også må beregne tid for en eventuell etterkontroll. 

Vi utfører jobben i godkjente lokaler, enten du skal ha bilen til en periodisk kontroll, førstegangskontroll, eller trenger en etterkontroll. Besøk ditt nærmeste Vianor-verksted eller bestill time enkelt online på våre nettsider. 

BESTILL EU-KONTROLL FOR ELBIL