Moderne biler bruker store mengder strøm, noe som belaster startbatteriet og øker ladetiden. Sørg for at bilen din starter selv i iskaldt vær med Vianors eksperttips for lading av bilbatteriet.
En bil som ikke starter på en kald vinterdag har ofte et dårlig ladet eller utslitt batteri. Kaldt vær er generelt belastende for biler, spesielt for bilbatteriet.
- Alle batterier lider i kulden, fra smarttelefonen til bilen. Lading av et bilbatteri går tregere, og det mister også ladningen raskere om vinteren, forklarer Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor AS.
Han anbefaler å få sjekket bilbatteriet før vinteren kommer med sine minusgrader. Hos Vianor tester vi batteriet ditt med profesjonelt utstyr. Det tar bare noen få minutter.
Hos Vianor inkluderer en tilstandsrapport også kontroll av batteriet og dets tilstand.
Lading av bilbatteri går saktere i kulde
Etter hvert som alle typer biler har blitt mer teknisk avanserte, med funksjoner som setevarmere og et utall sikkerhetssystemer, har strømforbruket økt betraktelig og viktigheten av å fullade bilbatteriet har blitt større.
Om vinteren er strømforbruket høyt, mens ladingen av bilens startbatteri går tregere i kaldt vær. Kortere kjøreturer hjelper ikke, da det tar tid for et bilbatteri, som vanligvis veier rundt 15 - 20 kg, å bli varmt og dermed lade bedre.
De tre viktigste faktorene i enhver type bil er batteriets alder, lengden på turene dine og hvor mye du varmer opp bilen. Hvis du kjører hybrid, bør du også være spesielt oppmerksom på hvordan du lader hybridens startbatteri.
Lad hybridens batteri ved lav strøm
De fleste biler er avhengige av et startbatteri for å starte. Elbiler og hybridbiler har et 12V batteri som ligner på startbatteriet til en fossildreven bil. Dersom et elbil- eller hybridbatteri ikke er tilstrekkelig ladet, vil ikke bilens system fungere, og bilen vil ikke starte.
12V-batteriene til plug-in hybrider lades ofte ikke når bilen er koblet til en ladestasjon, noe som kan komme som en overraskelse for noen hybrideiere. Noen hybrider lader 12V-batteriet mens de lader driftsbatteriet, men dette stopper ofte når hybridens driftsbatteri er fullt.
- Det anbefales å lade et hybriddrevet batteri med lav strøm for å forlenge ladetiden og lade 12V-batteriet. Hybridens 12V-batteri kan også lades med egen lader, forklarer Nordseth.
Dette er vanligvis ikke et problem for helelektriske kjøretøy, siden det ikke finnes raske elbilladere for hjemmebruk.

Kjør bilen i minst 20 minutter
Mange korte turer i lengre perioder med frost vil gradvis lade ut bilbatteriet, uansett hvilken type bil du kjører. Og på et tidspunkt kan det hende at bilen ikke starter i det hele tatt. Tipset er å ta en litt lengre kjøretur. I tillegg til å lade bilbatteriet er dette også bra for motoren, da den rekker å varme seg skikkelig opp.
- I minusgrader bør du kjøre bilen i minst 20 minutter for å la batteriet lades. Hvis du har brukt en drivstoffdrevet motorvarmer, er en tommelfingerregel å kjøre så lenge du har brukt varmeren for å sikre lading av bilbatteriet, råder Nordseth.
Hvis du må kjøre mange korte turer i de kaldeste periodene av vinteren, anbefaler Nordseth å bruke en vedlikeholdslader for å holde batteriet i gang.
- Sørg for å holde batteriet så fulladet som mulig og sørg for at polene på bilbatteriet er rene.

La Vianor teste bilens batteri
Har du problemer med å lade bilbatteriet? Vil ikke bilen din starte, eller vises advarsler på dashbordet? Da har du sannsynligvis batteriproblemer. Hvis en lang kjøretur ikke løser problemet med lading av bilbatteriet , kan du svinge innom nærmeste Vianor for en rask batterisjekk.
Vianors batteri- og ladekontroll inkluderer testing av batteriets tilstand, og avdekker om det fungerer bra, bør fullades eller skiftes ut. Etter å ha testet batteriet ditt, vil Vianors fagfolk gi deg beskjed om du trenger å bytte ut bilens batteri. Hvis du bestemmer deg for å gjøre det, vil vi installere batteriet for å sikre at det er riktig kodet med bilens systemer. Vi tar oss også av resirkulering av det gamle batteriet.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det spesielt viktig å alltid overlate utskifting av elektriske og hybride batterier til fagfolk. Vianors fagfolk har den nødvendige opplæringen for å utføre sikker og effektiv høyspenningsservice.
Problemer med å lade bilbatteriet? Spesialistene på ditt nærmeste Vianor servicesenter ser frem til å hjelpe deg.
Les mer om vår batteri- og ladekontroll her og bestill tid i dag.