Kontakt vårt salgsteam for mer informasjon
Praktisk å bestille fra ett sted
I 2010 overtok Kari Virolainen servicesenteret Mäntsälä og gjorde det om til en Vianor-partner med rundt seks ansatte. Servicesenteret ligger på landsbygda, og tilbyr dekktjenester og bilservice til alle typer kunder, "alt fra elektriske scootere til store dumpere."
Virolainen har benyttet seg av forhåndsbestilling siden han overtok servicesenteret.
- " Systemet fungerer godt og prisene er konkurransedyktige. Å bestille mye fra samme sted er enkelt og kostnadseffektivt, så vi i hovedtrekk kan konsentrere oss om Vianors produkter. Vi bestiller 80-90 % av dekkene våre der".
Å tenke fremover gjør sesongen mindre hektisk
“I praksis betyr forhåndsbestilling av personbildekk at vi to ganger i året, rundt januar og igjen på forsommeren, bestiller opp en stor del av dekkene for den kommende sesongen på én gang”, sier butikksjef Joonas Listokorpi.
Alle forhåndsbestillinger går gjennom Vianors nærliggende Service Senter i Järvenpää: Vianor Service Senter tilbyr et excel-ark, der Listokorpi enkelt kan merke hvilke dekk han vil bestille.
«Forhåndsbestilling krever litt tid og konsentrasjon, men det er en god investering, siden det sparer mye tid i den travle sesongen», forklarer han.
Janne Seitsalo, Vianor salgssjef for videresalg i Finland, sier at Vianor kontinuerlig jobber for å gjøre forhåndsbestilling enkelt for alle forhandlere.
«Vi forstår at det kan føles overveldende å tenke på for eksempel sommerdekk i det øyeblikket du er ferdig med vintersesongen. Men ved å tilby tilpassede verktøy ønsker vi å gjøre det så enkelt som mulig å finne og forhåndsbestille produktene du trenger», sier Seitsalo.
Bestilling basert på statistikk og magefølelse
Årlig teller forhåndsbestillingen fra Mäntsälä mellom 300 og 700 dekk fra Vianors brede utvalg av merker – hovedsakelig personbildekk, men også noen tunge dekk.
«Vi baserer forhåndsbestillingene våre på en blanding mellom fjorårets salg og magefølelse», sier Kari Virolainen. Takket være salgsstatistikken vet han for eksempel at de 20 mest solgte dekktypene utgjør omtrent 70 prosent av salget.
Betalingen er fleksibel og kan vente til etter sesongen, noe som er et stort pluss for forhandleren. Den største fordelen er imidlertid at det er mer sannsynlig at kundene kjøper lett tilgjengelige dekk enn dekk de må vente på. Tilgjengelige dekk kan monteres umiddelbart i forbindelse med for eksempel dekkskift.
"Forhåndsbestilling sparer verdifull tid i løpet av sesongen og gjør oss i stand til å gi kundene våre en bedre service, noe som igjen resulterer i bedre salg," avslutter Virolainen.
3 grunner til å forhåndsbestille
- Tilgjengelighet: Når du forhåndsbestiller, trenger du ikke å bekymre deg for dekktilgjengelighet og kan fokusere på kundearbeid i løpet av sesongen.
- Lønnsomhet: Når du forhåndsbestiller dekkene dine, får du dem til en lavere pris. Du trenger ikke betale før etter sesongen.
- Lagerstyring: Riktig produktutvalg og nøye gjennomtenkte forhåndsbestillinger garanterer god lagerstyring.
Vianor Partner Mäntsälä
Sted: Mäntsälä, Finland
Etablert: 2010
Omsetningsklasse: Ca 1 million euro
Personell: 6