Photo: Nokian Tyres

36 år i dekkbransjen – en titt i bakspeilet og krystallkulen

Juha Lehtinen, har mange års erfaring i dekkbransjen, sluttet i Vianor rundt årsskiftet for å begynne med jordbruk. Vi spurte hvordan det føles etter de første månedene på nytt beite og utvekslet noen ord både om dekkbransjen, fortiden og fremtiden.

«Som regel blir man værende lenge i dekkbransjen. Noen er bare innom en kort stund, men de fleste blir værende og vier livet sitt til dekk», sier Lehtinen. Med sine 36 år i bransjen vet han hva han snakker om. 

Lehtinen, som hadde studert landbruk, startet dekkarrieren som landbruksekspert ved Trelleborgs importavdeling. Tanken var egentlig å ha det som en bijobb til landbruket, men da jeg etter et års tid fikk mulighet til å lede dekkenheten, ble jeg dratt inn i denne bransjen. 

Mye har endret seg i dekkbransjen siden Lehtinen begynte på midten av 80-tallet. Frem til da hadde de fleste dekkverkstedene vært små, privateide verksteder der eieren solgte og monterte dekkene. Dekkprodusentene eide ikke distribusjonen ennå. Etter hvert begynte man å snakke om at dekkverkstedene også burde vise frem og selge produktene, og tanken om kjeder begynte å ta form. Det førte til en omveltning av bransjen. 

«Samfunnet ble urbanisert, forbrukerne endret seg, og dekkverkstedene fulgte etter. Man begynte å bygge salgslokaler og tenke på et enhetlig image, markedsføring og logoer. Man ønsket fine lokaler der kundene også kunne kjøpe dekk i findressen. Også datakommunikasjonen ble utviklet.» 

Samarbeid la grunnlaget for utvikling av både kjeden og kunderelasjonene 

Lehtinen var en av de første som ble ansatt av Vianor da man begynte å utvikle kjeden rundt årtusenskiftet. I jobben med tunge dekk og ulike andre oppgaver ble det til sammen 21 år i Vianor. 

«Utviklingen av kjeden sammen med eieren, dvs. Nokian Renkaat, var interessant. Fordi Vianor var en kjede som ble utviklet gjennom oppkjøp, tok det lang tid og mange møter for å få samkjørt alt i de ulike landene. Men vi sto på, det var morsomt å jobbe, og vi oppnådde resultater,» sier Lehtinen. 

«For en kar som meg har det beste vært å omgås kollegaene og kundene. Det har vært mange morsomme episoder med kollegaene opp gjennom årene.»  

Lehtinen trivdes svært godt med å løse problemer og utarbeide gode serviceløsninger for kundene. Kundeopplevelsen og -tilliten har alltid hatt høy prioritet for Lehtinen. 

«Mange aktører har gode produkter å tilby, så det er viktig å bygge et fungerende totalservicekonsept samt at produktene og tjenestene holder det de lover. Og hvis de av en eller annen grunn ikke skulle gjøre det, må man ikke la kunden i stikken, men sørge for å erstatte produktene og finne nye løsninger.» 

Hjulene ruller mer miljøvennlig i fremtiden 

Lehtinen sier at kursen er staket ut for dekkbransjen: Uansett hvilken motor som sitter i maskiner og kjøretøy, vil vi også i fremtiden trenge dekk for å kunne forflytte oss. De samfunnsmessige endringene gjenspeiler seg også i dekkbransjen, slik som nå når miljøverdiene blir stadig viktigere. 

«Forbrukerhandelen går i retning av at kunden ikke lenger ønsker det som bare er «bra nok», men dekk som er sikre, miljøvennlige og enkle å få tak i. Blant bedriftskundene blir også timeresultatene og miljøverdiene viktigere, i likhet med ansvarlighet i produksjonen helt tilbake til anskaffelse av råvarene.» 

«Teknologisk utvikling er den aktuelle trenden enten det gjelder intelligente dekk, netthandel eller timebestilling. Jeg tror likevel at den personlige kontakten må spille en svært viktig rolle også i fremtiden.» 

Lehtinens egne fremtidsutsikter er ennå ikke klare, men han blir nok ikke arbeidsledig med det første med et middels stort kornlager hjemme på gården.  

«Jeg har også tidligere latt tingene komme som de kommer, og det har alltid ordnet seg. La oss se hva vårsolen fører med seg,» sier Lehtinen. 

«Jeg ønsker alle kunder og kollegaer en fin fremtid i dekkbransjen. Hold hjulene i gang!» 

Facebook I Instagram I Linkedin  

Artikler
03.04.2024

Hvordan velge riktige dekk til bedriftens elbil

Les mer
Artikler
18.01.2024

Minimer risikoen for vinterulykker i yrkestrafikken.

Les mer
Økonomisk kjøring gir besparelser for bedrifter
Artikler
20.11.2023

Mer økonomisk kjøring gir betydelige besparelser for bedrifter.

Les mer

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Sammen finner vi en løsning som dekker ditt behov.