Godt planlagte forhåndsbestillinger og et optimalisert produktutvalg med den rette fordelingen av ulike typer og størrelser dekk garanterer forhold for en sunn lagerbeholdning og lønnsom drift.
Bestilling av dekk i god tid garanterer ikke bare tilgjengeligheten til sesongprodukter, men er også en stor kjøpsboost: forhåndsbestillinger gir flere muligheter for lønnsom drift. Det å sørge for tilgjengelighet er livsnerven for dekkforhandlere, men samtidig må man være forsiktig så man ikke investerer for mye i beholdningen. I tillegg til valg av produkt og mønsterdesign, betyr det å ha rett produktutvalg i forhold til forventet produktsalg, man må planlegge lagerbeholdningen og handle deretter.
Lagerstyring har en direkte effekt på lønnsomheten
Det er ikke gratis å sitte med dekk på lager. Kostnader på vedlikehold og administrasjon av lagerbygg påløper, og produkter som blir liggende på hylla lenge tar opp plass som kunne blitt brukt til produkter som selger godt. De er sårbare for eksterne faktorer og kan til slutt bli utgåtte. Feil lagerbeholdning binder opp kapital og reduserer mulighetene for å tjene penger. Dårlig lagerstyring og dårlige kjøpsbeslutninger kan ha stor innvirkning på lønnsomheten i driften.
Vianor hjelper til med lagerstyring
- Vianors kunder kan foreta sine kjøp på flere måter: de kan bruke B2B-nettbutikken eVianor, ringe eller sende bestillinger via e-post til [email protected], eller ta direkte kontakt med sin regionale salgssjef og eller nærmeste Vianor serviceverkstesd. Avhengig av leveringsbehovene kan dekkene leveres direkte til kunden, eller de kan hentes på det lokale serviceverkstedet, sier Reidar Samuelsen, som er Vianors B2B business manager sjef.
- Ved sesongordre tilbyr Vianor en vesentlig forlenget kreditt samt en gunstig enn dog begrenset returordning.
- Riktig lagerbeholdning er viktig for Vianor ettersom det lar oss betjene kundene våre og holde dem fornøyde. I våre lagerberegningssystemer for optimal leveringssikkerhet til våre kunder benytter vi utprøvde strategier og pålitelige lagerstyringssystemer, rapporterer Samuelsen.
Bestill fra oss og ikke bygg lagrene deres på gjetting, ettersom risikoen for å mislykkes med balansen mellom lagerbeholdning og det å oppfylle kundenes behov, er en reell trussel for virksomheten deres.
Husk vis bistår også gjerne med gjennomgang samt optimalisering av ditt dekkhotell.
I henhold til Vianors opplevelse er nøkkelelementene i effektiv lagerstyring av dekk, følgende:
- Tydelig produktutvalg legger til rette for lagerstyring og skaper forhold for maksimering av salget.
- Sørg for at et grunnutvalg av ulike dekkstørrelser alltid er på lager.
- Selg alltid de eldste produktene først.