Dekkovervåkning kan ikke i seg selv redusere tiden kjøretøyet står stille, men det kan øke forutsigbarheten. Hvis kjøretøyet må stå stille grunnet dekkskade, risikerer du å miste kjøretid som kan koste verdt titusenvis av kroner.
– Selv om kostnaden for dekk bare er på rundt 2,5 prosent av et lastebilselskaps totale kostnader, kan disse kostnadene øke til 15 prosent hvis du ikke tar vare på dekkene dine. Ved hjelp av digital dekkovervåkning kan du følge med på slitasjen og dermed unngå uplanlagte stopp som går utover driften, sier Kjell Vidar Aaserud Produktsjef hos Vianor Norge.
Overvåkning gir bedre utnyttelse
Digital dekkovervåkning gjør det mulig å forutse når dekket bør skiftes. I tillegg til at det gir en oversikt over temperatur og luftrykk i dekkene, kjørte mil og hvor kjøretøyet står parkert.
Systemet viser også hvor dekket er skadet, som gjør det lettere å kartlegge hvorfor skaden har skjedd. Totalt sett gjør overvåkningen av dekkene at dekkskiftet kan planlegges uten at det påvirker bruken til kjøretøyet.
– Forutsigbarhet og raske svartider er nøkkelord her. Det er ikke mulig å ha alle dekkdimensjoner og dekkmodeller hos alle dekkeverksteder da b beholdningen må tilpasses etterspørselen. Derfor gjør digital overvåkning at verkstedene våre tilbyr riktig type produkter til kundens behov, fortsetter Aaserud.
Slik kan nedetiden reduseres:
- Velg riktig type dekk eller regummierte dekk.
- Kontroller dekkene regelmessig på verksted.
- Bli enig med dekkleverandøren om når nye dekk er nødvendig, så slipper du å vente.
- Lever inn utslitte dekk for regummiering i god tid.
- Avtal med dekkleverandøren din om å utføre dekkbytte når kjøretøyet uansett skal på verkstedet.
- Det er viktig at sjåføren kontrollerer alle dekkene før bilen er kjøreklar.
- Kontroller lufttrykk hver måned, ettersom lavt lufttrykk er en av de vanligste årsakene til dekkskade.
- Pass på at boltene er godt festet. Hvis et dekk løsner, kan det være til stor fare i trafikken og kan føre til at dyre komponenter skades. I tillegg kan det føre til tidskrevende stopp ved veikanten.
Mer informasjon:
Vianor Norge
Kjell Vidar Aaserud, Produktsjef, tel. +47 911 86053
Kjetil Røssel, produkt- og markedssjef, tel. +47 911 55 274
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor er Nordens største dekk- og bilservicekjede og en foregangsaktør på digitale dekktjenester. Vi har 175 egne serviceanlegg og et omfattende Vianor-partnerskap i Sverige, Finland og Norge. Vi tilbyr et stort utvalg dekk, samt dekk- og bilservicetjenester – med høy kompetanse og vennlig kundeservice. Les mer her: www.vianor.no