Studie viser at regummiering reduserer CO2-utslipp kraftig knyttet til lastebildekk

En ny studie bekrefter at det er betydelig forskjell mellom CO2-avtrykket til et nyprodusert og et regummiert lastebildekk. Vianor har nå fått en kalkulator hvor kundene våre kan beregne hvor mye mindre flåtens CO2-avtrykk blir ved å bruke regummierte dekk.

Regummiering har lenge vært populært i Norden, og tillegg til å gi premiumegenskaper til en gunstigere pris sparer det også miljøet. Det har vært enkelt å beregne kostnadsbesparelser, og de fremgår tydelig på fakturaen. Men nå har Vianor også laget en kalkulator som viser hvor mye mindre flåtens CO2-avtrykk er hvis de bruker regummierte dekk i stedet for nye.

Kalkulatoren er basert på en nylig utført studie av CO2-utslippene knyttet til et regummiert lastebildekk og fra produksjonen av et nytt lastebildekk. Studien ble bestilt av Vianor og utført av et selskap som spesialiserer seg på CO2-avtrykksstyring og tjenester for utslippskompensasjon.

«Som ventet var det betydelig forskjell mellom CO2-avtrykket til et nyprodusert og et regummiert dekk. Men den var enda større enn ventet! CO2-avtrykket til et nytt dekk var nesten fire ganger større enn til et regummiert dekk», sier Vianors produktsjef Janne Ruhanen.

Livsløpet til et regummiert lastebildekk ble undersøkt

Den største forskjellen i CO2-avtrykket skyldes naturligvis råstoffene som trengs for henholdsvis å regummiere et dekk og produsere et nytt dekk, men produksjon og logistikk spiller også en viktig rolle.

«Det er hevet over enhver tvil at ved å velge et regummiert dekk, velger du et grønnere alternativ uten å måtte gi slipp på premiumegenskaper», sier Ruhanen.

Studien ble utført med basis i en livsløpsvurdering (LCA – life cycle assessment), som er en standardisert metode for å bestemme miljøpåvirkningen i de ulike fasene av livsløpet til et produkt. Studien omfatter livsløpet fra innkjøp av råstoffer til montering av det regummierte dekket og gjenbruk eller resirkulering av dekket etter at det er utslitt. Det inkluderer ikke karbonavtrykket som skapes ved bruk av dekket, da det er omtrent det samme for både regummierte og nyproduserte dekk.

Beregningen av karbonavtrykk ble utført for et lastebildekk som var regummiert av Vianor. Beregningen ble gjort i tråd med de generelle prinsippene for livsløpsvurdering, og alle innledende data var basert på Vianors produksjon.

Regummiering er en miljøvennlig og økonomisk dekkløsning

Bærekraft er en av de viktigste verdiene i all virksomheten til både Vianor og Nokian Tyres-konsernet.

«Vi ønsker å tilby løsninger som støtter kundenes virksomhet og er bærekraftige. Regummierte dekk er et perfekt eksempel på dette. De er bra for lommeboka, men også for miljøet. Ved å velge regummierte dekk kan du holde flåten i gang samtidig som du sparer ressurser og er energieffektiv og miljøvennlig», sier Ruhanen.

«Studien gir konkrete, dokumenterte fakta som bidrar til at vi kan videreutvikle tjenestene våre. Og den beste nyheten er at kundene våre kan bruke resultatene fra studien fritt når de undersøker egen bærekraft og eget CO2-avtrykk», sier han til slutt.

 

Vil du vite mer om studien eller tjenestene våre knyttet til regummiering? Kontakt Wrål Helge Wroldsen tlf: 91 66 46 89

Vianor tungbilsenter på Berger
Artikler
27.11.2024

Åpner tungbilsenter for dekk på Berger

Les mer
Artikler
24.10.2024

Eksperttips for valg av gode vinterdekk til firmabiler

Les mer
Artikler
03.05.2024

Hvordan velge riktige Anleggsdekk og optimalisere bruken av tyngre maskiner i industrien

Les mer

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Sammen finner vi en løsning som dekker ditt behov.