Transportører kan enkelt redusere både drivstofforbruk og utslipp
Photo: Nokian Tyres

Transportører kan enkelt redusere både drivstofforbruk og utslipp

Drivstoffkostnaden er den nest største kostnadsposten for et transportfirma, kun slått av lønn. Det er i stor grad rullemotstanden til dekkene som påvirker drivstofforbruket og dermed hvor store utslippene blir. Med riktig dekkvalg kan du derfor spare både penger og miljø.

 

Det er mange faktorer som påvirker rullemotstanden, som for eksempel luftmotstand, hastighet, vekten på lasten og selve kjøretøyet. Men det er til syvende og sist friksjonen mellom dekkene og underlaget som skaper den største rullemotstanden. Andre faktorer, som luftmotstand, har ikke like stor innflytelse.

 

– Over en tredjedel av rullemotstanden skyldes energitapet som dekkene skaper. Det betyr at dekkets mønster har stor innvirkning på drivstofforbruk og utslipp. Jo flere dekk et kjøretøy har, jo høyere er den totale friksjonen som kjøretøyet skaper, sier Kjell Vidar Aaserud, produktsjef for lastebildekk i Vianor Norge.

 

Spar drivstoffkostnader med dekk med lav rullemotstand

Avhengig av type lastebil så er dekkets påvirkning på drivstofforbruket mellom 20 til 30 prosent. Det betyr at hvis du reduserer rullemotstanden med 10 prosent, så reduseres drivstofforbruket med 2 til 3 prosent.

 

– Siden premiumdekk har lavere rullemotstand enn billigere dekk henter de raskt inn prisforskjellen, og deretter blir besparelsene og lønnsomheten bedre. I tillegg kan dekkene regummieres når de er utslitt, sier Kjell Vidar Aaserud.

 

Regummeringen er kostnadseffektivt og bærekraftig

Ifølge en studie skaper produksjon av nye lastebildekk fire ganger høyere utslipp enn regummiering av dekk. Det er i hovedsak fordi nye råvarer påvirker utslippet mest. Men selve produksjonsprosessen og logistikken påvirker også utslippene.  

– Ved produksjon av premium regummieringsmateriale brukes samme teknologi i gummiblandingen og på mønsteret som ved produksjon av nye dekk. Regummierte dekk er kostnadseffektive og bærekraftige. Det er et godt alternativ fordi tilgjengeligheten er god. Lagerprodukter kan leveres umiddelbart og regummieringen av kundens egne dekk tar kun rundt to uker, sier Kjell Vidar Aaserud.

Husk optimale dekk på hver aksling

Dekk på ulike aksler sparer drivstoff på forskjellige måter: Brede dekk for kjøring på asfaltveier har lavere motstand og dekk som er tilegnet byggeplasser kan ha opptil dobbelt så stor rullemotstand. Dette er fordi dekkene er mer robuste og har forskjellige egenskaper når det gjelder grep.

Vianor tungbilsenter på Berger
Artikler
27.11.2024

Åpner tungbilsenter for dekk på Berger

Les mer
Artikler
24.10.2024

Eksperttips for valg av gode vinterdekk til firmabiler

Les mer
Artikler
03.05.2024

Hvordan velge riktige Anleggsdekk og optimalisere bruken av tyngre maskiner i industrien

Les mer

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Sammen finner vi en løsning som dekker ditt behov.