Sikkerhet i krevende og varierte bymiljøer er viktig for føreren av en arbeidsmaskin. Sesongmessig jobber folk intensivt og timeplanene er stramme. Man kan imidlertid ikke velge forholdene og må ofte jobbe på glatte underlag som stiller spesielle krav til dekkenes grep. I tillegg til sikkerhet er det viktig at arbeidet kan utføres kostnadseffektivt og smidig, selv om vinteren. Sammenlignet med vanlige traktordekk med grepmønstre, kan arbeidet utføres betydelig mer effektivt med spesielle dekk med slitebanemønstre, for eksempel ved snørydding, strøing av veier og på transportruter.
Vanlige traktordekk med kjøremønster er ikke designet for vinterforhold i et urbant miljø. De er best egnet for landbruksarbeid. Men arbeidet skal kunne foregå trygt og raskt selv om vinteren, noe som stiller store krav til dekkene.
Dekk designet for helårsbruk har en gummiblanding som gir godt grep under varierende værforhold. En annen viktig detalj er dekkets slitebanemønster. Et eksempel på M+S-merkede dekk er Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI, som er den nye generasjonen dekk som har et knastmønster med lameller. En gummiblanding for nordiske forhold gir lav rullemotstand og god slitestyrke, noe som er viktige egenskaper for dekk i Hakkapeliitta TRI-produktfamilien.
– Dekkets M+S knastmønster og helårsgummiblanding gir utmerket grep og trygg håndtering. Sammenlignet med grepet til et tradisjonelt dekk med et drivmønster, gir Hakkapeliitta TRI bedre grep, noe som resulterer i kortere bremselengder. Dekkets trekkraft er utmerket, noe som gir bedre effektivitet, for eksempel ved snørydding og strøing av veier samt på transportveier, sier kjell Vidar Aaserud, produktsjef hos Vianor Norge.
Store forskjeller i drivstofforbruk
Det antas generelt at spesialdekk er dyre, men de kan ikke sammenlignes direkte med vanlige traktordekk. Det billigste dekket er ikke alltid det mest kostnadseffektive dekket i løpet av et dekks livssyklus.
"Kjøpesummen på spesialdekk kan være høyere, men helhetsbildet er ikke så enkelt. Hvis arbeidet kan gjøres mer effektivt, forbedres lønnsomheten umiddelbart. I løpet av en arbeidsdag kjører du for det meste på bart og hardt underlag, noe som reduserer drivstofforbruket betydelig på spesialdekk. Sammenlignet med vanlige traktordekk er timeresultatet på et helt annet nivå når maskinen har spesialdekk, sier Aaserud.
Knastmønstrede dekk med lavere rullemotstand sparer liter med drivstoff, noe som også reduserer karbondioksidutslippene. Sammenlignet med vanlige traktordekk kan spesialdekk spare over ti prosent drivstoff. Selv vanlige premium traktordekk kan ha opptil dobbelt så stor rullemotstand som spesialdekk.
Dekk bør velges i henhold til oppgavene
Utgangspunktet for valg av dekk bør være hvilken type arbeid maskinen skal gjøre. Mange entreprenører kjøper forskjellige dekk til sommer- og vinterarbeid, og dekkene kan deretter optimaliseres etter arbeidet. Det er selvfølgelig en stor investering å kjøpe to dekksett, men tar du hensyn til kostnadene gjennom dekkenes livssyklus blir det lønnsomt
Vianor har skreddersydde dekk- og felgalternativer for alle formål. Spesielt er det lagt vekt på å sikre at dekkene passer nøyaktig til arbeidsmaskinen.
– Når du velger spesialdekk til en traktor, kan det hende at dekkstørrelsen må endres. Hos Vianor har vi omfattende kunnskap om hvilke dekk som passer til ulike typer maskiner. For eksempel, på en firehjulsdrevet traktor, bør du være oppmerksom på at forhjulene har litt høyere drivkraft enn bakhjulene. Hvis dekkstørrelsen må endres, sørger vi for at de nye dekkene ikke sliter for mye på kraftoverføringen, sier Aaserud.
Ytterligere informasjon:
Kjell Vidar Aaserud, produktsjef TBR/Heavy Tires, tlf 911 86 053
Vianor er den største dekk- og bilservicekjeden i Norden og en forløper innen digitale dekktjenester. Vi har 175 egne serviceverksteder og et omfattende Vianor-partnernettverk i Norge, Sverige og Finland. Vi tilbyr et bredt spekter av dekk samt dekk- og bilservicetjenester – med høy kompetanse og hyggelig betjening.