Kontakt vårt salgsteam for mer informasjon
Bratte bakker, dårlige veier og ustabilt vær er blant de mange utfordringene Slinde Transport møter i sin daglige drift. Vianor hjelper Slinde Transport med å overvinne hindringer med dekkekspertise og en 24/7 serviceavtale.
– Riktig type lastebildekk er avgjørende for å holde virksomheten vår trygg, økonomisk og miljømessig bærekraftig, sier Arne Slinde Ahlin, som er ansvarlig for det veletablerte transportselskapet.
Suksess gjennom tre generasjoner
Historien om Slinde Transport går tilbake til 1943: midt under andre verdenskrig kom Arne Slinde og en nabo på ideen om å produsere eplebrett og transportere dem til Trondheim. Nå, over 80 år og tre generasjoner senere, har Slinde Transport 60 ansatte, 50 biler og en omsetning på rundt 95 millioner kroner årlig. Selskapet har posisjonert seg som en sentral aktør i transport av vekselcontainere til de store speditørene i Norge.
Forklaringen på suksessen?
– Vi har fått gode råd underveis, har vært kvikke og kanskje ligger det litt i genene også, ler Arne Slinde Ahlin, som bærer samme navn som bestefaren.
Slinde Transport har samlet alle sine tjenester i Håbakken. Med i underkant av 4,5 timer til Oslo og 3 timer til Bergen, er Håbakken et perfekt knutepunkt for all trafikk mellom Øst- og Vestlandet. Å operere fra ett sted gjør logistikken enklere og miljøgevinstene større. Men å holde en virksomhet i gang med 50 lastebiler og ulike tilleggstjenester krever også planlegging, dyktighet, litt flaks – og ikke minst gode dekk.
Krevende kjøreforhold krever pålitelige dekk
Mange av Slinde Transports ruter krysser høye fjell og dype daler, og veiene er ikke alltid i den beste standen. I tillegg skifter været ofte raskt, noe som kan snu den mest grundige planleggingen på hodet. Det er her - blant alle problemene og utfordringene som kan oppstå – at lastebildekk av høy kvalitet og utvidede dekktjenester kommer inn i bildet. Tre generasjoner Slinde Ahlin har forstått viktigheten av å investere i de riktige dekkene fra et logistisk, sikkerhetsmessig og økonomisk perspektiv.
– De ansattes lønn og kjøp av dekk er våre største utgiftsposter, bemerker han.
– Det er viktig å velge dekk i riktig materiale og med riktige egenskaper for oppgaven vi skal løse. Vi ender ofte opp med en blanding av forskjellige dekk – det er til syvende og sist også et spørsmål om budsjett.
Etter å ha rådført seg med Vianor har Slinde Transport valgt Nokian Tyres og Giti Tire for sine lastebiler.
– Nokian Tyres-produkter opprettholder den høyeste kvaliteten med perfekt veigrep uansett underlag, mens dieselforbruket holdes nede. Giti, derimot, har det beste grepet og lastekapasiteten i forhold til prisen.
Vianor hjelper til med å holde hjulene i gang
Det er syv år siden Slinde Transport hyret Vianor som leverandør av alle dekk til lastebilflåten, inkludert en serviceavtale som gjelder over hele landet, til alle døgnets tider, hele året.
Jan Helge Christensen, salgs- og kundesjef i Vianor, beskriver Slinde Transport som en strukturert og profesjonell kunde.
– Vi møtes regelmessig for å evaluere virksomheten og planlegge for det kommende året: Hvilke endringer er gjort? Hvilke avvik er det i kjørelengdelisten? Og hvor stort er antallet biler? sier Jan Helge Christensen.
– I den daglige driften styrer våre trafikledere kontakten med sjåførene og fanger opp spesifikke behov.
Arne Slinde Ahlin er også fornøyd med samarbeidet. – Vianor gir oss gode råd, har et godt nettverk av servicesentre og er serviceinnstilt. Vi har et veldig godt forhold, sier han.
Slinde Transport
Sted: Håbakken, Lærdal, Norge
Etablert: 1943
Omsetningsklasse: 95 millioner kroner
Antall ansatte: 60
Kjøretøy: 50 lastebiler (kranbiler, transportbiler og varebiler)