Grep er førsteprioritet for søppelbilene
Å kjøre søppelbil er alt annet enn enkelt: Det er hundrevis av stopp og starter hver dag , rygging ned smale stier og parkering i bratte bakker. Slike forhold krever ekstremt grep, understreker Verdis' flåtesjef Harri Hietala.
Verdis Oy har rundt 450 ansatte fordelt på 14 lokasjoner i Finland, og om leverer avfallshåndteringstjenester til private og offentlige aktører i alle størrelser. Det er en del av Verdis Group, som sysselsetter rundt 2000 mennesker over hele Norden.
"- De fleste av Verdis' over 300 kjøretøy er avfallskomprimatorer. De krever maksimalt grep, spesielt om vinteren. Siden de kjører kortere avstander er lav rullemotstand ikke like viktig som grep, som er aller viktigst."
Tradisjonelt har kun pigger gitt grepet som trengs for å holde en søppelbil i gang på glatte veier, men takket være den nylige utviklingen av piggfrie dekk, er mange nå egnet for de utfordringene den nordiske vinteren disker opp med.
"Vi tar sikte på å minimere bruken av pigger uten at det går på bekostning av sikkerheten. På den måten er planleggingen av dekkskift på flåten vår mer fleksibel, og vi sliter mindre på veiene enn med pigger», forklarer Hietala.
I fjor vinter testet Verdis nye piggfrie Giti Tire GSW226 foran og regummierte Nokian Tyres Noktop Hakkapeliitta E2 på de andre akslene på noen av søppelbilene sine. Ifølge Hietala fikk begge dekktypene positive tilbakemeldinger.
For å sikre at dekkene ikke sklir under hundrevis av starter og stopp, har Verdis bedt om at Vianor seiper fordekkene før de monteres på søppelbilene. Seipemaskinen kutter små sporer i dekkets slitebane for bedre grep på glatte overflater som våte veier, is eller snø.
"Seiping gir oss maksimalt grep uten pigger. Det er ikke mange seipemaskiner i Finland, men Vianor er i stand til å levere dekk som er seipet», fremhever Hietala.
Regummierte lastebildekk er klima- og budsjettvennlige
Verdis har lenge brukt regummierte dekk. Nylig begynte selskapet å gå over fra Nokian Tyres Noktop 21 til Nokian Tyres Noktop Hakkapelitta E2 for å maksimere vintergrepet.
Regummiering er spesielt populært i Norden, hovedsakelig på grunn av det tøffe vinterværet og veiforholdene som forsterker viktigheten av passende dekk med tilstrekkelig slitebane.
Omtrent en fjerdedel av lastebil- og bussdekkene som produseres i Europa er regummiert. Etter hvert som klima- og miljøspørsmål kommer øverst på den globale agendaen, øker viktigheten av regummiering. I følge en Vianor-studie slipper produksjon av et nytt dekk i Europa ut omtrent 160 kg CO2 i gjennomsnitt, mens regummiering av en eksisterende dekk slipper ut omtrent 40 kg.
«Jeg tror at vi vil se en kontinuerlig etterspørsel. Regummiering er en velkjent, velprøvd og relativt enkel måte for bedrifter å redusere utslippene sine på», sier Janne Ruhanen, salgsdirektør for on-road-produkter hos Nokian Heavy Tyres.
Vianor har to regummieringsfabrikker i Norge, der dekkstammer i god stand er utstyrt med førsteklasses Nokian Tyres Noktop-slitebaner. Regummiering er en perfekt match for Verdis' verdier: kvalitet, miljøvern, energieffektivitet og arbeidssikkerhet. "Regummiering sparer både ressurser og penger, og vi har vært veldig fornøyde med Nokian Tyres Noktop-produktene", sier Hietala.
Med Vianor er hjelpen alltid nær
Vianor har samarbeidet med Verdis i ca. 15 år. I det siste har partnerskapet tatt nye steg fremover, ettersom Vianor har blitt Verdis' nummer én dekkpartner, og tar seg av mer enn 90 prosent av selskapets dekkrelaterte oppgaver.
"Det var en enkel overgang fordi vi kjente Vianors servicesentre og ansatte. Vi var sikre på at de forstår behovene våre og kan håndtere jobben", sier Hietala.
Den rimelige prisen, det brede servicenettverket, det omfattende dekktilbudet med muligheter for ekstremt grep og regummiering og seiping av høy kvalitet, var også viktige faktorer for valget av Vianor, opplyser Hietala.
"Avfallshåndteringstjenester er kritiske for alle og må fungere godt. Vår jobb er å levere produkter og tjenester for å holde Verdis' virksomhet i gang under alle forhold", sier Pekka Nurme, Vianors salgssjef for flåten.
Ettersom Verdis opererer i to skift og store deler av flåten er på veien fra tidlig morgen til sen kveld, er tjenesten VianorFlex 24/7 avgjørende for selskapet. Takket være servicen er Vianors eksperter klare til raskt å hjelpe Verdis’ personell, uansett når eller hvor de blir overrasket av et ødelagt dekk.
"Punkteringer ser alltid ut til å skje om natten og langt unna nærmeste by. Det er Murphys lov!" ler Harri Hietala. Men spøk til side, tid er bokstavelig talt penger for Verdis. Hvis søppelbilene er forsinket, kan det hende at selskapet må betale kontraktsmessig kompensasjon.
"- Samarbeidet med Vianor har fungert godt. Våre kontaktpersoner der er veldig lydhøre og klare til å løse eventuelle problemer raskt og proaktivt", sier Hietala.
Verdis Oy
Sted: Finland
Etablert: 2002. Har tidligere vært kjent under navnene HFT Network, RenoNorden og Urbaser. Verdis siden 2023.
Omsetningsklasse: Omtrent 70 millioner euro i året
Personell: 450 fordelt på 22 steder
Kjøretøy: 260 lastebiler, for det meste avfallskomprimatorer, mer enn 300 kjøretøy totalt, inkludert varebiler og tilhengere.
Nokian Tyres Noktop regummierte lastebil- og bussdekk tilbyr et kostnadseffektivt og ansvarlig alternativ av høy kvalitet til nye dekk. Nokian Tyres Noktop-slitebanen kan brukes på bedriftens eksisterende dekkstammer som vanligvis regummieres minst to ganger, avhengig av tilstanden. Finn ut mer om regummiering av dekk for bedrifter.
Giti lastebildekk gir sikker kjøring og utmerket valuta for pengene. Giti Tire, som har operert i dekkindustrien i over 70 år, er en av verdens største dekkprodusenter.
La Vianor holde hjulene i gang, slik at du kan konsentrere deg om kjernevirksomheten din. Våre eksperter ser frem til å finne den riktige løsningen for din bedrifts dekkbehov. Kontakt salgsavdelingen direkte eller finn nærmeste Vianor-servicesenter.