« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

Hva innebærer ulike typer bilservice?

En bilmekaniker utfører en inspeksjon inne i bilen – årlig service, intervallservice og oljeskift sikrer kjøretøyets sikkerhet og funksjonalitet.

Som bileier kan det være en utfordring å vite hvilken bilservice som skal utføres til riktig tid. Her kommer et par ting du kan ha i bakhodet, som gjør valget enklere når varsellampene begynner å lyse.

Bilprodusentens serviceintervaller

Alle biler har bestemte tids- eller lengdeintervaller som angir når bilen bør vedlikeholdes og disse er det bilprodusentene som definerer. Serviceintervaller oppgis alltid i kjørte kilometer og/eller tidsintervaller, for eksempel 3 000 kilometer/12 måneder, avhengig av hva som inntreffer først. Følger du disse intervallene, vil bilen mest sannsynlig holde seg i god stand. Mange bilprodusenter har dette som en forutsetning for at garantien skal holdes gyldig. Det er forskjell mellom intervallservice for fossildrevne biler og elbiler.

– Nyere og moderne biler har mer tilpasningsdyktige vedlikeholdsprogrammer med lang levetid, hvor det planlagte serviceintervallet avhenger av kjøreforhold, kjørestil, kjørelengde og tid, sier bilservicesjef i Vianor AS, Harald Nordseth. 

Oppdag fremtidige problemer

De planlagte servicene, som oftest kalt originalservice eller intervallservice, inkluderer også sjekk av viktige funksjoner, noe som kan bidra til å avverge skader og forutse behovet for reparasjoner.

– Man kan for eksempel avdekke at bremsecaliperen sitter fast, eller at bremseklossene sannsynligvis bør skiftes etter neste serviceintervall. På denne måten får du en mer forutsigbar hverdag, og du får umiddelbart ordnet opp i problemer som potensielt kan forverres over tid, fortsetter Nordseth.

Årlig service for eldre biler

For eldre biler som ikke lenger følger produsentens vedlikeholdsprogram, er en årlig service det beste valget. En slik service er generelt sett mindre omfattende enn en intervallservice. Dersom den gjøres i henhold til vedlikeholdsprogrammet, er den også å regne som planlagt vedlikehold. Tidligere hadde man skreddersydde servicer basert på sesong, men det er ikke lenger nødvendig.

– I tillegg til den årlige servicen, er det en god idé å sjekke om girkassen trenger ytterligere vedlikehold. På eldre biler er det fort gjort å gå glipp av disse sjekkene, men de bør absolutt gjennomføres. For eksempel bør giroljen skiftes regelmessig, særlig på biler med automatgir, sier Nordseth.

Gjør det lettere å selge

En annen bonus ved å følge intervallservicene og lagre servicehistorikken, er at det blir enklere å selge bilen. Hvis du er kjøper derimot, er det ikke nødvendigvis slik at selgeren har full oversikt. Da kan det være lurt å ta med bilen og all informasjonen du har om den, til et verksted.

– Dersom det er vanskelig å velge riktig service, er det hjelp å få på bilverkstedet. Ta med den dokumentasjonen du eventuelt har, som servicebok og sjekklister fra tidligere servicer, og få utført en tilstandsrapport for å sikre riktig valg av service, sier Nordseth.

Vianors vedlikeholdstips

- Gjennomfør vedlikehold i tide slik at bilen alltid er i god stand og garantien gyldig. Dersom intervallservicer er utført i henhold til bilens vedlikeholdsprogram, er det svært nyttig når bilen skal selges.

- Årlig service er et godt valg for eldre biler, men vær oppmerksom på at navn og innhold på slike servicer kan variere, og du bør undersøke slik at du finner riktig service for akkurat din bil.

- Sesongbasert service er ikke lenger nødvendig.

- Hvis bilens servicehistorikk er ukjent kan en tilstandsrapport bidra til å avdekke bilens tilstand og eventuelle behov for vedlikehold.

Bilservice fra Vianor.
Vi gjør bilen din klar for enhver reise.
Våre bilservicetjenester
To bilmekanikere kontrollerer en hvit bil