Regelmessig oljeskift forhindrer motorerosjon og reduserer drivstofforbruket. Det anbefales å ta oljeskift etter ca hver 3000 kjørte mil. Dette gir mindre slitasje på motoren samtidig som drivstofforbruket ditt blir lavere. Men glem ikke å bytte oljefilteret samtidig. Gjør du det reduseres effekten av oljeskiftet betydelig.
Korrekt intervall for oljeskift
På 1990-tallet var det som oftest behov for oljeskift etter 500 mil. På dagens bilmodeller har det økt til 3000, så oljen holder betydelig lenger enn før. For korrekt intervall på din bil, anbefales det å sjekke bilens brukermanual.
– Noen tror at det holder å bytte oljefilter kun ved annethvert oljeskift. Sannheten er at selve oljen klarer seg lenger enn filteret. Oljefilteret blir skittent og slitt etter noen tusen mil. Det betyr at du alltid må bytte filteret når du skifter oljen. Gjør du ikke det flyter oljen ned i motoren uten å bli filtrert. I ytterste konsekvens skader det bilens motor, sier Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor Norge.
Har du dieselmotor er det enda viktigere å utføre oljeskift i tråd med anbefalinger fra verkstedet. Det er fordi motorens partikkelfilter slipper gjennom en del brensel som blandes med motoroljen og fortynner den under forbrenningsprosessen.
Slik velger du riktig type olje for din bil
Det finnes mange ulike klassifiseringsstandarder for olje du må ta hensyn til når du velger din type. De to viktigste for personbiler er graden av viskositet og ACEA-klassifiseringen.
– Viskositeten, eller hvor flytende oljen er, angis med to tall. Det kan for eksempel være 10W-30. De første tallene viser hvor flytende oljen er i høye temperaturer. Høyere siffer angir en olje som klarer seg godt i høye temperaturer, forteller Nordseth.
ACEA-klassifisering viser hvilket formål oljen er beregnet for. A-klassen er for bensindrevne personbiler, klasse B er for dieselmotorer, klasse C er tilegnet personbiler som har en katalysator eller partikkelfilter og klasse E er for tunge kjøretøy. Nummeret etter bokstaven angir bruksområde for oljen; et høyere tall betyr en mer krevende oljeklasse.
Feil type olje? Da ryker garantien
Har du en motorgaranti må du være ekstra forsiktig med hvilken type olje du bruker. Hvis den ikke står i stil med verkstedets krav, så gjelder sannsynligvis ikke garantien din lenger.
– Du må kunne bevise hvilken type olje som er i motoren. Hos Vianor registreres alltid oljens produktnummer når vi utfører et skift. Det gjør det enkelt å kontrollere i ettertid, og vi tar alltid ansvar for at motoren fylles med riktig olje, sier Nordseth.
Dette må du huske ved oljeskift:
- Bytt alltid filteret når du skifter olje – et skittent filter vil ødelegge effekten av den nye oljen.
- Oljeskift skal gjøres regelmessig. Biler med dieselmotor er spesielt følsomme da de har et partikkelfilter som gjør at motoroljen fortynnes med tid.
- Ved valg av motorolje skal oljens viskositet og ACEA-klassifisering kontrolleres.
- Bilen skal ha motorolje som oppfyller bilprodusentens krav. Da gjelder også en eventuell motorgaranti ved motorskade.
- Hvis du har en oljesensor må den nullstilles – hvis ikke registreres ikke skiftet.
Les også: Fikser du på bilen selv? Dette må du være oppmerksom på
Vianor kan hjelpe deg med oljeskiftet slik at du øker levetiden på bilens motor. Finn ditt nærmeste Vianor-verksted her.