Det anbefales å ta oljeskift omtrent etter hver 3000 kjørte mil. Dette gir mindre slitasje på motoren samtidig som drivstofforbruket ditt blir lavere. Det mange derimot ikke vet, er at du må bytte oljefilteret samtidig. Gjør du ikke det reduseres effekten av oljeskiftet betydelig.  

 

På 1990-tallet var det ofte behov for et oljeskift etter 500 mil. På dagens bilmodeller har det økt til 3000, så oljen holder betydelig lenger enn filteret. For korrekt intervall på din bil, anbefales det å kontrollere bilens brukermanual. 

– Noen tror at det holder å bytte oljefilter kun ved annethvert oljeskift. Sannheten er at selve oljen klarer seg lenger enn filteret. Oljefilteret blir skittent og slitt etter noen tusen mil. Det betyr at du alltid må bytte filteret når du skifter oljen. Gjør du ikke det flyter oljen ned i motoren uten å bli filtrert. I ytterste konsekvens skader det bilens motor, sier Harald Nordseth, servicesjef Vianor Norge.  

Har du dieselmotor er det enda viktigere å utføre oljeskift i tråd med anbefalinger fra verkstedet. Det er fordi motorens partikkelfilter slipper gjennom en del brensel som blandes med motoroljen og fortynner den under forbrenningsprosessen.  
 

Slik velger du riktig type olje for din bil  

Det finnes mange ulike klassifiseringsstandarder for olje du må ta hensyn til når du velger din type. De to viktigste for personbiler er graden av viskositet og ACEA-klassifiseringen. 

– Viskositeten, eller hvor flytende oljen er, angis med to tall. Det kan for eksempel være 10W-30. De første tallene viser hvor flytende oljen er i høye temperaturer. Høyere siffer angir en olje som klarer seg godt i høye temperaturer, forteller Nordseth.  

 
ACEA-klassifisering viser hvilket formål oljen er beregnet for. A-klassen er for bensindrevne personbiler, klasse B er for dieselmotorer, klasse C er tilegnet personbiler som har en katalysator eller partikkelfilter og klasse E er for tunge kjøretøy. Nummeret etter bokstaven angir bruksområde for oljen; et høyere tall betyr en mer krevende oljeklasse.  

 

Feil type olje? Da ryker garantien  

 

Har du en motorgaranti må du være ekstra forsiktig med hvilken type olje du bruker. Hvis den ikke står i stil med verkstedets krav, så gjelder sannsynligvis ikke garantien din lenger.  

 

– Du må kunne bevise hvilken type olje som er i motoren. Hos Vianor registreres alltid oljens produktnummer når vi utfører et skift. Det gjør det enkelt å kontrollere i ettertid, og vi tar alltid ansvar for at motoren fylles med riktig olje, sier Nordseth.  

 

Dette må du huske ved oljeskift:  

  • Bytt alltid filteret når du skifter olje – et skittent filter vil ødelegge effekten av den nye oljen. 
  • Oljeskift skal gjøres regelmessig. Biler med en dieselmotor er spesielt følsomme da de har et partikkelfilter som gjør at motoroljen fortynnes med tid.  
  • Ved valg av motorolje skal oljens viskositet og ACEA-klassifisering kontrolleres. 
  • Bilen skal ha motorolje som oppfyller bilprodusentens krav. Da gjelder også en eventuell motorgaranti ved motorskade.  
  • Hvis du har en oljesensor må den nullstilles – hvis ikke registreres ikke skiftet.  

 

Les også: Fikser du på bilen selv? Dette må du være oppmerksom på 

 

Vianor kan hjelpe deg med oljeskiftet slik at du øker levetiden på bilens motor. Finn ditt nærmeste Vianor-verksted her.   

Vanlig oljeskift hjelper deg med å holde bilmotoren i orden. Med oljeskift hos Vianor benyttes riktig type kvalitetsolje til bilen din, noe som forlenger motorens livssyklus.

Be om pristilbud

Startpris fra 2505kr

Vianor Oljeskift Pluss er en årlig bilservice som sikrer at kjøretøyet ditt fungerer optimalt. Gjennom regelmessig bilservice forlenger du bilens levetid, og vi kan oppdage og utbedre eventuelle problemer før skaden oppstår.

Regelmessig intervallservice sørger for at bilen din fungerer som den skal mellom servicene. Med intervallservice forblir bilprodusentens garanti gyldig og med eventuell veiassistanse kan du kjøre bekymringsløst.

Be om pristilbud