Dårlige veiforhold, hull og glass i veien, eller et ublidt møte med en fortauskant; punktering skjer når man minst venter det. Når uhellet først er ute, er det viktig å vite hva man skal gjøre. Finn ut hva du bør gjøre ved en punktering og hvordan du kan forhindre dekkskader.
Hva man bør gjøre ved en punktering
Når et dekk punkterer begynner bilen ofte å trekke mot siden, spesielt hvis trykket synker raskt. Når det skjer, bør du umiddelbart forsøke å stoppe bilen på første trygge stoppested.
Hvis du må stoppe nær veien, husk først å ta på refleksvesten du er pålagt å ha i bilen i tilfelle bilstans, sett på nødblinklys og plasser varseltrekanten med tilstrekkelig avstand fra bilen din for å advare andre sjåfører.
Hvis bilen har et reservehjul, kan du montere dette og deretter fortsette reisen til nærmeste dekkverksted. Mange nyere bilmodeller kommer imidlertid ikke med et tradisjonelt reservehjul, men har i stedet et reparasjonssett eller såkalt «run flat»-dekk som kan brukes en kort periode selv etter punktering.
Hvis du kan bruke reparasjonssettet eller montere reservehjulet på en trygg måte, kan du deretter kjøre videre til nærmeste serviceverksted. Husk at du bør følge produsentens maksimale anbefalte hastighet for reservehjulet, som vanligvis er 60-80 kilometer i timen.
Hvis det derimot ikke er mulig å bytte dekket eller bruke reparasjonssettet, eller hvis du er usikker på hvordan det skal gjøres, er det tilrådelig å ringe etter hjelp.
Run flat-dekk
Run flat-dekk er designet for å kunne kjøres midlertidig selv uten trykk. Hensikten med disse dekkene er å unngå avbrudd i reisen ved en punktering, slik at man kan kjøre direkte til nærmeste dekkverksted.
Run flat-teknologien er basert på en dekkstruktur som er stivere enn normalt, som tillater kortvarig kjøring uten dekktrykk. Avhengig av dekkmodellen, produsenten og kjøretøyets last, kan run flat-dekk kjøres en avstand på 50-150 kilometer selv etter at punkteringen har funnet sted.
Etter at et run flat-dekk har punktert, bør det ikke kjøres i samme hastighet som et intakt dekk. Produsentspesifikke anbefalinger varierer, men generelt sett er 80 kilometer i timen den anbefalte makshastigheten for run flat-dekk etter en punktering.
Run flat-dekk kan identifiseres gjennom merking fra produsenten. For eksempel kan denne typen dekk fra Nokian Tyres gjenkjennes ved FRT-merkingen (Flat Run Technology).
Kan run flat-dekk repareres?
Den spesielle strukturen til run flat-dekk resulterer i utfordringer for reparasjon ved punktering. Noen dekkprodusenter tillater allikevel reparasjon av disse dekkene, etter skjønn fra en kvalifisert fagperson. På den andre siden er det flere produsenter som uttrykkelig forbyr reparasjon av run flat-dekk ved en alvorlig dekkskade som en punktering.
Ved å kjøre til ditt nærmeste Vianor-serviceverksted kan du få hjelp med run flat-dekk hvis de har blitt utsatt for skade. Vi vil gjøre en vurdering i henhold til hvorvidt dekket kan repareres, eller om det er nødvendig å skifte det ut – i så fall kan vi hjelpe deg med å velge et nytt dekk.
Hvordan unngå punktering
Dekkskader er alltid like kjedelige, og de har det med å dukke opp på verst tenkelige tidspunkt. Heldigvis finnes det noen enkle tiltak man kan gjøre for å forebygge punktering.
Riktig dekktrykk
Et enkelt, men samtidig svært viktig tiltak for å forhindre dekkskader er å sørge for riktig lufttrykk i dekkene. I moderne stålforsterkede dekk fører kjøring med for lavt lufttrykk til mye ekstra belastning på dekkene. Med lavt trykk fungerer ikke dekkene som de skal og beholder ikke sin riktige form. For lavt dekktrykk gjør også at dekkene slites ut raskere, og eksponerer dem for skader. Kjøring over skarpe kanter eller hull i veien fører enda fortere til skader når det ikke er tilstrekkelig med luft i dekkene.
Feil dekktrykk er også en sikkerhetsrisiko, da dekkenes kjøreegenskaper ikke er optimale med for lavt eller høyt trykk. Husk også at tyngre last gjør det nødvendig å sjekke trykket. Når du kjører med tyngre last, er det tilrådelig å øke dekktrykket i henhold til bilprodusentens anbefalinger.
Tenk også over at lufttrykket i dekkene bør overvåkes aktivt, og justeres med jevne mellomrom – vi anbefaler å sjekke dekktrykket en gang i måneden. Ved en månedlig sjekk av lufttrykket kan du også inspisere dekket og felgen for skader som kan forårsake luftlekkasje.
Passende fart og fornuftig kjørestil
Dekk blir som oftest skadet på grunn av kutt eller annen ytre påvirkning. Det er ikke alltid mulig å unngå de minste skarpe objektene, men det er mulig å unngå de største risikofaktorene ved å tilpasse kjørestilen din.
Norges langstrakte veinett varierer i tilstand, samtidig som skiftende værforhold kan forverre veioverflaten. Hull i veien er en vanlig årsak til punktering, der spesielt hull med skarpe kanter kan skade dekket. Med en forutseende kjørestil og passende fart kan du oppdage hindringer i tide, og enten bremse ned eller unngå dem for å forhindre de verste skadene.
På samme måte kan du ved å være oppmerksom også unngå unødvendige sammenstøt med fortauskanter og liknende, som resulterer i ekstra belastninger på dekket.
Riktige dekk
Ved å bruke dekk som passer til kjøretøyet ditt, kan du unngå unødvendig dekkslitasje og sørge for tryggere kjøring. Spesielt i tunge SUV-er og elektriske biler er det viktig å sikre riktig lastekapasitet for dekkene, da feil lastekapasitet sliter dekkene ut raskere og gjør dem mer utsatt for skader.
Du kan enkelt velge riktige dekk ved å sjekke dekkstørrelsene godkjent av bilprodusenten fra bilens registreringsbevis. Hvis du er usikker på hvilke dekk som passer til bilen din eller om dekkstørrelsen er endret fra originalen, kan våre fagfolk gjerne hjelpe deg.
Besøk ditt nærmeste Vianor-serviceverksted der du finner en rekke bil- og dekkservicer, fra bestilling og montering, til inspeksjon. Mange av våre verksteder utfører også hjulstillingskontroll og andre vedlikeholdsservicer for bil.
Tilstand på understell og hjulstilling
Både når du sjekker dekktrykket og bytter dekk, er det alltid lurt å samtidig sjekke om dekkene har jevn slitasje. Hvis dekkene dine slites ujevnt, kan det være forårsaket av problemer med bilens understell.
Ujevn slitasje kan enkelt nok skyldes feil hjulstilling, men unormal slitasje kan også indikere annen skade eller slitasje på understellet. Problemet kan for eksempel ligge hos støtdemperne.
Ujevne dekk akselerer slitasjen på dekkene, som resulterer i økte dekkostnader. De kan også utgjøre en sikkerhetsrisiko, da deres grep, forutsigbarhet og andre kjøreegenskaper kan være forringet.
Hvis dekkene dine ser ut til å slites ujevnt, kan du bestille en hjulstillingskontroll på ditt nærmeste Vianor-serviceverksted. Hvis understellet krever vedlikehold, utfører mange av våre verksteder også omfattende vedlikeholdsservicer for alle typer kjøretøy.
VianorFlex for bedriftskunder
For våre bedriftskunder tilbyr vi vår VianorFlex-service, som sørger for å minimere nedetiden forårsaket av dekkskader. VianorFlex gir rask assistanse til lastebil- og bussjåfører ved punktering av dekk. Les mer om vår VianorFlex-service for bedriftskunder, og få fleksibel assistanse som passer deg.