Pigg eller piggfritt? Premium eller budget? Spesielle EV-dekk? Dette er noen typiske spørsmålene som kunder stiller når de kontakter Vianors servicesentre på jakt etter gode vinterdekk til firmabiler.
Vianors ansvarlige for næringsmarkedet i Norge, Frank Bauge svarer på de tre mest vanlige spørsmålene om vinterdekk, slik at du kan stille bedre informert i kjøpsbeslutning denne sesongen.
Pigg eller piggfritt?
Piggdekk eller piggfrie dekk for vinteren? Det er et spørsmål som dukker opp hvert år når temperaturen begynner å synke. Svaret avhenger av de aktuelle bilene, hvor de brukes og bedriftens prioriteringer.
"Hvis de ansatte hovedsakelig kjører på godt vedlikeholdte hovedveier og tar i bruk en proaktiv kjørestil under isete, snørike og våte forhold, er piggfrie dekk utmerket alternativ. Hvis du alltid vil opprettholde det beste isgrepet, spesielt når du kjører på isete sideveier, anbefaler vi piggdekk», sier Bauge.
Piggfrie vinterdekk fremhever kjørekomfort og lav støy og gir mer fleksibilitet når det kommer til dekkskift, da de kan monteres tidligere på høsten og beholdes på kjøretøyene til langt ut på våren. Piggdekk gir derimot ekstrem sikkerhet også under vanskelige vinterforhold.
Ifølge Bauge har forskjellen mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk blitt mindre de siste årene.
"Grepet til piggfrie premium dekk er nå mye nærmere piggdekk når det gjelder sikkerhet. Og dagens piggdekk – spesielt Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10, for ikke å snakke om EV-versjonen av den – er veldig komfortable, stillegående og enkle å kjøre med.»
Bauge observasjon støttes av finske Tekniikan Maailmaas sammenligning av rullemotstand for vinterdekk som ble gjort i forbindelse med vinterdekktesten i 2024: Den viste at Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 piggdekk hadde lavere rullemotstand enn mange andre piggfrie dekk, noe som gjør dem til piggdekkene med lavest drivstofforbruk og lengst rekkevidde for elbiler. Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 piggfrie vinterdekk hadde lavere rullemotstand enn noen andre testede dekk.
Budget eller premium?
Et annet mye stilt spørsmål gjelder forskjellen mellom billige og premium dekk. De ser like ut, så hva er forskjellen?
«Alle dekk fungerer under visse forhold», forklarer Bauge, og legger til at Vianor tilbyr et bredt utvalg av vinterdekk for varebiler, personbiler og andre kjøretøy. Tilbudet dekker ulike merker og prissegmenter og imøtekommer ulike behov.
«Premiumdekk er imidlertid utviklet for å yte gjennom hele den nordiske vinteren, fra våte veier om høsten til den snødekte vinteren og på isete veier om våren. De er tryggere og mer forutsigbare under alle forhold», bemerker Bauge.
Han legger til at premiumdekk ofte produseres på en mer bærekraftig måte, laget av materialer av høy kvalitet og som er grundig testet. "Som et resultat får du et holdbart vinterdekk som er trygt, komfortabelt og energieffektivt, så i det lange løp er ikke premiumdekk så dyre som de kan virke."
Spesielle dekk for elbiler?
Et tredje spørsmål som Vianors dekkeksperter får mer og mer spørsmål om, er om de skal kjøpe spesielle vinterdekk til elektriske firmabiler.
Det korte svaret er nei. Hvis lastekapasiteten er tilstrekkelig og de tekniske spesifikasjonene ellers stemmer overens, trenger du ikke kjøpe et spesialdekk for elbiler.
Bauges litt lengre svar høres slik ut: «Nokian Tyres premiumdekk er alle egnet for elbiler. Men hvis du er ute etter den beste ytelsen, holdbarheten og komforten i en stillegående elbil av høy kvalitet der det ikke er motorstøy, er spesialmodeller som Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 EV og Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 EV enda bedre.»
Trenger du hjelp til valg av vinterdekk?
Vianors profesjonelle selgere hjelper deg gjerne med å finne de perfekte vinterdekkene for varebiler og personbiler som passer ditt firmas behov.
Kontakt ditt nærmeste servicesenter eller Vianor B2B-salg.
FAKTABOKS
Skjerpet lovgivning om vinterdekk
Våre naboer i Finland og Sverige strammer inn lovkravene, og krever fom 1. desember at vinterdekk må være testet og godkjent for krevende vinterforhold, enten ved hjelp av snøgrepsmerking (3PMSF) eller ved at det er et piggdekk. I Norge har vi foreløpig ikke et slikt formelt krav, men alle sjåfører er pålagt å kjøre med forsvarlige dekk etter vær og føreforhold. M+S-merking (gjørme og snø) alene er ikke nok.
Snøgrep er indikert med et Three-Peak Mountain Snowflake-symbol (3PMSF) som finnes på EU-etiketten og/eller dekkets sidevegg. Det garanterer at dekket er spesielt designet og testet for å ha snøgrepet som trengs for nordiske vinterforhold.
For vinterdekk er minste lovlige mønsterdybde 3 mm, men en minimumsdybde på 4 mm anbefales for å holde deg trygg på slaps eller snø føre.
Med disse kravene i tankene vil mange bileiere være på vei til dekkverkstedet nå i høst. Som den største dekk- og bilservicekjeden i Norden, er Vianor stedet hvor en god del av disse henvender seg for å få hjelp.