« Tilbake til artikler
« Tilbake til artikler

Helårsdekk

Helårsdekk er et begrep som blir brukt på litt ulike måter, men er kort fortalt en dekktype som er et kompromiss mellom sommer- og vinterdekk. Hensikten med slike dekk er at de kan sitte på bilen hele året, slik at man slipper å skifte dekk. Tanken er jo god, men slike dekk holder ganske enkelt ikke mål for klimaet vi har her i landet – bruk sommerdekk på sommeren, og vinterdekk på vinteren.

Hva er helårsdekk?

Det hersker forvirring rundt hva helårsdekk egentlig er. Noen refererer til piggfrie vinterdekk som helårsdekk, men dette stemmer ikke. Faktum er at helårsdekk finnes, men de er ikke egnet for bruk i Norge og Norden. Helårsdekk er en dekkvariant som forsøker å kombinere egenskapene til både sommer- og vinterdekk, og skal på den måten kunne brukes året rundt. De fungerer lenger sør i Europa, der klimaet holder seg mer stabilt og man unngår de store temperatursvingningene vi har her i landet. De er imidlertid ikke forsvarlige å kjøre på her til lands.

Det kan være fristende å la de samme dekkene sitte på bilen hele året, men helårsdekk er faktisk så frarådet i Norge at de færreste dekkforhandlere fører de.

« –Veldig mange tror at de har helårsdekk som de kan bruke hele året. Men det er ikke noe som heter helårsdekk. Vi har piggfrie vinterdekk eller piggdekk som en kategori, og sommerdekk som egen kategori.»

- Robert Sederlid, NAF-senteret i Drammen

Dekk laget for å takle forholdene

Dekkene er en av de viktigste delene på bilen din, og de er laget for takle spesifikke utfordringer. Mønsteret og gummiblandingen som brukes i sommerdekk er tilpasset varme temperaturer, samt kjøring på både tørr og våt veibane, mens vinterdekk er mykere og er best egnet til å brukes i kalde temperaturer, på is og snø. Dekktypene har også ulik krav til mønsterdybde. Et helårsdekk er et forsøk på en kombinasjon av disse, og vil bare yte halvparten så godt under de respektive forholdene.

Egenskapene til sommer- og vinterdekk

Dekkene har hovedansvaret for veigrep, drenering av vann, svinge- og bremseegenskaper. Sommer- og vinterdekk har særskilte egenskaper som gjør at de takler utfordringene som sesongene byr på. Kravet til mønsterdybde er ulik på sommeren og vinteren, der sommerdekk må ha minst 1,6 millimeter dybde, men det anbefales minst 3-4 mm. På vinterdekk er minstekravet 3 millimeter, men det anbefales minst 4-5 mm.

En av sommerdekkenes fremste egenskaper er å drenere bort vann under kjøring på våte veier, dette for å unngå vannplaning. Mønsteret og gummiblandingen som brukes gir også mye bedre grep på både våte og tørre veier, som bidrar til kortere bremselengde, samt gir bedre kontroll og stabilitet i svinger.

Vinterdekk har mer trekkraft, brede slitebaneblokker og ekstra kutt i slitebanen som kalles lameller. Dette hjelper til å gi vinterdekk bedre veigrep om vinteren, spesielt i bakker og svinger, samt at det skyver vekk ansamlinger av snø. Nordiske vinterdekk har også skarpe sidevegger for å gi friksjon og bedre styring ved kjøring på vinterføre.

Når bør du legge om til sommer- eller vinterdekk?

Tidspunktet for å skifte mellom sommer- og vinterdekk styres av vær, kjøreforhold og temperatur. Du burde bytte dekk når kjøreforholdene tilsier det. Tiden for å skifte til sommerdekk er som oftest en gang på våren, når temperaturen stiger og veiene forblir bare. Vise versa, når temperaturen faller på høsten og snø og frost begynner å dukke opp, er det på tide å sette på vinterdekkene. Hvis du derimot bruker piggdekk på vinteren, må disse av senest første mandag etter 2. påskedag, eller 1. mai om du befinner deg i Nordland, Troms eller Finnmark.

Er du usikker på når du burde legge om til sommer- eller vinterdekk, er du selvfølgelig alltid velkommen til våre verksteder, der vi vil hjelpe deg videre på veien med gode råd og tips!

Piggfrie vinterdekk er ikke helårsdekk

Noen refererer også til vinterdekk uten pigger, også kalt friksjonsdekk, som «helårsdekk», og lar de bli sittende på året rundt. Dette frarådes på det sterkeste, da vinterdekk ikke er egnet for kjøring i sommertemperaturer. Den myke gummiblandingen blir enda mykere i varme temperaturer, og gir nedsatt veigrep, lengre bremselengde, og øker sjansen for vannplaning. Det kan føre til farlige situasjoner. Flere eksperter og institusjoner, deriblant NAF, mener det burde være forbud mot å bruke vinterdekk på sommeren.

Vi skifter dekkene dine hos Vianor

Når tiden er inne for dekkskifte på enten våren eller høsten, kan våre dyktige fagfolk ta seg av jobben. Med vår hjulskiftservice får du en komplett pakke, som inkluderer kontroll av dekkene, sjekk av riktig lufttrykk, boltpose og etterstramming.

Du kan enkelt bestille time på nettet, og vi har fleksible tider som passer din timeplan. Er du kunde på vårt dekkhotell, sørger vi også for oppbevaring og vasking av dekkene, samt gir deg beskjed når det er på tide med et hjulskifte.

God tur og trygg reise!

På tide med nye dekk?
Sjekk ut Vianors brede utvalg av dekk.
Med 30 dagers fornøydgaranti.
Kjøp dekk