Hvorfor du burde skifte til sommerdekk

På sommerhalvåret er reglene for dekkskifte noe annerledes enn de er på vinteren, ettersom du i teorien kan kjøre rundt på vinterdekk hele sommeren, så lenge de er piggfrie. Dette anbefales imidlertid ikke, blant annet fordi vinterdekk er laget av mykere gummi enn sommerdekk, og står i fare for å bli enda mykere i sommervarmen – dette resulterer både i dårligere veigrep og raskere slitasje på dekkene.

Både mønstrene og gummiblandingen som blir brukt i sommerdekk er tilpasset varmere temperaturer, som gjør at sommerdekk gir det beste veigrepet om sommeren, uansett om du kjører på våte eller tørre veier.

Det er likevel en del som kjører rundt med piggfrie vinterdekk hele året. Dette kan rett og slett være farlig. Studier viser at sjansen for å havne i en alvorlig ulykke på veien øker betydelig, hovedsakelig grunnet elementer som nedsatte bremseegenskaper og vannplaning. Vinterdekk er rett og slett ikke optimalisert for bruk i sommervær, spesielt når det er vått på bakken.

Kjøreforholdene varierer og overrasker

Man behøver ikke å være meteorolog for å vite at Norge er et land med store sesongmessige endringer. Når vi nordmenn tenker på sommer, liker vi å se for oss strålende solskinn, grilling og bading – men dette stemmer dessverre ikke alltid med realiteten. 

Vi har mye nedbør i Norge, spesielt i sommerhalvåret, og det betyr våte veier. Basert på hvor i landet du hører til, vil du oppleve mellom 100-200 nedbørsdager hvert eneste år. Dette resulterer i mye glatte veier, som er en av de største farene for ulykker på norske veier. Et riktig dekk kan utgjøre forskjellen når en situasjon oppstår.

På regnvåte sommerveier er sommerdekk helt overlegne, både når det kommer til komfort og sikkerhet. Når du kjører i høyere hastigheter på rundt 80 km/t og over, kan forskjellen i bremselengde mellom piggfrie vinterdekk og sommerdekk i god stand være mer enn 12 meter.

Fordeler med å skifte til sommerdekk

  • Sommerdekk stopper raskere enn vinterdekk når det er vått føre
  • Sommerdekk hjelper til med å forhindre vannplaning
  • Sommerdekk gir deg en mer komfortabel og nøyaktig kjøring på våte veier
  • Selv slitte sommerdekk har bedre veigrep enn nye vinterdekk på våte veier
  • Det tryggeste og mest økonomiske valget for sommerkjøring
  • Tester og studier viser at sikkerheten øker betraktelig

Hvilke sommerdekk bør du skifte til?

Nye og gode dekk er selvsagt alltid det beste. Da vil du være forsikret om at mønsteret på dekkene fortsatt holder mål, samt at mønsterdybden ikke har blitt slitt bort. Dette er spesielt viktig for å få unna vann og senke faren for vannplaning.

Lovverket sier at mønsterdybden på sommerdekk må være minst 1,6 millimeter, men eksperter og fagfolk mener at det blir litt for lite og anbefaler minst tre millimeter mønsterdybde.

Hvilke dekk som passer best for akkurat deg vil variere, blant annet basert på hvordan du vanligvis kjører, og hvilke preferanser du har. Det kan dreie seg om:

  • Størrelse på bilen
  • Hvor langt og i hvor stor hastighet du vanligvis kjører
  • Hvor kraftig bilen er
  • Om du kjører elbil eller hybridbil
  • Om du kjører mest på landevei, motorvei eller i tettbygde strøk

Vi har et stort utvalg sommerdekk du kan velge blant her hos Vianor, slik at du skal kunne finne dekket som passer deg best.

Når bør man skifte til sommerdekk?

Fristen for å skifte til sommerdekk vil variere noe, men den offisielle datoen for å ta av piggdekkene er første mandag etter 2. påskedag, som ofte vil falle en gang i april. Merk derimot at vær og føre kan overkjøre denne regelen, og det er opp til bilføreren selv å vurdere om det er forsvarlig å bytte til sommerdekk.

Fristen for å bytte til sommerdekk varierer også basert på hvor i landet du bor, og i Nordland, Troms og Finnmark er datoen satt til 1. mai grunnet et kaldere klima.

Viktig å huske på når man skifter til sommerdekk

Det kan være fristende å la vinterdekkene bli sittende på hele året, men dette anbefales ikke av eksperter og fagfolk på området. Opplysningsrådet for veitrafikken ønsker til og med forbud mot piggfrie vinterdekk på sommeren, og advarer mot at det ikke er forsvarlig, selv om det ikke er ulovlig.

Våte veier og varmt vær er vinterdekkenes største fiende, og årevis med dekktester har vist til dramatiske forskjeller når det kommer til kjøreegenskapene til vinter- og sommerdekk, og det gjelder også på tørr asfalt.

“De færreste får heldigvis behov for å nødbremse, men når det først oppstår en nødssituasjon, kan dekkvalget være skjebnesvangert.”

- Seniorrådgiver i OFV, Kjell Magne Aalbergsjø

Selv om bilkjøring om sommeren gjerne oppleves som tryggere enn på vinteren, skjer faktisk de fleste trafikkulykkene i sommermånedene. Når situasjonen først oppstår, kan et godt og riktig dekk være forskjellen på om du klarer å stoppe i tide, eller ikke.