Feil hjulstilling fører til ujevn slitasje på dekkene og kan også belaste andre deler av bilen på lang sikt. Både veigrep og trafikksikkerhet svekkes, og drivstofforbruket øker. Derfor bør du ta en sjekk før du nå bytter til vinterdekk.
Vinteren nærmer seg og det begynner å bli tid for å gjennomføre høstens dekkskifte. Før du gjør det, kan det derimot være lurt å ta en sjekk av sommerdekkenes tilstand. Hvis slitasjen er stor eller ujevn, kan det være en indikasjon på at du har skjev hjulstilling.
– Den vanligste årsaken til skjev hjulstilling er at du har kjørt i et hull i veien, vært borti en fortauskant eller at det er slitasje eller slakk i forstillingen. Dette gjør at dekkene slites ujevnt, noe som blant annet kan føre til at bilen trekker litt mot høyre eller venstre. Du kan også oppleve generell ustablitet under kjøringen. Derfor er det lurt å kontrollere og justere hjulstillingen enten før eller etter du monterer vinterdekkene på bilen, sier Harald Nordseth, serviceansvarlig for i Vianor Skandinavia.
Du må også sjekke hjulstillingen om du har byttet deler som har med hjulvinklene å gjøre, som for eksempel endeledd, bærekule eller bærebro.
Har bilen din en form for førerassistent, kan du ha behov for en omkalibrering av sensorer og kamera i ny og ne. Da må også hjulstillingen kontrolleres i forkant, slik at du får en presis kalibrering.
Dersom hjulstillingen er feil vil mange komponenter på bilen kunne påvirkes i negativ forstand, noe som kan føre til dyre reparasjoner. Dekkene kan også slites ut alt for tidlig, eller bli så skjeve at de ikke kan brukes. Både vinterdekk og sommerdekk kan rett og slett ødelegges hvis ikke skjev hjulstilling utbedres.
Risikoen for ikke å oppdage skjev hjulstilling er høyest om du tar deg av hjulskift selv, noe 6 av 10 nordmenn fortsatt gjør. Er du en av disse, kan det være lurt å ta bilen innom et bilverksted eller en dekkforhandler for en sjekk.
– Feil hjulstilling gir dårligere grep og redusert trafikksikkerhet. Drivstofforbruket øker også, ettersom rullemotstanden til dekkene blir høyere. Hvis du mistenker at hjulinnstillingen er feil, anbefaler jeg derfor en sjekk. Ta kontakt med din nærmeste Vianor avdeling og det kan spare deg mye penger i lengden, sier Nordseth.
Slik merker du at du har feil hjulstilling:
• Bilen trekker mot høyre eller venstre når du kjører
• Rattet står ikke i rett stilling når du kjører rett frem
• Rattet kommer ikke tilbake til sin opprinnelige posisjon etter en sving
• Dekkene slites ujevnt eller unormalt mye
For ytterligere informasjon:
Harald Nordseth, serviceansvarlig for Skandinavia
[email protected]
+47 905 46 206
www.vianor.com