Forvarm bilen i minusgrader
Når temperaturen er under null, er det lurt å forvarme bilen før du kjører. Etter start bør bilen gå til motoren varmes opp til normal temperatur. Dette vil samtidig lade startbatteriet. Du må kjøre en lengre tur for å lade batteriet hvis det er brukt en drivstoffdrevet tilleggsvarmer.
«Du bør generelt forvarme bilen i like lang tid som du skal kjøre den. I løpet av en ukes ferie i kaldt vær, kjørte jeg en god halvtime minst én gang i uken for å holde batteriet i god stand», sier Harald Nordseth, Bilservicesjef hos Vianor i Norge.
Sørg for at både du og bilen er synlig i trafikken
Du kan enkelt øke trafikksikkerheten ved å sørge for at lysene på bilen er så effektive som mulig, slik at kjøretøyet er godt synlig i mørket og at du har god sikt. Du bør sjekke at lysene fungerer og er riktig justert, og du bør skifte defekte pærer parvis, da levetiden til den andre pæren også sannsynligvis vil ta slutt snart.
«Det er også viktig å holde frontruten ren for å sikre god sikt. Innsiden av frontruten bør også rengjøres med egnede produkter med jevne mellomrom for å opprettholde god sikt», sier Nordseth.
Før du starter bilen må du forvisse deg om at viskerbladene ikke er frosset fast til ruten. Du må også sørge for åpne luftinntaksventiler når du koster snø av bilen. Inntaksventilene er vanligvis plassert mellom panseret og frontruten og dekkes lett av snø og is. Spylervæsken må tåle tilstrekkelig med minusgrader, da pumpen kan gå i stykker hvis den fryser.
«Designet på mange biler i dag er slik at de lett dekkes av snø bak, noe som gjør at man ikke kan se baklysene gjennom snøen. Det kan være lurt å sjekke dette jevnlig for å sikre at baklysene ikke er dekket av snø, da dette kan skje raskt. Moderne LED-lys avgir ikke mye varme, så de kan bli usynlige for de som kjører bak deg om vinteren», sier Nordseth.
Kjør trygt, og vær forberedt på det uventede
Dekkene er bilens eneste kontaktflate mot veien, så de har mye å si for sikkerheten. Det er viktig å sjekke at dekktrykket er riktig og at mønsterdybden er tilstrekkelig. På vinterdekk bør mønsterdybden være minst fire millimeter. Dekktrykket bør ikke måles innendørs eller rett etter kjøring, da trykket avtar i kulde. Av samme grunn bør dekktrykket i vinterdekk være 0,2 bar høyere enn anbefalingen. Bilprodusentens dekktrykk-anbefaling finner du i bilens håndbok.
Fornuftig lasting øker kjørekomforten og trafikksikkerheten. Tunge gjenstander bør legges midt i bagasjerommet og så lavt som mulig. Harde eller tunge gjenstander som kan skade passasjerene ved en plutselig oppbremsing, må ikke legges i kupèen, oppe på bagasjeromstrekket eller på hattehyllen.
I varierende vintervær smelter ofte snøen for så å fryse til is igjen. Det er lurt å av og til sjekke om drivstoffluken kan åpnes. Når du er ute på veien, er det ikke gøy å oppdage at drivstoffluken har fryst fast.
Du bør sjekke tilstanden til nøkkelbatteriet før du legger ut på tur, også korte turer. I kaldt vær kan nøkkelen slutte å virke ganske fort. Når du for eksempel har vært på en skitur, er det ikke kjekt å oppdage at du ikke kan åpne bildøren.
«Bilens håndbok gir deg instruksjoner om hvordan du kommer deg inn i bilen hvis nøkkelen skulle slutte å virke og du ikke får låst opp bilen. Jeg tar alltid med meg to nøkler på lengre turer, slik at jeg ikke får problemer hvis den ene skulle forsvinne eller gå i stykker», sier Nordseth.
Om vinteren bør du alltid være forberedt på at noe uventet kan skje, uansett hvor langt eller kort du skal kjøre. Du bør alltid ta på deg varme klær i tilfelle du må tilbringe tid ute i kulden.
Mer informasjon:
Vianor AS
Harald Nordseth, Servicesjef, tel. +47 905 46 206
[email protected]
Helena Wallberg, Marketing Manager, Vianor AB, tel. +46 70-109 32 10
[email protected]