Gode tilbud i februar!

Gjør kupp på både vinter- og sommerdekk, samt sikre deg bilservice til en hyggelig pris! 

Se kampanjen her
×

Økt risiko for vannplaning med dårlig mønsterdybde

17.09.2019

Store mengder regn og vann i veibanen stiller ekstra krav til dekkene på bilen. Ifølge dekkekspertene i Nokian Tyres, innebærer ikke en høy klassifisering i EUs dekkmerking automatisk at risikoen for vannplaning minsker.

Mer regn betyr vegspor fylt med vann som kan ligge lenge etter at regnet har gitt seg. Når dekkets mønster ikke rekker å trenge unna vannet mellom dekket og vegen, bygger det opp en vanndyne under dekket. Dekket mister grepet og bilen vil ikke la seg styre. Vannplaning kan overraske selv en svært erfaren bilfører, og det er nesten umulig å øve på hvordan en skal håndtere en vannplaning.

Sjekk dekket og lufttrykket

Dekk av høy kvalitet med bra mønsterdybde, minsker risikoen for vannplaning.

  • Om mønstersporene er slitte, kan ikke dekket lenger lagre like mye vann som sporene på et nytt dekk, sier Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

En sammenligning i det finske bilmagasinet Tekniikan Maailma (5/2019) viser at et sommerdekk med 3-4 millimeters mønsterdybde har betydelig dårligere kjøreegenskaper enn et nytt dekk med 7 millimeteres mønsterdybde. I testen begynte bilen med nye dekk å vannplane i en hastighet på 83,1 km/t, mens bilen med slitne dekk begynte å vannplane ved 61,2 km/t. I begge tilfellene var det ti millimeter vann på testbanen.

For å minske risikoen for vannplaning bør du ikke kjøre med dekk som har mønsterdybde under 4 millimeter. Nokian Tyres dekk har en slitasjevarsling/-merking (DSI – Driving Safety Indicator), som tydelig viser hvor mye mønsterdybde som er igjen på dekkene.

Nye sommerdekk minsker også bremsestrekningen på vått underlag, selv om en ifølge Sundholm ikke skal blande sammen våtgrep og bremseegenskaper på våt vei med dekkets vannplaningsegenskaper.

– EUs dekkmerking viser hvor godt våtgrep et dekk har, hvordan det oppfører seg ved bremsing på våt asfalt. Dekkmerkingen sier ingenting om hvor bra vannplaningsegenskapet et dekk har, sier Emil Sundholm.

Lufttrykket har også en stor betydning når det gjelder risikoen for vannplaning. Om lufttrykket er for lavt, er det økt sjanse for at dekket ikke kan beholde formen – noe som svekker formålet om å trenge unna vann mellom dekket og underlaget. Riktig lufttrykk er også viktig med tanke på bremselengde. Informasjon om riktig lufttrykk for din bil finner du i instruksjonsheftet, eller på stolpen mellom førerdør og bakdør (venstre b-stolpe).

Unngå forbikjøring og vannsamlinger

Utover dekk av høy kvalitet er det viktig hvordan du kjører. Ved regn bør du minske hastigheten noe.

– Om det er store vannansamlinger på veien skal farten minskes mer radikalt, og om mulig forsøk å kjøre utenfor de vannfylte veisporene, anbefaler Sundholm.

Prøv også å la være å kjøre forbi i kraftig regn. Ved forbikjøring må du kjøre over de vannfylte veisporene flere ganger, hvilket øker risikoen for vannplaning betydelig.

 

Om bilen likevel begynner å plane, bør du:  

  • Holde deg rolig, og ikke foreta noen panikkhandlinger
  • Slippe gassen og frikoble om bilen har manuelt gir
  • Ikke bremse, da det bare vil svekke grepet ytterligere
  • Ikke vri på rattet. Når hastigheten minsker kan grepet komme tilbake veldig raskt, og derfor er det viktig at hjulene er stilt rett fram og ikke til siden

Vianors siste nyheter

September, 2019

Økt risiko for vannplaning med dårlig mønsterdybde
Risikoen for vannplaning er kanskje størst om høsten i Norge, men mer regn over lengre perioder hele året og dårlige veier gjør dette til en risikofaktor året rundt. Dekkets mønsterdybde og førerens kjørestil betyr mer enn våtgrep-klassifiseringen.

 


Juni, 2019

Slik gjør du motorsykkelen sommerklar!

Viktigheten av å etterstramme etter hjulskift

 


Februar, 2019

Nå blir det nye regler for EU-kontroll

 


Januar, 2019

Skal du snart ta EU-kontroll på bilen din? Da bør du vite dette!

Kjørte 5000 kilometer på arktisk isbre i løpet av 20 dager

Hvordan unngå at spylervæsken fryser til is

Sjekk dette for å unngå batteritrøbbel

 


Desember, 2018

Har du spørsmål til våre bil- og dekkeksperter? Send de inn til oss!

Få 500 kroner i prisavslag ved å registrere deg på SnapSkan

Sørg for at bilen din er klar for kulden

 


November, 2018

Dette kan du gjøre hvis du opplever batteritrøbbel på vintertiden

Har du husket å etterstramme hjulene dine?

Fra dekk til bil: Nytt bilverksted og kontrollorgan på Bryn

 


Oktober, 2018

Oslo motorshow 26.-28. oktober

Skal du gjenbruke fjorårets vinterdekk?

Du bør bytte til vinterdekk - nå

Alt du trenger å vite om vinterdekk for din elbil

Disse dekkene vant NAF-testen

 


August, 2018

Slik lagrer du sommerdekkene dine

Gjør motorsykkelen sommerklar slik!

 


Mai, 2018

Nokian Tyres starter byggingen av nytt teknologisenter i Spania

Er du klar for sommerdekksesongen? Her får du noen tips og råd

 


Mars, 2018

Nokian Tyres feirer 120 år

Nokian Tyres går tilbake til røttene og lanserer nytt design

 


Januar, 2018

Lavere utgifter og mindre utslipp med nye dekk fra Nokian Tyres

 


September, 2017

Høstvær og våte veier: Pass opp for vannplaning!

Nokian Tyres introduserer revolusjonerende nytt produkt: Verdens første piggdekk med doblepigger sikrer ekstraordinært grep på Norske vinterveier

Nokian Hakka Black 2 og Nokian Hakka Black 2 SUV – behagelig kjøring på nordiske sommerveier

Nye Nokian Hakka Blue 2 SUV er en vinner på regnfylte veier

 


Mai, 2017

Våren er i anmarsj, men når bør du egentlig skifte til sommerdekk?
Snøen smelter og temperaturen stiger. Våren er på vei, og det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Imidlertid må du huske på å holde et øye med både værmeldingen og kalenderen. Det er ingen hast.

Dette er sommernyhetene fra Nokian Tyres
Det blir lysere, snøen smelter og asfalten tørker opp. Snart er det på tide å skifte til sommerdekk. Nokian Tyres tilbyr et bredt utvalg av høykvalitets sommerdekk til alle sjåførers behov. Noen nye tilskudd er også på plass. Felles for dem alle er at de er spesialdesignet for den uforutsigbare nordiske sommeren.

 


Desember, 2016

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk
Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

 


November, 2016

Slik tar du vare på vinterdekkene dine
Nå er det på overtid med å bytte til vinterdekk. En god tommelfingerregel er å bytte til vinterdekk når det er vanlig med nattefrost. Ved hjelp av noen enkle grep kan du øke livslengden til dine vinterdekk, i tillegg til sikkerheten og komforten.

 


Oktober, 2016

Vianor og Nokian Tyres med verdensrekord: Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

 


Juni, 2013

Bekymringsfri ferie med bil og dekk i toppform
Bilen settes på harde prøver i ferien. Fullastet, lange kjøreetapper, skiftende forhold og høye hastigheter om ferieturen går på kontinentet avslører fort svakheter med bilen. Det er derfor viktig å sjekke både lufttrykk og bremser før ferien. En fullastet bil trenger 10-15 prosent mer luft enn normalt. Sommerdekk av høy kvalitet gir best beskyttelse mot vannplaning.

 


Juni, 2012

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning
Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

Pass på fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk for sikkerhetens skyld
Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Dekksiden gir nyttig informasjon
For den som vet hva man skal se etter, gir merkingen på dekksiden en mengde informasjon. Her får du vite hvor dekket er produsert, når det er produsert, hvilken hastighet det er godkjent for og mye mer.

EUs nye dekkmerking kan villede forbrukere i Norden
EUs nye dekkmerking kan gi feil signaler til forbrukerne i Norden, viser en ny markedsundersøkelse som YouGov Group har gjennomført på oppdrag av Nokian Tyres i Norge, Sverige og Finland. Nordiske bilister som svarte på markedsundersøkelsen ønsker først og fremst at vinterdekk skal ha godt grep på is- og snødekte veier.

 


Mars, 2012

Nye Nokian NTR 46 lastebildekk gir slitestyrke for variert anleggskjøring

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is

Nokian Tyres sommerdekk for personbiler 2012: Nye Nokian Hakka Blue trives på våte veier

Gode tilbud i februar!

Gjør kupp på både vinter- og sommerdekk, samt sikre deg bilservice til en hyggelig pris! 

Se kampanjen her ×