Hensikten med jevnlig service og gjentatte kontroller er å oppdage og forhindre feil på bilen. Et godt eksempel er bremser.
– Moderne biler inneholder flere tekniske og elektroniske funksjoner som gjør at du må være veldig forsiktig hvis du skal utføre service eller reparere bilen selv. Mange reparasjoner og komponentutskiftninger kan teoretisk gjøres selv, men i etterkant må man få verifisert hva som er gjort slik at bilens kontrollenhet vet om det, sier Harald Nordseth, Servicesjef, Vianor Norge.
Dette bør du være klar over før du starter service eller reparasjon på bilen din:
- Bilservice: Bilen skal ikke betjenes hjemme. Mange borettslag har regler som forbyr det. Gammel olje og oljefiltre skal tas vare på og leveres til gjenvinningsstasjon.
- Originalservice: Har du tenkt å utføre bilens originalservice selv, må du først finne ut hva som er inkludert i servicen. Tidligere kunne du lese det i serviceboka, men det blir stadig mer vanlig at tiltakene ikke står oppført der. Derfor kan det være vanskelig å vite nøyaktig hva som inngår i en tjeneste og dermed kunne utføre de handlingene som kreves for å oppfylle alle kriteriene.
- Elektronisk servicebok: Det er kun bilserviceselskapet som har tilgang til bilens elektroniske servicehistorikk.
- Dekkbytte: Nyere bilmodeller har ofte en jekk som ikke er beregnet for hyppige dekkskift. Den er kun ment som et hjelpemiddel i en nødssituasjon. Dessuten er det mange biler som ikke har jekk / eller reservehjul i det hele tatt.
- Oljeskift: Du kan skifte olje selv på nesten alle bilmodeller, men for å tilbakestille servicevarsel må du vite hvordan du gjør det eller ha en diagnosetester som kan gjøre det.
- Oppdatering av kontrollenheten: En moderne bil kan ha over hundre ulike komponenter som kan ha behov for oppdatering. Dette kan du ikke gjøre selv. I praksis betyr en oppdatering at kontrollenheten får en nyere versjon av programvaren som kan fikse enkelte feil eller få en av bilens funksjoner til å fungere bedre.
- Slå av og justere feilkoder: Bilen kan ha små feil som ikke fører til at et varsellys tennes. Men når en diagnosetester kobles til bilens kontrollenheter kan den vise et stort antall feilkoder. En komponent, for eksempel en elektrisk motor, kan byttes selv, men da må feilkoden fjernes og den nye komponenten tilpasses systemet. For å kunne gjøre det trengs en diagnosetester. Det er en risiko for at den nye komponenten ikke fungerer som den skal dersom den ikke er registrert riktig i bilens kontrollenhet. Hvis den utskiftede komponenten er en sensor, kan det være at kontrollenheten tilpasser seg feil informasjon fra den ødelagte sensoren og ikke forstår at den skal byttes med en ny. Derfor forutsetter kontrollenheten å vite at feilen består. Det er med andre ord ikke nok å bare bytte den ødelagte komponenten, du må også gjøre kontrollenheten oppmerksom på det.
- Batteribytte: På mange nyere modeller må batteribytter registreres i kontrollenheten. Hvis dette ikke gjøres, risikerer du at kontrollenheten oppgir mindre strøm tilgjengelig enn hva tilfellet faktisk er.
- Batteritest: Hvilespenningen til batteriet sier ikke så mye om den faktiske tilstanden. Et bilverksted kan raskt og nøyaktig ved hjelp av en batteritester kartlegge batteriets tilstand. Mange verksteder utfører dette gratis.