Hvis du mistenker at en av støtdemperne har gått i stykker, er det viktig å bestille verkstedtime så fort som mulig. Skadede eller slitte støtdempere påvirker ikke bare kjørekomforten, men også sikkerheten i stor grad.
– Hvis en støtdemper er skadet, mister dekket den gode kontakten mot underlaget. Det gjør at bremselengden blir lengre og kjøreegenskapene forringes betraktelig selv ved lavere hastigheter, sier Harald Nordseth Servicesjef i Vianor Norge.
Kvaliteten og tilstanden på dekkene påvirker også hvor lang bremselengden blir. Derfor må du sjekke mønsterdybde og alder på både vinterdekkene og sommerdekkene som skal lagres over vinteren. Bruker du piggdekk må du også sjekke at dekkene har nok pigger igjen.
Støtdemperne belastes mere om du transporterer tunge lass eller hvis du trekker tilhenger eller campingvogn ofte. Kjøring i dype hull i veien eller fortauskanter kan også ødelegge støtdemperne. En ødelagt støtdemper gjør at bilens kjøreegenskaper blir dårligere, og fjærene vil belastes mer. Tilsvarende sliter dårlige fjæringer mer enn normalt på støtdemperne.
Selv om kun én støtdemper er ødelagt, må den andre støtdemperen på samme aksel skiftes ut samtidig. Hvis bare én støtdemper skiftes, blir kjøreegenskapene ustabile. Det samme gjelder fjærene. Ryker en av fjærene må den andre fjæren på samme aksel byttes samtidig.
– Det aller beste er å skifte alle fire støtdempere eller fjærene samtidig. Da blir kjøresikkerheten og komforten best mulig, sier Nordseth.
Når vet du at støtdemperne bør sjekkes?
- Bilen går ustabilt
- Støtdemperen lekker olje
- Du hører støy fra fjærene/støtdemperne
- Ved EU-kontroll ilegges mangelmerknad dersom støtdemper viser tegn til alvorlig lekkasje eller funksjonssvikt