Når nordmenn velger vinterdekk, er sikkerhet den avgjørende faktoren. Et klart flertall (76 %) i Vianor sin undersøkelse rangerer grep på snø og is som den viktigste faktoren ved valg av vinterdekk.
Andre faktorer som pris (10 %), levetid (3 %) og drivstoffeffektivitet (5 %) kommer langt bak, og lavt støynivå havner først på femteplass (3 %). Bare 1 % oppgir miljøpåvirkning som den viktigste faktoren.
– Norske sjåfører er bevisste på risikoen ved vinterføre. Derfor velger flere nordmenn premiumdekk fremfor budsjettdekk om vinteren enn om sommeren, sier Tomas Jansson, produktsjef i Vianor.
Men hvordan sikrer du maksimalt grep? Her er Tomas Janssons beste råd for vintersesongen.
Premiumdekk utviklet for norske vinterforhold
Premium- og budsjett-dekk kan se like ut. Så hva skiller dem egentlig?
– Det finnes alternativer i alle prisklasser, men med premium vinterdekk kan du være trygg på at de er utviklet for å prestere under norske vinterforhold. Fra regn og snø, til is og holke. De gir sikkerhet og forutsigbarhet selv under de mest krevende forholdene, sier Jansson.
Han forklarer videre at premium vinterdekk er resultatet av mange års forskning, avansert teknologi, materialer av høy kvalitet og grundig testing. Resultatet er slitesterke dekk som er sikre, komfortable og energieffektive.
– På sikt er ikke premiumdekk så kostbare som de kan virke ved første øyekast, sier Jansson.
Mindre forskjell mellom piggdekk og piggfrie dekk
Et av de vanligste spørsmålene ved valg av vinterdekk er om man skal velge piggdekk eller piggfritt (friksjonsdekk).
– Tenk over hva slags veier du faktisk kjører på, og din egen kjørestil. Piggdekk er vanligere i Nord-Norge – men risikoen for isete veier er like stor i midtre og sørlige deler av landet. Fuktig vær og temperaturer rundt null kan gjøre veiene svært glatte, og under slike forhold gir piggdekk best mulig grep, sier Jansson.
Han anbefaler piggdekk for dem som alltid vil ha maksimalt grep på is, spesielt dersom man kjører på mindre veier som ikke alltid er brøytet eller saltet. Piggfrie dekk passer gjerne best for dem som hovedsakelig kjører på større veier og verdsetter stillegående, komfortabel kjøring og fleksibilitet i dekksesongen.
Interessant nok har forskjellen mellom piggdekk og piggfrie dekk blitt mindre de siste årene.
– Premium friksjonsdekk har fått betydelig bedre grep og nærmer seg piggdekk når det gjelder veigrep. Samtidig er dagens piggdekk både stillere og mer komfortable å kjøre på.
Helårsdekk anbefales ikke for nordiske forhold
Tomas Jansson anbefaler vinterdekk om vinteren.
– Helårsdekk er laget for mildere klima og ikke egnet for nordiske vintre – selv om de er godkjent og merket med snøsymbol (fjell med snøfnugg). Se etter fjellpiktogrammet med tre istapper, som indikerer overlegne egenskaper på is, sier han.
Ifølge en rapport fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige utgjør helårsdekk en sikkerhetsrisiko under nordiske vinterforhold – noe som også støttes av Vianors anbefalinger.