Store mengder regn og vann i veibanen stiller ekstra krav til dekkene på bilen. Ifølge dekkekspertene i Nokian Tyres, innebærer ikke en høy klassifisering i EUs dekkmerking automatisk at risikoen for vannplaning minsker.
Mer regn betyr vegspor fylt med vann som kan ligge lenge etter at regnet har gitt seg. Når dekkets mønster ikke rekker å trenge unna vannet mellom dekket og vegen, bygger det opp en vanndyne under dekket. Dekket mister grepet og bilen vil ikke la seg styre. Vannplaning kan overraske selv en svært erfaren bilfører, og det er nesten umulig å øve på hvordan en skal håndtere en vannplaning.
Sjekk dekket og lufttrykket
Dekk av høy kvalitet med bra mønsterdybde, minsker risikoen for vannplaning.
- Om mønstersporene er slitte, kan ikke dekket lenger lagre like mye vann som sporene på et nytt dekk, sier Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
En sammenligning i det finske bilmagasinet Tekniikan Maailma (5/2019) viser at et sommerdekk med 3-4 millimeters mønsterdybde har betydelig dårligere kjøreegenskaper enn et nytt dekk med 7 millimeteres mønsterdybde. I testen begynte bilen med nye dekk å vannplane i en hastighet på 83,1 km/t, mens bilen med slitne dekk begynte å vannplane ved 61,2 km/t. I begge tilfellene var det ti millimeter vann på testbanen.
For å minske risikoen for vannplaning bør du ikke kjøre med dekk som har mønsterdybde under 4 millimeter. Nokian Tyres dekk har en slitasjevarsling/-merking (DSI – Driving Safety Indicator), som tydelig viser hvor mye mønsterdybde som er igjen på dekkene.
Nye sommerdekk minsker også bremsestrekningen på vått underlag, selv om en ifølge Sundholm ikke skal blande sammen våtgrep og bremseegenskaper på våt vei med dekkets vannplaningsegenskaper.
– EUs dekkmerking viser hvor godt våtgrep et dekk har, hvordan det oppfører seg ved bremsing på våt asfalt. Dekkmerkingen sier ingenting om hvor bra vannplaningsegenskapet et dekk har, sier Emil Sundholm.
Lufttrykket har også en stor betydning når det gjelder risikoen for vannplaning. Om lufttrykket er for lavt, er det økt sjanse for at dekket ikke kan beholde formen – noe som svekker formålet om å trenge unna vann mellom dekket og underlaget. Riktig lufttrykk er også viktig med tanke på bremselengde. Informasjon om riktig lufttrykk for din bil finner du i instruksjonsheftet, eller på stolpen mellom førerdør og bakdør (venstre b-stolpe).
Unngå forbikjøring og vannsamlinger
Utover dekk av høy kvalitet er det viktig hvordan du kjører. Ved regn bør du minske hastigheten noe.
– Om det er store vannansamlinger på veien skal farten minskes mer radikalt, og om mulig forsøk å kjøre utenfor de vannfylte veisporene, anbefaler Sundholm.
Prøv også å la være å kjøre forbi i kraftig regn. Ved forbikjøring må du kjøre over de vannfylte veisporene flere ganger, hvilket øker risikoen for vannplaning betydelig.
Om bilen likevel begynner å plane, bør du:
- Holde deg rolig, og ikke foreta noen panikkhandlinger
- Slippe gassen og frikoble om bilen har manuelt gir
- Ikke bremse, da det bare vil svekke grepet ytterligere
- Ikke vri på rattet. Når hastigheten minsker kan grepet komme tilbake veldig raskt, og derfor er det viktig at hjulene er stilt rett fram og ikke til siden