Det er mange faktorer som påvirker rullemotstanden, som for eksempel luftmotstand, hastighet, vekten på lasten og selve kjøretøyet. Men det er til syvende og sist friksjonen mellom dekkene og underlaget som skaper den største rullemotstanden. Andre faktorer, som luftmotstand, har ikke like stor innflytelse.
– Over en tredjedel av rullemotstanden skyldes energitapet som dekkene skaper. Det betyr at dekkets mønster har stor innvirkning på drivstofforbruk og utslipp. Jo flere dekk et kjøretøy har, jo høyere er den totale friksjonen som kjøretøyet skaper, sier Kjell Vidar Aaserud, produktsjef for lastebildekk i Vianor Norge.
Lettrullende dekk sparer 20 til 30 prosent drivstoff
Avhengig av type lastebil så er dekkets påvirkning på drivstofforbruket mellom 20 til 30 prosent. Det betyr at hvis du reduserer rullemotstanden med 10 prosent, så reduseres drivstofforbruket med 2 til 3 prosent
– Siden premiumdekk har lavere rullemotstand enn billigere dekk henter de raskt inn prisforskjellen, og deretter blir besparelsene og lønnsomheten bedre. I tillegg kan dekkene regummieres når de er utslitt, sier Kjell Vidar Aaserud.
Regummeringen er kostnadseffektivt og bærekraftig
Ifølge en studie skaper produksjon av nye lastebildekk fire ganger høyere utslipp enn regummiering av dekk. Det er i hovedsak fordi nye råvarer påvirker utslippet mest. Men selve produksjonsprosessen og logistikken påvirker også utslippene.
– Ved produksjon av premium regummieringsmateriale brukes samme teknologi i gummiblandingen og på mønsteret som ved produksjon av nye dekk. Regummierte dekk er kostnadseffektive og bærekraftige. Det er et godt alternativ fordi tilgjengeligheten er god. Lagerprodukter kan leveres umiddelbart og regummieringen av kundens egne dekk tar kun rundt to uker, sier Kjell Vidar Aaserud.
Husk optimale dekk på hver aksling
Dekk på ulike aksler sparer drivstoff på forskjellige måter: Brede dekk for kjøring på asfaltveier har lavere motstand og dekk som er tilegnet byggeplasser kan ha opptil dobbelt så stor rullemotstand. Dette er fordi dekkene er mer robuste og har forskjellige egenskaper når det gjelder grep.
– Mesteparten av innsparingen kan gjøres med trailer-dekk. Deres andel kan være halvparten av alle dekk på andre kjøretøykombinasjoner. For å oppnå størst mulig drivstoffbesparelse må du sørge for at alle aksler har optimale dekk, sier Kjell Vidar Aaserud.
Riktig lufttrykk øker sikkerheten og sparer drivstoff
I tillegg til lav rullemotstand er riktig lufttrykk også viktig for drivstofføkonomien. For lavt lufttrykk forkorter også levetiden til dekkene og øker risikoen for dekkskader.
– Hvis lufttrykket er 20 prosent for lavt, kan dekkkonstruksjonen bli skadet. Har du kjørt lenge med for lavt lufttrykk, bør dekket sjekkes nøye for å oppdage eventuelle skader, sier Kjell Vidar Aaserud.
Når alle dekk har riktig lufttrykk, kan en kjøretøykombinasjon potensielt spare mellom 10 000 og 15 000 kroner i drivstoffkostnader hvert år. Og enda mer kan spares ettersom dekkene varer lenger og risikoen for skader reduseres.
For mer informasjon:
Vianor AS
Kjell Vidar Aaserud,
Produktsjef last Vianor Norge
+47 911 86 053 / [email protected]
Kjetil Røssel,
Markedssjef Vianor Norge
+47 911 55 274 / [email protected]