I Norge skal sommerdekk i praksis sikre gode kjøreegenskaper i tre årstider – fra kalde morgentimer om våren til varme sommerdager og regntunge høstdager. Dekkets grep er derfor avgjørende for at sikkerheten ivaretas igjennom disse årstidene og ved nødbrems eller krevende værforhold.
– Godt nok grep er en viktig egenskap for sommerdekk. Særlig våtgrep er viktig i varierende sommervær og reduserer risikoen for vannplaning. Hvis du er usikker på kvaliteten av våtgrepet på dekkene dine kan du rådføre deg igjennom EUs dekkmerkingssystem, som forteller deg hvilken kategori dekket tilhører, forteller Harald Nordseth, servicesjef hos Vianor Norge.
I tillegg til våtgrep er mønsterdybden også viktig for å redusere risikoen for vannplaning. Det er nemlig lovfestet at mønsterdybden på sommerdekk skal være på minimum 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker allerede når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter.
Lav rullemostand sparer penger
Dekkets rullemoststand bør også være en viktig faktor når du velger nye sommerdekk. Lavere rullemotstand betyr lavere drivstofforbruk, og er dermed gunstig både for lommeboken og miljøet.
– Dekk i klasse E i EUs dekkmerkingssystem bruker 0,6 liter mer bensin per tiende mil sammenlignet med dekk i klasse A. Hvis vi antar at dekkene holder i ca. 4 000 mil tilsvarer drivstoffbesparelsen 360 liter, og med en drivstoffpris på 20 kr literen er det 7 200 NOK. Og for elbiler vil lavere rullemotstand gi bedre rekkevidde, sier Nordseth.
EUs dekkmerking viser ikke dekkstøy
Rullemotstand og dekkslitasje påvirker også dekkstøy. Selv om EUs dekkmerkingssystem viser dekkets eksterne støy, måler det ikke dekkstøy som oppstår inne i bilen. Dermed er det viktig å huske at lettrullende dekk minsker støyet i trafikken og øker komforten for sjåføren.
– Jevnere dekkslitasje fører til mindre støy. En måte å garantere jevn slitasje på er å la et dekkeverksted kontrollere innstilligen til dekkene. Lufttrykk og bytte av fram- og bakhjul er grep som kan redusere slitasjen, sier Harald Nordseth.
Kontroller lufttrykket jevnlig
Det er også viktig å kontrollere lufttrykket regelmessig. Dette har både økonomiske og sikkerhetsmessige fordeler, og drivstofforbruket reduseres når luftrykket er riktig. Riktig lufttrykk angis i bilens instruksjonsbok.
– Hvis luftrykket er for lavt, slites dekket mer og risikoen for en dekkskade øker. Lufttrykket bør kontrolleres en gang i måneden og alltid før bilen skal lastes tungt, anbefaler Nordseth.
Mer informasjon:
Vianor AB
Harald Nordseth, servicesjef, tel. +47 905 46 206