Følger du disse biltipsene før vintersesongen slår inn for fullt, kan du spare deg for flere tusenlapper.
Å ikke få start på bilen på grunn av flatt batteri er noe mange har opplevd, særlig under vintertiden. Og startproblemer på bilen er selvsagt noe som alltid skjer når man har dårlig tid. Hva kan man gjøre for å vedlikeholde startbatteriet, og når er det man skal kaste inn håndkleet og skifte til et nytt batteri?
Produktsjef for bilservice i Vianor, Harald Nordseth, forteller at vintertemperaturen gir bilbatteriet en ekstra utfordring. Startkapasiteten til bilbatteriet synker på grunn av en høyere motspenning under vintertiden. Det er også mer krevende å dra i gang en kald motor med gløding og økt fysisk motstand i motoren.
- Startbatteriet tar ikke imot like mye strøm som når det er varmt. Derfor er det viktig å vedlikeholde batteriet med en ekstern lader. Ved å gjøre en vedlikeholdsladning før kuldesesongen setter inn for fullt, kan batteriet fungere lenger enn hvis du ikke hadde gjort det, anbefaler han.
Nordseth legger til at man bør holde batteriet rent, og smøre inn polene med fett for å beskytte mot oksidering. Man bør vedlikeholdslade batteriet én til to ganger i året. Pass på å bruke en moderne kvalitetslader som lader batteriet helt opp uten å overlade det, tipser produktsjefen.
Noen ganger er derimot løpet kjørt – og ingenting man gjør vil blåse nytt liv i batteriet.
- Batteriets levetid varierer i stor grad avhengig av vedlikehold, bruksområde- og måte. Ved normaldrift er den gjennomsnittlige levetiden på fem til seks år for et personbilbatteri, og cirka tre år for lastebilbatteri.
For å sjekke om batteriet ditt er defekt eller om det bare trenger ladning, må man ta en batteritest.
- Hos oss i Vianor kan du få utført batteritest og eventuelt skifte til et nytt start På nyere kjøretøy må man også inn i bilens elektronikk og fortelle at nytt batteri er montert, noe vi kan bistå med, informerer Nordseth.